آمریکا همچنان در امور داخلی عراق دخالت می‌کند

دیدارهای محرمانه مقامات آمریکایی و بعثی‌های عراق

گروه بین‌الملل: یک روزنامه عراقی روز گذشته از دیدارهای محرمانه مقامات ‌آمریکایی و سران بعث در عراق پیش از برگزاری انتخابات در این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه البینه‌الجدیده، نمایندگان دولت آمریکا طی روزهای اخیر با سران حزب منحله بعث [شاخه عزت الدوری، معاون رئیس‌جمهور پیشین عراق] به منظور متقاعد کردن آنها به شرکت در انتخابات‌ آتی عراق دیدار کرده‌اند.
کد خبر: ۲۹۹۵۰۱

این روزنامه ادعا دارد بعثی‌ها برای شرکت در روند سیاسی و تامین امنیت نیروهای آمریکایی در جریان عقب‌نشینی از عراق و همچنین توقف عملیات مسلحانه چند شرط از جمله عدم اجرای قانون اساسی و لغو تصمیمات صادر شده پس از اشغال را مطرح کرده‌اند.

دولت آمریکا از حضور نامزدهای حزب بعث در انتخابات آتی استقبال می‌کند چون استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند بعثی‌ها قادر خواهند بود نزدیک به 25 کرسی پارلمانی را به خود اختصاص دهند. حضور نمایندگان بعثی در پارلمان راه را بر فاصله گرفتن هواداران این حزب از اقدامات خشونت‌آمیز و مشارکت در پروسه سیاسی کشور هموار می‌کند.به ظاهر دیدارهای محرمانه نتایج مثبتی برای دو طرف به همراه نداشته اما زمینه برای برقراری روابط بیشتر میان طرفین فراهم شده است.

به نوشته این روزنامه دولت آمریکا بعد ازآن که به این نتیجه رسیده که دولت بعدی عراق قادر به اداره دولت [‌آنگونه که مطلوب واشنگتن است] نخواهد بود با توجه به هزینه‌های سنگین مشارکت نیروهای آمریکایی در روند اعاده ثبات به این کشور به دنبال به میدان آوردن همه نیروهای سیاسی با هدف افزایش ثبات دولت بعدی عراق است.

نارضایتی دولت

در همین حال ا‌حزاب و جناح‌های سیاسی حاضر در دولت مالکی در خصوص افزایش روابط واشنگتن و سران بعث ابراز نگرانی کرده اند.

خالد الاسدی، از رهبران حزب‌الدعوه و عضو ائتلاف «دولت قانون» در این‌ خصوص گفت: ما هیچ مسوولیتی در قبال توافق‌های صورت گرفته میان آمریکایی‌ها و بعثی‌ها نداریم. او افزود: تمامی تلاش‌هایی که در این رابطه صورت می‌گیرد به شکست منتهی خواهد شد زیرا نیروهای سیاسی کشور با وجود اعمال فشارهای آمریکا با این اقدامات برخورد و مقابله خواهند کرد.

ادامه روابط پنهانی

خبر دیدار نمایندگان آمریکا و سران حزب بعث از آنجا عجیب است که عزت‌الدوری، معاون صدام در فهرست 55 نفره افراد تحت تعقیب دولت آمریکا قرار دارد.

بر اساس اطلاعات موجود سازمان اطلاعات آمریکا در گذشته نیز چندین بار و در مکان‌های مختلف با نمایندگان حزب بعث عراق، تماس‌هایی برقرار کرده بود. اخیرا خبری مبنی بر برگزاری کنفرانس بعثی‌ها در واشنگتن با نظارت آمریکا مخابره شده که واکنش شدید مقامات بلندپایه عراقی را به همراه داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها