«جام‌جم» گزارش می‌دهد:

پرونده هسته‌ای ایران محور مذاکرات اردوغان در کاخ سفید

گروه سیاسی: نخست‌وزیر ترکیه که بتازگی در چند نوبت با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرده است، دیروز در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید درخصوص مسائل مختلف، از جمله موضوع هسته‌ای ایران گفتگو کرد. رجب طیب اردوغان که روز یکشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن رفت، چندی است که با اعلام مواضع‌ واقع‌بینانه خود درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلاش کرده تا به مسوولان جمهوری اسلامی ایران بقبولاند که در این زمینه می‌توانند به آنکارا به عنوان یک دوست اعتماد کنند.
کد خبر: ۲۹۹۰۸۶

وی در این زمینه تنها به سخنرانی و مصاحبه اکتفا نکرده است و اوایل ماه گذشته در سفر به تهران با مقامات کشورمان درخصوص مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌ای به بحث و گفتگو پرداخت. حدود 10 روز پس از این سفر، برگزاری بیست و پنجمین اجلاس عالی کمیته دائمی همکاری اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی در ترکیه فرصتی شد تا رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ترکیه، دیدار خصوصی دیگری داشته باشند. در همین اثنا و بعد از مطرح شدن پیش‌نویس توافق‌نامه وین درباره تبادل سوخت هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، ترکیه اعلام کرد که حاضر است به عنوان کشور واسطه در این تبادل، ایفای نقش کند.

چند روز بعد از این اعلام آمادگی،‌ احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در 29 آبان ماه و در حالی که محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی در آذربایجان شرقی بسر می‌برد برای دیدار او به تبریز رفت تا نشان دهد ترکیه برای ایفای نقش درخصوص مسائل مربوط به ایران بسیار اصرار دارد.

اکنون نیز بعد از گذشت حدود 2 هفته از آخرین دیدار رسمی مقامات ایران و ترکیه، نخست‌وزیر این کشور به آمریکا سفر کرده است و در دیداری که دیروز با باراک اوباما در کاخ سفید داشت، موضوعات مربوط به ایران را نیز به عنوان یکی از مباحث مورد مذاکره خود با رئیس‌جمهور آمریکا روی میز گذاشت.

این دیدار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در هفته‌های اخیر، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای ضد ایرانی را از تصویب گذرانده و ترکیه به عنوان یکی از اعضای شورای حکام به این قطعنامه رای ممتنع داده است.

از آنجا ‌که روابط میان ایران و ترکیه روندی رو به رشد دارد، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا هم در این دیدار تلاش کرده است مقامات ترکیه را که یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است به حمایت از تحریم‌های بیشتر علیه ایران ترغیب کند.

اختلاف نظر ترکیه و آمریکا درباره ایران

آسوشیتدپرس نیز در تحلیلی درباره روابط آمریکا و ترکیه نوشت: دو طرف درباره تصمیم آمریکا برای افزایش فشار بر ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند و ترکیه میان آمریکا به عنوان متحد ناتو و ایران به عنوان کشور همسایه باید یک گزینه را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری با اشاره به دیدار اوباما با اردوغان نوشت: ترکیه به دنبال میانجی‌گری میان آمریکا و ایران و کشورهای عربی است، اما هنوز مشخص نیست آیا آمریکا نیز می‌خواهد آنکارا نقشی در مساله هسته‌ای ایران به عهده داشته باشد یا نه؟

آسوشیتدپرس می‌افزاید: از آنجا که ترکیه یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت است، به همین دلیل نظر این کشور درباره مساله هسته‌ای ایران حائز اهمیت بوده و ترکیه نیز باید بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند و در این‌باره تصمیم بگیرد.

ایران به دنبال نیروگاه هسته‌ای با اهداف انسانی است

اردوغان در حالی به آمریکا سفر کرده است که در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی راشا تودی، عدم پذیرش صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از سوی غرب، مغایر با واقعیت دانسته است.

به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر ترکیه از نوع برخورد کشورهای غربی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و افزود: نپذیرفتن این‌که ایران به دنبال نیروگاه هسته‌ای با اهداف انسانی است، مغایر با واقعیت‌هاست.

اعمال فشار بر ایران کار ساده‌ای نیست

همزمان با سفر نخست‌وزیر ترکیه به آمریکا، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعتراف به دشوار بودن اعمال فشار بر ایران مدعی شد، اقدامات شدیدتر علیه ایران در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

اما دبیرکل سازمان ملل متحد در گفتگو با یک شبکه رادیویی و تلویزیونی فرانسه، خواستار انجام مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 پیش از اعمال تحریم علیه این کشور شد.

به گزارش فارس، بان کی‌مون اعلام کرد: ما از اعلام جدید ایران برای ساخت 10 سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم بشدت نگران هستیم، اما با وجود این، انجام مذاکرات پیش از اعمال تحریم علیه این کشور را برتر می‌شماریم.

البرادعی: سیاست‌های غلط بوش باعث پیچیده‌ شدن مساله هسته‌ای ایران شد

محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت : مسائل بوجود آمده در مسیر حل موضوع هسته‌ای ایران به خاطر سیاست‌های غلط دولت جورج بوش است.

به گزارش مهر، البرادعی که به تازگی از مدیریت آژانس کنار رفته است در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست با انتقاد از سیاست‌های دولت جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال ایران گفت: برای مدت حداقل 3 سال آمریکا مخالف گفتگو با ایران بود و مقامات آمریکایی می‌گفتند ما نمی‌خواهیم با ایران گفتگو کنیم.

مدیر کل سابق آژانس گفت: شما نمی‌توانید کشوری را به عنوان محور شرارت قرار داده و آن‌گاه روی خود را برگردانید و انتظار داشته باشید به شما اعتماد و به شیوه‌های دلخواه شما رفتار کنند.به عقیده وی اگر دولت بوش فرصت را برای نزدیکی به ایران از دست نداده بود و رویکردهای واقع گرایانه و عملگرایانه را در پیش می‌گرفت، موضوع هسته‌ای ایران می‌توانست در 4 تا 5 سال گذشته حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها