جاذبه ها

کلما کره ، یک گنجینه جهانی

خرم‌آباد - هادی سعادتی - خبرنگار جام‌جم: شاید اگر در پاییز سال 67 شکارچی محلی در پی شکار خود به طور اتفاقی وارد غار کلماکره نمی‌شد، ششمین گنجینه کشف شده بزرگ جهان همچنان در غار شگفت‌انگیز کلماکره خفته بود. اما انگار تقدیر چنین بود که گنجینه کلماکره طعمه غارتگران میراث فرهنگی قرار گیرد. هرچند تعدادی از اشیای مربوط به این غار در داخل کشور کشف شد و در موزه ایران باستان و موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد نگهداری می‌شوند، اما برهیچ کس پوشیده نیست که اکثر اشیای این غار در موزه‌های بزرگ و مشهور دنیا به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۲۹۸۰۴۲

کلماکره غاری است طبیعی و باستانی که در 15 کیلومتری شمال غرب شهرستان پلدختر در استان لرستان و در دامنه کوه مهله قرار دارد. ارتفاع غار از سطح زمین حدود 650 متر می‌باشد که دهانه آن به طرف دره‌ای عمیق گشوده می‌شود. این غار در موقعیتی از دره قرار دارد که به شکل عادی در دسترس نیست و تنها بوسیله طناب و آویزان شدن از ارتفاعی حدود 15 متری از طرف بالا قابل دسترسی است.

به گفته بسیاری از کارشناسان اشیای به دست آمده از این غار شامل مجسمه‌های نقره‌ای، اشکال حیوانات، تنگ‌های نقره‌ای وریتون، سکه‌های نقره و طلا و... مربوط به اوایل سلسله هخامنشی و اواخر مادهاست و احتمالا این غار یکی از مهم‌ترین خزائن دولت‌های ایران باستان مثل ساسانیان بوده است.

اما کشف این غار خود حکایتی شگفت‌انگیز دارد. در پاییز سال 67 یکی از اهالی منطقه برای شکار به دامنه کوه مهله می‌رود و برحسب اتفاق به دره‌ای می‌رسد که غاری در دل صخره‌های آن قرار گرفته است. شکارچی روی صخره‌های مقابل غار به انتظار بز کوهی می‌نشیند که شاهد ورودش به غار بوده. پس از مدتی بز کوهی از داخل غار برمی‌گردد و شکارچی وقتی او را با دقت نگاه می‌کند متوجه چسبیدن ریش‌های بز به هم می‌شود که بیانگر وجود آب در داخل غار است. شکارچی در بازگشت از کوه داستان را برای دو نفر از رفقایش بازگو می‌کند.

آنها چند روز بعد سه نفری با استفاده از طناب خود را به داخل غار می‌رسانند پس از ورود به غار و دیدن مناظر سحرآمیز و ستون‌های مرمرین، در پای یکی از ستون‌ها سکه‌ای قدیمی پیدا می‌کنند و در حالی که تحت‌تاثیر شگفتی‌های درون غار قرار می‌گیرند، آنجا را ترک می‌کنند. در مراجعه بعدی شکارچی و دوستانش به غار، اولین گنجینه غار کلماکره شامل سکه‌های نقره‌ای و تعدادی مجسمه نقره‌ای از اشکال حیوانات و جام‌های نقره‌ای به طور تصادفی از سقف غار کشف می‌شود و بدین ترتیب غارتگران میراث فرهنگی کشور این گنجینه استثنایی را مورد غارت و چپاول قرار می‌دهند و بسیاری از طریق غارت اشیای عتیقه کلماکره به ثروت‌های افسانه‌ای دست یافتند.

هم‌اکنون از این غار به عنوان یک منطقه حفاظت شده حراست می‌شود، اما گذر از این منطقه تنها حسرت میراث‌دوستان سرزمین باستانی لرستان را به همراه دارد؛ میراثی که امروز به جای موزه‌های داخلی مهمان موزه‌هایی همچون (لوور) و (متروپولیتن) شده است.

اما نکته‌ای که در این میان بیش از گذشته مهم است، پیشینه درخشان و تاریخی لرستان در بخش صنایع دستی است. بی‌شک شکوه هنر لر و قدمت تاریخی آن را باید در آثار کشف شده از غار کلماکره جستجو کرد؛ آثاری که با قدمت هزاران ساله خود فریاد می‌زنند لرستان سرزمین کهن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها