سنگلج، نام یکی از محلات قدیمی تهران است. محله‌ای که می‌گویند ابتدا نامش سنگ‌رج بوده و بعدها به سنگلج تغییرنام داده است.نام این محله قدیمی اگرچه حالا از ذهن بسیاری از اهالی این کلانشهر پاک شده، اما برای اهالی تئاتر همچنان زنده است و زنده خواهد ماند. چه آنها که از اوایل دهه 40 طرحی تازه برای تئاتر ایران در انداختند و چه آنها که امروز مشتاقانه بلیت نمایش‌ «هاملت با سالاد فصل» را می‌خرند.
کد خبر: ۲۸۷۱۵۷

از این تالار خاطرات زیادی دارند؛ همان طور که این بنای سیمانی از تئاتر و تئاتری‌ها خاطرات بسیاری را در دل خود جای داده است، از نخستین اجراها و تجربه‌های جدی بزرگانی چون نصیریان، انتظامی و جوانمرد گرفته تا گروه‌های شهرستانی که در زمان اجرای جشنواره تئاتر فجر مجبور بودند در این تالار نمایش‌هایشان را به صحنه ببرند.

تالار سنگلج اگر چه پیش از پیروزی انقلاب روزهای پررونقی داشت، اما پس از پیروزی انقلاب و تمرکز اجرای تئاترها در تئاترشهر بازارش کساد شد؛ آنقدر که دیگر هیچ کس راضی نمی‌شد در این تالار به اجرای نمایش بپردازد.

اما حالا ورق برگشته و انگار دوباره سنگلج دارد با روزهای خوبش‌ آشتی می‌کند، روزهایی که این تالار هر شب پر از جمعیت می‌شد تا یکی از متن‌های ایرانی روی صحنه‌اش جان بگیرد.

سنگلج این شب‌ها شاهد تماشاگران بسیاری است؛ تماشاگرانی که به خیابان بهشت می‌آیند تا در این نقطه از تهران لحظاتی را فارغ از هیاهوی بیرون تئاتر ببینند و جان گرفتن متن‌ها را بر صحنه شاهد باشند.

سنگلج این روزها، روزهای خوبی را تجربه می‌کند. بخصوص حالا که سالگرد تولدش با اجرای نمایشنامه‌ای از اکبر رادی یکی از برجسته‌ترین درام نویسان ایرانی گره‌خورده است.

حال و روز تالار سنگلج این روزها بد نیست و همه حالا امیدوارند که باز هم شاهد روزهای پر رونقی برای یکی از تالارهای قدیمی تهران باشند، بخصوص حالا که کمبود فضا برای اجرای تئاتر یکی از چالش‌های فراروی تئاتری‌های این دیار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها