با برپایی جشنواره تئاتر ماه و رضوی صورت می‌گیرد

ترافیک جشنواره‌های تئاتر در مهرماه

گروه فرهنگ و هنر: این روزها در حالی که برگ درختان خزان زده در حال فرو افتادن است، جشنواره‌های تئاتری رویشی سبزتر از هر زمان دیگری پیدا کرده‌اند. مهر ماه هنوز به نیمه نرسیده بود که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان شروع و با جشنواره ایثارگران در تهران پی گرفته شد. آخر این هفته هم نوبت به جشنواره تئاتر ماه می‌رسد که به مدت 8 روز نمایش‌هایش را روی صحنه بفرستد و پس از آن جایش را به جشنواره موضوعی تئاتر رضوی بدهد.
کد خبر: ۲۸۷۱۰۴

اگرچه ردیف شدن جشنواره‌های نمایشی پشت سر هم اتفاق خوش یمنی است، اما اشتباهات برنامه‌ریزی و زمان‌بندی باعث شده که این ترافیک به تصادف و برخورد هم منجر شود. جشنواره‌های تئاتر ایثار و کودک و نوجوان تقریبا باهم برگزار شدند و 2 روز پایانی جشنواره ماه هم هفته آینده با روزهای آغازین تئاتر رضوی تداخل پیدا می‌کند. چنین وضعیتی باعث می‌شود اهالی تئاتر و رسانه که مشتریان همیشگی این جشنواره‌ها هستند، نتوانند از برنامه‌های ارائه شده به درستی استفاده کنند و پای نمایش‌های زیادی بنشینند.

اگر از برخی کاستی‌ها و بی‌دقتی‌های این جشنواره‌ها چشم‌پوشی کنیم، علاقه‌مندان تئاتر در تهران از این پنجشنبه به مدت 12 روز فرصت خواهند داشت تا به تماشای ده‌ها نمایش شرکت‌کننده در جشنواره‌های ماه و رضوی بروند.

در این میان آثاری که در جشنواره تئاتر ماه به صحنه می‌رود، می‌تواند بسیاری از تماشاگران را غافلگیر و چهره‌های جدیدی را به جامعه هنری کشور معرفی کند. دلیل این ادعا هم شرکت گسترده گروه‌های شهرستانی و حضور هنرمندان جوانی است که این جشنواره را به فراگیرترین رویداد هنری تئاتر کشور تبدیل کرده‌اند. با نگاهی به جدول برنامه‌های این جشنواره می‌توان گروه‌هایی را دید که از شهرهای مشهد، اصفهان،اراک، قم، دهلران، ملایر، خرمشهر، اهواز، کرمانشاه، ساری، بوشهر، خرم‌آباد، فرخ‌شهر، گرگان، شهرکرد، قزوین، سنندج و ... در تهران حاضر می‌شوند و به روی صحنه می‌روند. این نشان‌دهنده برد کشوری جشنواره تئاتر ماه است که آن را به رویدادی منحصر به فرد تبدیل کرده. این تازه فهرست گروه‌هایی است که به مرحله نهایی جشنواره راه یافته‌اند و بسیاری دیگر در مرحله بازبینی جا مانده‌‌اند. در اشاره به همین ویژگی بود که روز گذشته سعید کشن‌فلاح، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری جشنواره تئاتر ماه به طنز گفت: هیات ارزیابی آثار متقاضی حضور در جشنواره، نمایش‌های گروه‌هایی را به تماشا نشستند که من خودم با شنیدن نام شهرستان آنان نمی‌توانستم بگویم که در کدام منطقه و استان ایران قرار دارند.

وی با اشاره به این که تعداد متون ارسالی به دبیرخانه جشنواره 1037 نمایشنامه بود، افزود: از این میان 279 متن به مرحله ارزیابی رسید که در تعامل با مراکز استانی حوزه هنری، در نهایت 76 اثر به هیات ارزیابی نهایی معرفی شد.

این استاد دانشکده سینما و تئاتر درباره فهرست نهایی آثار راه یافته به جشنواره ماه توضیح داد: در بخش صحنه‌ای، 35 نمایش که 19 تای آن شهرستانی است و در بخش خیابانی 21 اثر که13 تای آن مربوط به گروه‌های غیرتهرانی است، در مدت برگزاری جشنواره اجرا می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از تشریح برنامه‌ها و بخش‌های مختلف جشنواره امسال، در واکنش به این پرسش «جام‌جم» که پرسید نظرش درباره تبدیل شدن برگزاری جشنواره‌ها به یک هدف هنری بدون آن که تاثیری به جریان اصلی تئاتر کشور بگذارد چیست، پاسخ داد: با قاطعیت می‌گویم که برای ما برگزاری جشنواره تئاتر ماه به خودی خود هدف نیست بلکه به آن تنها به عنوان بستر و زمینه‌ای برای شکوفایی فرهنگ و هنر کشور و رسیدن به ارزش‌های اسلامی، انسانی و اجتماعی می‌نگریم.

کشن فلاح تاکید کرد: در طول چند سال گذشته نشان داده‌ایم به دنبال پربارتر کردن تئاتر شهرستان‌ها هستیم و وجود بیش از 30 دفتر و مرکز نمایش در 4 گوشه کشور، تاییدی بر ادعای ماست.

ششمین جشنواره سراسری تئاتر ماه،23 مهرماه آغاز می‌شود و تا اول آبان ادامه خواهد یافت. آثار خیابانی این رویداد هنری در محوطه تئاتر شهر و حوزه هنری اجرا می‌شود و نمایش‌های صحنه‌ای در تالارهای محراب، مهر، ماه و اندیشه به روی صحنه خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها