نگرشی بر سیاست‌های خرید و فروش باشگاه بارسلونا

جانشین بحث‌برانگیز

با این که دوشنبه شب 9 شهریور طی پیروزی صفر 3 بارسلونا بر گیخون در هفته نخست از فصل جدید لیگ فوتبال اسپانیا، زلاتان ابراهیموویچ اولین گلش را در مسابقه‌ای رسمی برای تیم کاتالونیایی به ثمر رساند، اما هنوز عده‌ای در این کشور و بویژه در ایالت مربوط فلسفه خریداری او را در معامله‌ای که احتمالا حدود 100‌میلیون دلار تمام شده است، زیر سوال برده و غیرلازم دانسته‌اند.
کد خبر: ۲۷۹۸۰۶

باور عمومی این است که بارسا در درجه اول به این سبب اقدام به خرید این مهاجم قدرتی و سوئدی و 28 ساله کرده است که جواب خریدهای پرشمارتر و بسیار کلان‌تر رئال مادرید در تابستان امسال را بدهد.

خریدهایی که سبب شد نفرات نامداری مثل کریستیانو رونالدو، کاکا و کریم بنزما با قیمت مجموعی حدود 250 میلیون یورو جذب برنابئو شوند و رئال را دوباره کهکشانی کنند. به باور آنها چون بارسلونا در قبال این خریدهای سرسام‌آور هیچ کاری انجام نداده و از سوی هوادارانش متهم به بی‌تفاوتی نسبت به آینده خویش شده بود، بناچار اقدام به خریداری ابراهیموویچ کرد تا با تکیه بر نام و قیمت چشمگیر او جواب منتقدان را بدهد و هوادارانش را آرام کند. به باور این عده، پپ گواردیولا، سرمربی و خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا در اصل معتقد بودند این تیم توان و پرسنل انسانی لازم را دارد و در نتیجه به خریداری نفرات جدید بی‌نیاز است و با بازیکنان قبلی خود نیز می‌تواند فتوحات گذشته‌اش را تکرار کند.

متفاوت با رقیب

بارسا برای گرفتن زلاتان از اینتر، ساموئل اتوئو، مهاجم سرشناس کامرونی‌اش را به اضافه مبلغی که گمان می‌‌رود 45 میلیون یورو باشد به طرف ایتالیایی سپرد و بالا بودن همین مبلغ نیز از مواردی است که مورد اعتراض مخالفان این اقدام قرار گرفته است. در همه حال لاپورتا مدعی است که سیاست‌های خرید و فروش بازیگران در بارسلونا بسیار متفاوت با چیزی است که در این دهه در رئال جریان داشته و همراه با ارقامی نجومی و غیرقابل کنترل بوده است. او می‌گوید: کاری که ما در این زمینه انجام داده‌ایم، معامله‌هایی به کلی متفاوت با اهدافی مشخص و متمایز است. با توجه به اعتبار و جایگاهی که ابراهیموویچ در فوتبال جهان دارد ما مجبور به پرداخت رقمی از این دست بودیم. از طرف دیگر، ما الزام‌هایی در این زمینه‌ها داریم که باید رعایت و اجرا شود و ربطی به رقیبان و چگونگی کار آنها در بازار نقل و انتقال‌‌ها ندارد و ما لزوما از آنها دنباله‌روی نکرده‌ایم. ما یک سری مانور اقتصادی و حرکات تجاری در ارتباط با تیم فوتبالمان داریم که باید حتی‌المقدور انجام شود و این به معنای رقابت با باشگاهی خاص و تلاش صرف برای راضی کردن هوادارانمان نیست. جذب ابراهیموویچ در همین تعریف می‌گنجد. قیمت پرداخت شده از جانب ما شاید بالا باشد که این چنین هم هست، اما ما صحبت از گردش امور یک باشگاه بزرگ و شرکت‌های وابسته به آن می‌کنیم. مساله‌ای که حتما باید برای قضاوت درباره هر یک از خریدها و فروش‌هایمان مورد توجه قرار گیرد. مساله‌ای که اضافه بر جذب زلاتان و میزان موثر بودن او در سیستم بازی بارسا مورد توجه طرفداران تیم قرار گرفته، از دست دادن اتوئو بوده که حالا با پیراهن اینترمیلان گلزنی می‌کند. هواداران بر این باورند که مدیران بارسلونا باید این مهاجم 28 ساله کامرونی را به هر شکل حفظ می‌کردند، زیرا وی در بازی بارسا کاملا جا افتاده بود و در سیستم تهاجمی این تیم در امر گلزنی از همگان موفق‌تر بود و حتی فصل پیش هم 30 گل در لالیگا برای آبی و اناری‌پوشان زد.

تصمیم نهایی

لاپورتا و همکارانش در نوکمپ به چیزی جز این معتقدند و می‌گویند حتی اگر ابراهیموویچ جذب نمی‌شد، اتوئو باید می‌رفت و بارسا را از دردسرهای حضور خود رها و راحت می‌کرد. اتوئو با غیبت بدون اطلاع قبلی‌اش در برخی جلسات تمرینی بارسا و با توجه به انضباط‌گرا بودن گواردیولا، حوصله سران باشگاه را سر برده بود و چون می‌دانستند وی هرگز آن طور که باید در قالب‌‌های انضباطی باشگاه نمی‌گنجد، تصمیم نهایی در مورد فروش او اتخاذ شده بود. اتوئو متقاضی هم کم نداشت و علاوه بر بارسا، منچستریونایتد و میلان نیز او را می‌خواستند و چلسی هم پیشنهادهایی را برای جذب وی ارائه کرده بود. اگر این را باور داشته باشیم، پپ گواردیولا به هیچ عنوان خیال تجدید همکاری با اتوئو را نداشت و اگر می‌توانست تابستان سال پیش، یعنی در بدو فرمانروایی‌اش در نوکمپ این مهاجم سریع اما گاه دردسرساز را جواب می‌کرد.

لاپورتا: حتی پیش از این که بحث خرید ابراهیموویچ پیش بیاید، مساله فروش اتوئو تصویب شده بود. گواردیولا گفته بود حاضر نیست با او کار کند

لاپورتا فرضیه فوق را رد نمی‌کند و می‌گوید: مساله فروش اتوئو در فرستادن به باشگاهی دیگر قبل از این که وارد بحث جذب زلاتان شویم، محرز و در دستور کار ما قرار گرفته بود. گواردیولا به ما گفت او را برای فصل بعد نمی‌خواهد و حاضر به همکاری مجدد با وی نیست و فقط 48 ساعت بعد از قطعی شدن جدایی وی مساله صحبت من با ماسیمو موراتی (مالک اینترمیلان) پیش آمد و او پذیرفت که به عنوان بخشی از بهای انتقال زلاتان اتوئو را بپذیرد. قدر مسلم این که به اتوئو در سن‌سیرو بد نخواهد گذشت و او به تیمی قوی پیوسته است که در آن احترام زیادی هم به وی خواهند گذاشت. شاید اتوئو در آغاز و در اصل از الحاق به اینتر ناراحت بوده باشد، اما می‌دانم که اینک راضی است.

وقتی ویا نیامد

با این حال خیلی‌ها در کاتالونیا معتقدند لاپورتا فقط زمانی وارد معامله با اینتر بر سر جذب زلاتان و واگذاری اتوئو شد که از جذب داویدویا قطع امید کرد. در پی پخش اخبار همیشگی درباره جدایی آقای گل یورو 2008 از باشگاه بشدت مقروض والنسیا در تابستان امسال و تکرار سناریوی سال‌‌پیش در این زمینه و اعلام این که او برای بازپرداخت دیون کلان موجود در مستایا فروخته خواهد شد و تاکید خود او بر این که بین رئال مادرید و بارسلونا دومی را ترجیح می دهد، به نظر می‌رسید ماجرا تمام شده است. 2 ماه پس از لغو چنان انتقالی و مستقر شدن ابراهیموویچ در نوکمپ و ابقای ویا در مستایا، لاپورتا نمی‌تواند حیرتش را بابت این مساله پنهان نگه دارد. او می‌گوید: نمی‌دانم چه روی داد. به ما گفته بودند ویا در قبال رقمی مشخص قابل خرید است و خود او نیز می‌خواهد به کاتالونیا بیاید. ما همان رقم را پیشنهاد کردیم و پس از چند روز جواب نه والنسیا رسید. هرچه فکر کردم بفهمم برای چه این کار را کرده‌اند، نفهمیدم. فکر می‌کنم والنسیا برخلاف انچه ادعا کرده بود، جلوی این انتقال را گرفت. آنها با استفاده از عشق ویا به باشگاهش و با این پشتوانه که این مهاجم معروف مایل است در مستایا بماند، او را حفظ کردند و لابد تقصیر عدم انتقال وی را به گردن ما و دیگر متقاضیان او انداخته‌اند.

در همان جایگاه گذشته

با این حال بارسلونا از رفتن اتوئو تا به حال ضرری ندیده است. فتح سوپرجام فوتبال اسپانیا و تصاحب سوپر جام باشگاه‌های اروپا و آن گاه شروع پیروزی بار در فصل جدید لالیگا نشان می‌دهد آبی و اناری‌پوشان همان جا ایستاده‌اند که پیشتر باشکوه ایستاده بودند و فصل جاری را به همان شکل شروع کرده‌اند که فصل پیش را در اواسط خرداد به پایان رسانده بودند. این تیم که فصل پیش را با فتح 3 جام بزرگ داخلی و خارجی تمام کرده بود، همان طور که قبلا آمد فصل جدید را هم با تصاحب 2 جام دیگر شروع کرده و هدفش فتح مجدد همان 3 جام فصل گذشته در ادامه این فصل است و در این روند شاید زلاتان نیز نقشی مهم را بازی کند؛ نقشی که شاید به عظمت نقش او در نراتزوری نباشد، اما احتمالا بیش از آنی است که برخی مخالفان جذب وی به نوکمپ مطرح کرده‌اند. این انتقال بحث‌برانگیز هر حاصلی که داشته باشد، قدر مسلم این‌که بر دیگر خریدوفروش‌های بارسا در تابستان رو به پایان امسال سایه انداخته و سیاست‌های لاپورتا، تزیکی بگیریستان مدیر فنی بارسا و البته گواردیولا را در این خصوص مورد توجه و موشکافی بیشتری قرار داده است؛ در حالی که دیگر خرید و فروش‌های بارسا در این خصوص اندک بوده و عمده‌ترین آنها جذب مکس‌ول مدافع چپ ذخیره اینتر و جواب گفتن ایدور گودیانسن ایسلندی بوده است. آخرین فعالیت بارسا در این خصوص جذب دیمیترو چیگرینسکی مدافع تیم شاختار اکراین همزمان با پیروزی آبی و اناری‌پوشان بر این رقیب شرق اروپایی در سوپر جام اروپا بوده است. مدافعی که برای روزهای غیبت مارکز، پویول و پیکه به‌ کار خواهد آمد و شاید در حضور آنها هم به کار گرفته شود.

با این حال همگان معترف‌اند که اقدام نخست بارسا در تابستان امسال نه جذب نفرات فوق، بلکه آوردن مهاجم کروات‌تبار سابق یوونتوس و آژاکس و عامل اصلی 4 قهرمانی متوالی اینتر در سریA به نوکمپ است. انتقالی که اگر بارسا فتوحات سال پیش خود را تکرار نکند به درست یا غلط از عوامل اصلی این ناکامی احتمالی تلقی خواهد شد.

مترجم: وصال روحانی
منبع: Soccernet / سپتامبر 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها