سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت سه روز است که بر مسند وزارت نفت تکیه زده و قرار است در اولین تجربه حضور خود در اجلاس اوپک که چهارشنبه در وین تشکیل می‌شود، شرکت کند.
کد خبر: ۲۷۹۲۹۰

میرکاظمی که تجربه حضور در وزارت بازرگانی را دارد، هم‌اکنون بر یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور ورود کرده که مهمترین اهداف و رویکردهای خود را در وزارت نفت تولید‌محوری توام با توسعه تجارت نفت قرار داده است.

نگاه استراتژیک و برنامه‌ای میرکاظمی به نفت می‌تواند به توسعه همراه با تجارت به این کالای باارزش اقتصادی وی را به اهدافش نزدیک‌تر کند.

وی در برنامه‌های خود به توسعه پایدار و طراحی دیپلماسی خارجی برای ارتقای جایگاه نفت و محوریت دادن به بخش خصوصی برای ورود به تجارت جهانی تاکید کرده است.

این رویکرد مثبت میرکاظمی به نفت نیازمند ایجاد الگویی مناسب در بخش توسعه روابط بین‌الملل است که با توجه به شرایط تحریم هر چند کار دشواری به نظر می‌رسد، اما تدبیری استراتژیک در تعریف مدیریتی این بخش می‌تواند راه رسیدن به اهداف را هموارتر سازد.

همچنین میرکاظمی در برنامه خود اعلام کرده که با توجه به توانایی بالا و ظرفیت‌های داخلی و توسعه بین‌‌المللی می‌توان شرایط بسیار سخت تحریم برای صنعت نفت را راحت‌تر ساخت.

تامین نظام مند مالی پروژه‌های صنعت نفت نیز نگاه دیگر میرکاظمی به نفت است که این موضوع نیز دیدگاه استراتژیک و برنامه‌محوری را می‌طلبد تا چالش جدی این بخش برطرف شود. سرمایه‌گذاری 66 میلیارد دلاری در صنعت نفت طی 4 سال گذشته می‌تواند با این نگاه الگویی برای وی در مدیریت برنامه‌ای تامین مالی پروژه‌ها باشد تا سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از رشد بیشتری برخوردار باشد.

نیروی انسانی و متخصص یکی از محوری‌ترین اصول توسعه صنعت نفت است، نیروی انسانی ماهر و متخصص در کنار تکنولوژی و فناوری روز برای کارآمدتر کردن بخش تولید از دیگر رئوس برنامه‌های میرکاظمی است. در این رابطه کلان‌نگری به بخش نیروی انسانی که بیش از نیم میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، موثرترین راهبرد در این صنعت است که با برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی می‌توان راه رسیدن به اهداف را در توسعه نیروی انسانی هموار ساخت.

توجه جدی به خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری شرکت‌های نفتی به بخش خصوصی با توجه به ظرفیت بالای بخش نفت برای اجرای این اصل از دیگر محورهای پیش روی وزیر نفت دولت دهم است. ضروری است در برنامه‌های این حوزه تجدیدنظر جدی و بازنگری اساسی صورت پذیرد تا از تکرار واگذاری‌های بی‌اساس و بی‌ضابطه چند شرکت که در گذشته صورت گرفت، جلوگیری شود. اجرای این اصل نیز در اهداف و برنامه‌های کلی میرکاظمی گنجانده شده است که نیاز به تغییر دیدگاه فعلی حاکم در این بخش وجود دارد.

برنامه‌ریزی عملیاتی برای جبران عقب‌ماندگی و توسعه بخشی برای میادین مشترک نفت و گاز که در مرزهای جغرافیایی کشور با سایر همسایگان واقع شده، از دیگر برنامه‌هایی است که وزیر جدید نفت بر آن تاکید ورزیده است. در همین رابطه مذاکرات گسترده‌ای با کشورهای عمان، قطر، عراق و کویت به دلیل وجود برخی میادین نفت و گاز مشترک، صورت گرفته که نیاز به جدیت و پیگیری بیشتر دیپلماسی نفتی در این حوزه است تا از وارد شدن خسارت از تاخیر و عقب‌ماندگی در توسعه میادین مزبور به منافع و منابع ملی کشور جلوگیری شود.

همچنین وزیر جدید نفت با توجه به اهداف سند چشم‌‌انداز که چهار سال آن سپری شده و چهار سال آینده را پیش روی خود دارد، دستیابی به موقعیت برتر منطقه در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و پالایش فرآورده‌های نفتی را در دستور کار خود قرار داده و بر آنها تاکید کرده است.

با توجه به ارزش افزوده بالای کالاهای پتروشیمی و وجود ذخایر و منابع غنی گازی در ایران، دستیابی به جایگاه نخست منطقه‌ای در این حوزه، امری محال نیست بلکه با نگاه جدید دولت در نفت می‌شود دشواری‌‌های دستیابی به آن را مهار کرد.

دستیابی به جایگاه دوم تولید گاز و جایگاه اول تولید پالایش فرآورده‌ها در منطقه نیز از اهداف کیفی و کمی دولت دهم در وزارت نفت است که با توجه به برنامه پیش روی پنج ساله و اهداف سند چشم‌انداز می‌‌توان به این آمال بلند صنعت نفت دست یافت که شرط اساسی آن مدیریتی یکپارچه و باورمند به این برنامه‌هاست و تحقق آن همت مردان صنعت نفت را می‌طلبد. ان‌شاءالله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها