در کیفرخواست دادستان در چهارمین جلسه دادگاه مطرح شد

درخواست انحلال حزب مشارکت

گروه سیاسی: چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عوامل اغتشاشات اخیر، روز گذشته با حضور شماری از فعالان سیاسی بویژه برخی اعضای احزاب مشارکت، مجاهدین انقلاب و کارگزاران سازندگی در جایگاه متهمان برگزارشد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در این جلسه که در شعبه 15 دادگاه انقلاب در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده، یحیی کیان تاج‌بخش، مصطفی تاج زاده، شهاب طباطبایی، هدایت الله آقایی، ‌سعید لیلاز، محسن امین‌زاده، احمد زید آبادی و سعید شریعتی از متهمان حاضر در جلسه بودند و برخی از آنها از جمله سعید حجاریان و محسن امین زاده به دفاع از خود پرداختند.
کد خبر: ۲۷۵۹۶۲

در کیفرخواست عمومی دادستان تهران که همچون 3 جلسه گذشته در ابتدای جلسه توسط نماینده وی قرائت شد، با اشاره به شایعه تقلب به عنوان سنگ زیربنای آشوب‌های اخیر، آمده است: احزابی از قبیل مشارکت،‌سازمان مجاهدین و کارگزاران با وجود دلایل روشن و انکارناپذیر در اثبات دروغ بودن شایعه تقلب، همه امکانات خود را برای ترویج این دروغ به کار بستند.

دادستان تهران در متن کیفرخواست مربوط به متهمان حوادث اخیر از دوحزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با استناد به اسناد راهبردی، مباحثات جلسات محرمانه و بیانیه‌ها و موضعگیری‌های آشکار این دوحزب خواستار انحلال آنها و محاکمه اعضای آنها شد.پس از قرائت کیفرخواست عمومی دادستان تهران، کیفرخواست انفرادی متهمان به نوبت قرائت شد و آنها به دفاع از خود پرداختند.

سعید حجاریان، از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت در دفاعیه‌ای که به درخواست خود وی توسط سعید شریعتی قرائت شد، گفت: من شخصا خود را از این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی‌مان رفته، بری می‌دارم وانزجار وتنفر خود را از کلیه تحرکات که امنیت کشور را به خطر انداخته است، ابراز می‌کنم.

حجاریان با اشاره به تحلیل‌هایی که در ایام انتخابات و پیش از آن داشت، افزود: من هم در این انتخابات با ارائه تحلیل‌های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگین شده‌ام که از آنها تبری می‌جویم؛ چون قطعا مورد رضای محبوب عالمیان نیست و موجب ندامت است.

وی در ادامه با بیان این‌که این تحلیل‌های ناصواب، مبنای بسیاری از اعمال نادرست قرار گرفته است، از ملت ایران عذر خواهی کرد.

حجاریان با اشاره به ضعف علوم انسانی بخصوص در رشته‌های جامعه شناسی وعلوم سیاسی در کشور و ترویج انواع مکاتب غربی در جامعه افزود: عوامل مذکور بعلاوه شرایط خاص من وضعی را پدید آورد که من هم بدون دیدگاه انتقادی به دام و چاله این علوم انحرافی در غلتیدم.

این عضو شورای مرکزی حزب مشارکت خاطرنشان کرد: گرچه این نظریات در قالب‌های تنگ علمی و شبه علمی بیان شده اما هنگام بسط و گسترش بخصوص در مرحله عملیاتی شدن ضایعات و صدمات فراوانی به بار می‌آورد که یک نمونه‌اش را در تخریب وحدت ملی در جریان انتخابات دهم دیدیم .

وی با بیان این‌که سیاسیون و فعالان سیاسی هم در این قضیه مسوولند، افزود: این گروه هرچند در عرصه نظریه‌پردازی معمولا نقشی ندارند، اما در جهت عملیاتی کردن و به اجرا درآوردن تئوری‌ها نقشی بس مهم ایفا می‌کنند.

حجاریان افزود: زمانی مارکسیسم به عنوان آخرین دستاورد علمی مبارزه در مقابل اسلام صف کشیده بود و امروزه نئولیبرالیسم ندای پایان تاریخ را سر می‌دهد و خود را به عنوان برترین دستاورد در تاریخ بشریت قالب می‌کند. اگر بناست ما در مقابل این مدعیان سر خم کنیم چه احتیاجی به انقلاب و مقاومت 8 ساله در مقابل دشمن بعثی بود؟

وی ادامه داد: اگر قرار است نظرات امثال پارسونز ، ماکس‌وبر یا هابرماس آثاری از خود به جا بگذارد که همچون حوادث اخیر هم امنیت ملی را به خطر بیندازد و هم در ارکان توسعه اقتصادی تزلزل ایجاد کند، قطعا باید تجدیدنظری در راه طی شده انجام دهیم و نقاط اعوجاج و انحراف را شناسایی کنیم.

این عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در پایان دفاعیات خود افزود: من از ابتدای تاسیس حزب مشارکت، عضو شورای مرکزی آن بوده‌ام و از آنجا که نظرات و آرای من آثار خود را در مواضع حزب و بخصوص جزوه تاملات راهبردی (سیاسی عقیدتی) به جای گذاشته و من در تاملات تنهایی خود، آن را منافی و مغایر با مشی حضرت امام(ره) و قانون اساسی و مرامنامه حزب یافته و همین امر را موجب انحراف حزب بخصوص در ایام انتخابات اخیر می‌دانم استعفای خود را از حزب مشارکت اعلام داشته و دیگر حزب را جایگاه مناسبی برای خود نمی بینم.

دامن زدن به شایعه تقلب ریشه اصلی رخدادهای اخیر است

سعید شریعتی که متن دفاعیات سعید حجاریان را در دادگاه از طرف او قرائت کرد با موافقت دادستان متن دفاعیات خود را نیز ارائه کرد.

وی ریشه اصلی رخدادهای غم‌انگیز اخیر را انتشار و دامن زدن به شایعه تقلب گسترده در انتخابات دانست و گفت: این ادعای بزرگ و مسوولیت‌آور با تکیه بر حداقل مستندات و صرفا براساس شایعات، اخبار ناموثق و گزارش‌های نادرست صورت گرفت.

عضو حزب مشارکت، یکی از مشکلات اعضای این حزب را کاهش اعتماد متقابل میان اعضای حزب و نظام عنوان کرد و گفت: ما با وجود این ادعا در مرامنامه خود که رسالت خود را گسترش پایگاه مشروعیت حکومت دینی و ولایت فقیه قلمداد کرده‌ایم، در طول 10 سال گذشته از این معنا فاصله گرفته‌ایم و میان ما و رکن اصلی نظام بی‌اعتمادی و عدم تعامل سازنده پیش آمده و سیاست‌ورزی در حزب ما را با بن‌بست مواجه کرده است.

شریعتی باز کردن پای هواداران به اعتراض‌های خیابانی را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: ادعای فوق‌العاده بزرگ، تحریک‌کننده و خطرناک آقای موسوی صرفا مبتنی بر برخی گزارش‌های ناکافی و ناموثق، بود و این اشتباه منجر به خیابانی شدن سیاست شد و آسیب‌های بزرگی بر ثبات ، امنیت و منافع ملی، زندگی و معیشت و جان و مال شهروندان زد و طمع بیگانگان را در تداوم بی‌ثباتی و ناآرامی در کشور و بهره‌گیری از آن در اعمال فشار به نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی برانگیخت.

پس از سال 76 انحراف فکریدرون لایه‌هایی از فعالان سیاسی ایجاد شد

در ادامه رسیدگی به اتهامات عوامل اغتشاشات اخیر هدایت‌الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به دفاع از خود پرداخت. وی بخشی از دلایل پیدایش اتفاقات پس از انتخابات را به خارج از مرزها و ضد انقلاب و بخش دیگر آن را به ندانم کاری ها، ایرادها و ضعف های مجموعه سیاسی کشور مرتبط دانست و گفت: متأسفانه بعد از خرداد سال 76 در لایه هایی از فعالان سیاسی، انحراف ذهنی و فکری ایجاد شد که از طریق سایت ها و روزنامه ها و نیز جلسات به جوانان و مردم نیز سوق داده شد.

آقایی افزود: زاویه گرفتن از اصل آزادی های موجود در نظام و این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران، مقابل دموکراسی است، از اهداف جریانات پس از انتخابات بوده است.

آقایی یکی از اشتباهات انجام شده در جریان انتخابات اخیر را تکیه بر نظرسنجی‌ها عنوان کرد و گفت: در تشکیلات حزب کارگزاران کسانی بودند که در تهران نظرسنجی می‌کردند، حتی یک روز خودم دیدم در چند منطقه تهران نظرسنجی کردند اما آن را به کل کشور تعمیم دادند و این در حالی بود که با این نظرسنجی‌ها حتی نمی‌توان درباره تهران نیز قضاوت کرد.

موسوی و افراد نزدیکش دچار توهم پیروزی شده بودند

سیدشهاب‌الدین طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت که ریاست ستاد جوانان حامی میرحسین موسوی در انتخابات را برعهده داشت هم با حضور در جایگاه متهمان در دفاع از خود گفت: ای کاش همان گونه که بنده در حد خودم مسوولیت فعالیت‌های ستادی که مدیریتش را برعهده داشتم پذیرفتم، دوستان بزرگواری که موضعگیری‌ها، اطلاعیه‌ها و اقداماتشان سبب‌ساز اتفاقات روزهای بعد از انتخابات شد نیز مسوولیت آن اتفاقات و عواقبش را می‌پذیرفتند.

طباطبایی افزود: از همان ابتدای شکل‌گیری ستاد آقای مهندس موسوی در اسفند سال 87، ایشان و مجموعه افراد نزدیکشان دچار عارضه‌ای خطرناک در انتخابات شده بودند که توهم پیروزی بود.

وی ادامه داد: یکی از عمده فعالیت‌های فعالان انتخاباتی که با فضای انتخابات آشنا بودند درمان این عارضه بود که البته تا حدودی موفق شدند، اما رگه‌ها و ریشه‌های این توهم همچنان باقی بود.

وی افزود: سران اصلاح‌طلب همواره به دنبال نمایاندن تقابل بین اصلاحات و حاکمیتند، گویی به هیچ وجه نمی‌توان اصلاح‌طلب بود و با دیگرانی که ما تعریف می‌کنیم نیز تعامل یا در مواردی اتفاق نظر داشت.

گردانندگان سایت جمهوریت

حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت، یکی دیگر از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر بود ‌که در دفاع از خود، گرداننده واقعی سایت را مهدی هاشمی اعلام کرد و گفت: با توجه به این که اینجانب، مدیر اسمی سایت جمهوریت بودم و در واقع مدیر رسمی این سایت مهدی هاشمی بود، از دادگاه اجازه می‌خواهم ابتدا مسائل مربوط به انتخابات نهم ریاست جمهوری را توضیح بدهم.

وی با اشاره به این‌که سال 1382 به توصیه محمد هاشمی به سازمان بهینه‌سازی با مدیرعاملی مهدی هاشمی رفته است، گفت: پس از آن متوجه شدم پدر مهدی هاشمی قصد نامزدی در انتخابات سال 84 را دارد و گویا فلسفه دعوت از من این بوده است.

این متهم گفت: مهدی هاشمی معتقد بود انتخابات در ایران با پول بیت‌المال انجام می‌شود و اعتقادی به مصرف و هزینه شخصی برای انتخابات نداشت. لذا سازوکار را برای سندسازی و جعل اسناد فراهم کردند.

به گزارش ایرنا، این متهم که خود را مدیرکل سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در زمان اصلاحات نیز معرفی کرد، با اشاره به همکاری 2 شرکت تبلیغاتی نگاه شرقی سبز و شرکت نشر ذره با سازمان بهینه‌سازی گفت: این شرکت‌ها ظاهرا در زمینه ساخت و تولید تیزرهای تلویزیونی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و چاپ کتاب فعالیت می‌کرده‌اند؛ اما در آن ایام، آماده سندسازی در سازمان بهینه‌سازی برای مصرف تبلیغاتی در انتخابات شده‌اند.

کرمی با اشاره به قرارداد 500 میلیون تومانی شرکت نشر ذره با سازمان بهینه‌سازی گفت: قرار بود یک میلیون جلد کتاب چاپ شود؛ اما 25 هزار جلد کتاب بیشتر چاپ نشد و بقیه برای مصارف تبلیغاتی هزینه شد.

این متهم با بیان این‌که مهدی هاشمی به پولشویی معتقد بود، گفت: مهدی هاشمی دستور می‌داد پول‌ها به صرافی رود، تبدیل به دلار و سپس به ریال شود تا با این کار، دستگاه‌های مسوول متوجه منشأ پول‌ها نشوند.

کرمی با اشاره به مسائل رخ داده در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مهدی هاشمی با بنده صحبت کرد و گفت که ما باید برای انتخابات کار رسانه‌ای قوی‌ای را آغاز کنیم و چند روز بعد هم در جلسه‌ای، جاسبی به بنده گفت که باید هر کاری انجام دهیم تا هر کسی غیر از احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شود.

وی افزود: از این رو ما سایت جمهوریت را با مدیریت رسمی مهدی هاشمی راه‌اندازی کردیم، البته چند روز بعد جاسبی با تغییر نظر به ما اطلاع داد که بنده می‌خواهم در انتخابات بدون موضع باشم. لذا دستور تعطیلی سایت جمهوریت را صادر کرد؛ ولی با فشارهای هاشمی این سایت به کار خود همچنان ادامه داد.

مسعود مرادی باستانی از دیگر متهمان اغتشاشات اخیر که در ایام انتخابات در سایت خبری تحلیلی جمهوریت فعالیت می‌کرد در دفاع از خود گفت: سایت جمهوریت زیرنظر و تحت مدیریت آقای مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد و بنده به عنوان سردبیر شیفت عصر و یکی از اعضای شورای سردبیری این سایت مستقیما زیرنظر آقایان کرمی و نوربخش کار می‌کردم.

وی یکی از اقدامات سایت جمهوری در ایام انتخابات را انتشار شب‌نامه موج عنوان کرد و گفت: ‌طی جلسه‌ای قرار شد که یک ویژه‌نامه سیاه و سفید با مطالبی مربوط به سیاه‌نمایی عملکرد دولت نهم و فساد مالی و روابط فامیلی در دولت احمدی‌نژاد آماده شود که اغلب مطالب این شب‌نامه مصداق توهین، تهمت و افترا بود.

مرادی باستانی با بیان این که مدتی سایت جمهوریت در دانشگاه آزاد مستقر بود، اظهار کرد که حقوق کارکنان این سایت به صورت چک‌هایی از سوی دانشگاه آزاد تامین می‌شد.

اغتشاشات نتیجه یک برنامه‌ریزی درازمدت بود

یحیی کیان تاجبخش، مشاور سابق بنیاد سوروس، دیگر متهمی بود که در جلسه دیروز دادگاه به دفاع از خود پرداخت.

وی اغتشاشات اخیر را نتیجه یک برنامه‌ریزی درازمدت دانست که از پایان جنگ تحمیلی شروع شد و هدف آن حمله و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

تاجبخش افزود: با استفاده از انتخابات دوره دهم این پروژه براندازی نظام کلید خورد اما با هوشیاری مردم، مسوولان بویژه رهبر معظم انقلاب ناکام ماند و شکست خورد. در پایان دادگاه سعید شریعتی، آقایی و تاجبخش در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رمضان‌زاده: هر وقت مشارکت مردم به حداکثر برسد تقلب غیرممکن است

همچنین عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات و یکی از متهمان پرونده حوادث اخیر در تهران، گفت: به عنوان یک اصلاح‌طلب مواضعم روشن است و با هر حرکت و کار غیرقانونی از جمله تجمعات صورت گرفته مخالفم.

این عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به نظر شما در انتخابات 22 خرداد تقلبی صورت گرفته است یا خیر، گفت: در سخنرانی‌هایم بارها نظرم را مطرح کرده‌ام و نظرم عوض نمی‌شود، هر وقت مشارکت مردم به حداکثر برسد تقلب غیرممکن است.

رمضان‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه رفتار با وی در زندان، گفت: این هفتاد و چهارمین روزی است که در زندان انفرادی هستم و به رغم آن که نحوه بازداشت من خوب نبوده، اما رفتار بازجویان و زندانبانان با من خوب بوده است.

باید دگرگونی سیاسی در ایران اتفاق بیفتد

محسن صفایی فراهانی، عضو حزب مشارکت و از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر هم در جمع خبرنگاران گفت: من در هیچ راهپیمایی شرکت نکرده‌ام و این راهپیمایی‌های پس از انتخابات را نیز تایید نکردم؛ چرا که به این دست راهپیمایی‌ها اعتقاد ندارم، انتهای آنها به اغتشاش وصل می‌شود.

صفایی فراهانی درخصوص حمایت از موسوی در انتخابات گفت: بنده به خاطر این که حزب مشارکت از کاندیداتوری آقای موسوی حمایت کرد، احترام به حزب گذاشتم و الا من آقای موسوی را می‌شناسم و معتقدم در مباحث اقتصاد دولتی و موضوعات بین‌الملل از آقای احمدی‌نژاد تندتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها