گروه فرهنگ و هنر - مهدی نورعلیشاهی: هنوز یک سال از درج گزارشی در روزنامه جام‌جم مبنی ثبت رویداد مکان‌های تاثیرگذار بر پیروزی انقلاب اسلامی در فهرست آثار معنوی کشور نگذشته است که روز گذشته در مراسمی به‌همین منظور برخی از این رویداد مکان‌ها در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید. در آن گزارش‌ها بصراحت عنوان شده بود که ثبت این رویداد مکان‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روند مستندسازی و حافظه‌‌اندوزی مردم کشورمان از مکان‌هایی دارد که تاثیر مستقیم بر شکل‌گیری و پیروزی انقلاب ایران داشته اند.
کد خبر: ۲۳۴۰۱۹

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته در مراسمی که به همین منظور در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، همه از لزوم ثبت این آثار در فهرست آثار معنوی سخن گفتند تا این ضرورت با ثبت این آثار بر همگان روشن شود. اما در مراسمی که به دلیل سرماخوردگی اسفندیار رحیم‌مشایی همه سخن گفتند غیر از او،‌ فریبرز دولت آبادی معاون میراث فرهنگی این سازمان ثبت مکان‌  رویداد‌های تاثیرگذار در روند انقلاب را اتفاق جدیدی در حوزه‌ی میراث معنوی و مسائل شهرسازی دانست و گفت: <در این بخش، به‌دنبال مکان‌هایی هستیم که رویداد‌های مهم انقلاب اسلامی در آنها رخ داده‌اند که البته این کار بی‌سابقه نیست و پیش از این نیز خانه‌های مسکونی که افراد مشهور در آن‌ها زندگی می‌کردند، مانند بیت امام(ره)، حسینیه‌ جماران و خانه ستارخان در تبریز نیز به ثبت رسیده‌اند.»

ادامه سخنان وی به تعریف کالبدی و غیر کالبدی شهر در زندگی امروز اختصاص یافت تا در بخشی از سخنانش ثبت این رویداد  مکان‌ها را مختص به انقلاب نداند و بگوید: در ثبت مکان رویداد‌ها فقط به انقلاب اسلامی اکتفا نمی‌کنیم و بسیاری از مکان‌های موثر تاریخ مشروطه را نیز ثبت خواهیم کرد. بر اساس اعلام برگزارکنندگان، برای ثبت مکان  رویداد‌ها ابتدا قرار بوده است که از هر استان یک اثر در این فهرست به ثبت برسد اما تعداد مکان‌هایی که استان‌ها اعلام کرده‌اند، خیلی بیشتر از 30 اثر بوده است.

میدان شهدای تهران، چهارراه هفت محرم اصفهان، چهارراه شهدای یزد، میدان شهدای ساری، چهارراه آیت‌الله نجفی در همدان، مسجد امین سنندج، خیابان تربیت و محوطه مقابل مسجد قزللی در تبریز، خیابان شریعتی و محوطه‌ مقابل مسجدجامع در کرمان، خانه‌ آیت‌الله بروجردی در قم، میدان پانزده خرداد در کاشان و میدان دهم دی در مشهد مکان‌هایی هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

اما بخش دیگر و طولانی‌تر این مراسم، سخنرانی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که وی طی سخنانی تاریخ ایران را از ابتدا تا انقلاب اسلامی و سپس دوران جنگ تا پیشرفت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اقتصادی دولت نهم، مورد بررسی قرار داد. وی در این سخنان هیچ اشاره‌ای به چگونگی ثبت این رویداد  مکان‌ها در فهرست آثار ملی ایران نداشت.

همچنین در پایان این مراسم حماسه‌سازان انقلاب اسلامی شهیدان: مجید پیغمبری، محمد عظیم‌زادگان، رضا بایگان، کبری وحیدی قزوینی، علی‌اکبر ارشاد، مهدی صدری، مصطفی مشعوف‌فر، سیدجعفر میرغفوریان، عکاسان: اکبر ناظمی، حسین پرتوی، محمد صیاد، خبرنگاران: فریدون صدیقی، مهدی فرقانی، ‌هاجر بختیاری، فیلمبرداران: یوسف دانش‌صدیق، مهدی مستوفی، رضا تقی‌نژاد، شاعران: استاد حمید سبزواری، استاد مشفق کاشانی، پرویز بیگی‌‌حبیب‌آبادی و خوانندگان انقلاب اسلامی: رضا رویگری و محمد گلریز تجلیل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها