سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: ترافیک امروز تهران به موضوعی ملی تبدیل شده است که امکان حل آن در لایه های پایینی مدیریت و با کشمکشهایی که رنگ و بوی سیاسی دارند ممکن نیست.
کد خبر: ۲۲۹۶۷۳

به گزارش مهر ، معاون حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان این مطلب تصریح کرد : اتخاذ تصمیمات جدی در حوزه سه قوه از موضوعات مهمی است که باید به منظور رفع معضل ترافیک تهران مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه مسئولان امروز به منظور رفع معضل ترافیک تهران در تصمیمگیریهای خود با مشکل مواجه هستند و نمی توانند آن طور که لازمه تهران است تصمیم بگیرند.

تشکری هاشمی یادآور شد: به همان اندازه که مسوولان دولتی برای بعضی از مسائل کشور شجاعت به خرج می دهند باید در مورد تصمیمگیری در راستای حل معضل ترافیک تهران هم شجاع باشند.

وی با اشاره به اینکه مسوولان باید یکبار برای همیشه پا را از روزمرگی خود فراتر بگذارند و فعالیتی اصولی برای حل معضل ترافیک تهران داشته باشند خاطرنشان ساخت: مسوولان باید اجازه دهند که در دوره مدیریتشان به جای آن که مردم شاهد نتایج فوری باشند فعالیتهایی را ببیند که در آینده به کار می آید.

تشکری به موضوعاتی نظیر سهمیه بندی بنزین و طرح زوج و فرد اشاره و اظهار کرد: این راهکارها موقتی است و راهکار منطقی برای حل معضل ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد است.

وی حمل و نقل عمومی را تنها راه کاهش ترافیک تهران دانست و با اشاره به اینکه ضرورت این راهکار از سالهای گذشته مشخص شده است یادآور شد: حداقل در طول سه سالی که ما در شهرداری مشغول هستیم بارها و بارها راهکار حل معضل ترافیک تهران را به مسوولان کشور گفته ایم.

معاون ترافیک شهردار تهران با ابراز خرسندی از توجه دولت به موضوع ترافیک تهران تصریح کرد: سه سال است که برنامه های خود را اعلام می کنیم اما به آنها بی توجهی می شود و امیدواریم حالا که بناست به موضوعات تهران توجه شود نتیجه این توجه چیزی به غیر از شعار و یا بهره برداری سیاسی برای مردم باشد.

تشکری هاشمی تصریح کرد: اگر عقلانیت، علم، تخصص و تجربه دنیا را کنار هم بگذاریم راه حل معضل ترافیک تهران راهی تجربه شده در دنیاست و بی شک مشکل حتماً حل شدنی است.

معاون ترافیک شهردار تهران مشکل ترافیک تهران را ساده و حل شدنی دانست اما در عین حال تصریح کرد: حلقه مفقوده حل مشکل ترافیک سهم و مشارکت دولت در حل مسائل و مشکلات تهران است.

وی افزود: داخل شهر تهران به استثناء حومه به 217 کیلومتر مترو نیاز دارد که در طول تمام سالهای گذشته تنها 50 کیلومتر آن ساخته شده و با احتساب 15 کیلومتری که در سال جاری به آن اضافه می شود تهران به 152 کیلومتر متروی دیگر نیاز دارد که در صورت یک اهتمام جدی می توان آن را ظرف مدت شش سال به مردم ارائه کرد.

تشکری با اشاره به اینکه با توسعه تمام و کمال مترو می توان روزانه هفت میلیون تهرانی را جابجا کرد ادامه داد: بی شک در صورت این اهتمام، شهروندان تهرانی می توانند تا صد سال هیچ مشکلی از نظر استفاده از مترو نداشته باشند اما باید بپذیریم که این موضوع با نظام قطره چکانی توسعه مترو که اکنون در دستور کار بعضی از مسوولان است ممکن نیست.

وی تصریح کرد : امروز مسئله حمل و نقل عمومی بسیار شفاف است. مترو موضوع اصلی است و خطوط اتوبوسهای تندرو برای یک اقدام موقتی تا زمان به نتیجه رساندن مترو از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

اقدامات حوزه کاهش آلودگی هوا قابل قبول نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه از برنامه دوم توسعه در سالهای 63 و 64 موضوع کاهش آلودگی هوای پایتخت در دستور کار مسئولان کشور قرار داشته تصریح کرد: از آن روز تا کنون هیچ اقدام درست و واحدی برای رفع این معضل در تهران مشاهده نشده است و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ شده هیچ کدام قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه هوای تهران به مرگ و میر آرام شهروندان تهرانی منجر شده و این در حالی است که مسئولان دولتی به هشدارها توجه عملیاتی نمی کنند گفت : امروز مسوولان نباید این دیدگاه را داشته باشند که راهکار کاهش آلودگی هوای تهران را نمی دانند چرا که این موضوع سالهاست مشخص شده و باید آن را اجرایی کرد.

وی افزود : 3 سال است که خواهش می کنیم که پیشنهادهای ما را در حوزه کاهش آلودگی هوا گوش کنند اما به هیچ وجه نظرات ما مورد توجه قرار نگرفت و خوشبختانه این اواخر منجر به پذیرش و وقت گذاشتن مسئولان شد .

معاون ترافیک شهرداری تهران افزود: تعجب می کنم از اینکه مسوولان در مقابل خودروهای آلاینده ای که مجرم هستند و جان خود و فرزندانشان و تمام جامعه را مورد تهدید قرار می دهند هیچ تصمیمی نمی گیرند و همه در مقابل آن سکوت کرده اند و هیچ راهکار عملی را برای کاهش آن به کار نمی بندند و این در حالی است که راهکار عملی آن در دنیا تجربه شده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه سران قوا، نمایندگان مجلس و ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوای پایتخت تصریح کرد: بسیاری از موتور سیکلتهایی که امروز در تهران تولید می شود و ما بنزین در اختیار آن می گذاریم معادل یک خودروی نسل قدیم تولید آلودگی می کنند و اگر کسی بگوید اینها را نمی داند به مردم ظلم کرده است.

نیروی انتظامی باید برای حل ترافیک کمک می کرد

معاون حمل و نقل و ترافیک تهران با اشاره به اینکه دخالت نیروهای انتظامی یکی از سرفصل های کاهش ترافیک تهران است خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود و دخالت نیروی انتظامی در حوزه ترافیک شاهد کاهش محسوس ترافیک در بسیاری از نقاط شهر بودیم.یکی از سختگیرانه ترین قوانین در دنیا مربوط به حوزه ترافیک است و در بعضی از موارد این موضع حیثیت فرد را زیر سوال می برند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه استفاده از نیروی انتظامی تا زمان اشاعه فرهنگ ترافیک امری ضروری است تصریح کرد:  متاسفانه در کشور در توسعه فرهنگ ترافیک و در قوانین و مقرراتی که لازمه و مکمل فرهنگ ترافیکی هستند خیلی عقب ماندگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که در شرایط کنونی پلیس باید با شدت و قدرت از تمام ابزار های بازدارنده خود برای کاهش ترافیک استفاده کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک تهران در خصوص دیدارهای مشترک مدیران شهری و دولتمردان در خصوص ترافیک و آلودگی هوای تهران گفت: در دولتهای قبل هم دیدارهای مشترکی صورت گرفت که به دلیل پایان مهلت فعالیت دولت نافرجام ماند و امید می رود که این موضوع تا پایان کار دولت نهم به سرانجام برسد.

تشکری اظهارداشت: نمی دایم این چه روندی است که دولتها در اواخر دوره خود توجه به مسائل شهر تهران را در دستور کار قرار می دهند و زمانی را انتخاب می کنند که فرصت کافی باقی نمانده اما امیدواریم حالا که دولت تصمیم گرفته به شهرداری کمک کند این فرصت را غنیمت شمرده و آنچه شایسته مردم تهران است را برای آن ها فراهم کند .

وی با اشاره به جلسه صبح روز شنبه شهرداری و دولت گفت: امید می رود در این جلسه نتایج خوبی در حوزه سیاستگذاری ترافیک که در طرح جامع ترافیک برنامه پنج ساله توسعه و طرحهای ضربتی به آن اشاره شده است گرفته شود.

تشکری هاشمی افزود:امید می رود که تکلیف اختیارات در حوزه ترافیک هم مشخص شود چرا که در حال حاضر نهادهای مختلف خود را مسوول می داند ولی در زمان پاسخگویی شانه خالی می کند.

وی اظهار داشت : امیدواریم در جلسه فردا درباره مسائل کلان مدیریتی حوزه ترافیک بحث می شود و نباید اجازه داد این شائبه به وجود آید که تمامی این کارها برای تحمیل سیستم منسوخ منوریل به شهر تهران است . در جلسه شنبه مدیرانی در سطح ملی حضور دارند و طبیعتا انتظار می رود در این جلسه تصمیمات کلان برای رفاه هرچه بیشتر مردم اتخاذ شود و بررسی موضوع منوریل را باید به جلسات کارشناسی محول کرد .

معاون حمل و نقل و ترافیک تهران با اشاره به اینکه در سال جاری مجلس شورای اسلامی 290 میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته بود گفت: تاکنون 189 میلیارد از این اعتبار به شهرداری تهران ارائه شده است و امید می رود در دو ماه باقی مانده و با جلساتی که بین مسئولان شهرداری و دولت برگزار می شود، 100 میلیارد تومان باقیمانده هم به شهرداری تهران ارائه شود.

وی افزود: مجلس در سال جاری پیش بینی کرده بود که شهرداری همانند بخش خصوصی از صندوق ذخیره ارزی استفاده کند اما با وجود تلاشهایی که از طرف ما شده تا کنون حتی یک سنت هم از این صندوق به شهرداری تهران نرسیده است.

وی افزود: تهران در بخش اتوبوس رانی به 11 هزار اتوبوس عملیاتی نیاز دارد که هم اکنون شش هزار و 500 دستگاه آن موجود است و چهار هزار و 500 دستگاه دیگر نیاز دارد.

تشکری هاشمی تصریح کرد: در جلسه ای که با رییس جمهوری خواهیم داشت تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا برای بودجه سال 88 نگرانی ها کمتر شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها