جشنواره‌های تلویزیونی

رقبای امی از راه می‌رسند

تقریبا سه دهه پس از تثبیت جایزه‌ اسکار «آکـادمـی مـلـی عـلـوم و هـنـرهـای تـلویزیونی» (The national academy of television‌arts and scienes) در سال 1957 شکل گرفت و در همان سال‌های آغازین تعداد اعضایش به سه هزار نفر رسید. شبکه‌های تلویزیونی گردن‌کلفت سعی در همکاری با تلویزیون‌های کوچک‌تر کردند تا بتوانند حجم بیشتری از مخاطب را به دست بیاورند؛ روندی که قبلا در سینما امتحان شده بود و نتیجه مساعدی در بر داشت، هنگامی‌که پس از جنگ جهانی دوم، استودیو‌های سینمایی کوچک و یا بعضا بزرگ، اما ورشکسته در هم ادغام شدند و توانستند به حیات جدیدی برسند.
کد خبر: ۲۱۷۱۶۰

این برگردان درباره دست‌اندرکاران تلویزیون نیز نتایج مطلوبی داشت و مهم‌تر از همه این‌که تعداد اعضای آکادمی را هر ساله بیشتر می‌کرد و سطح تـولـیدات تلویزیونی را به صورت کمی وسعت می‌بخشید.

ساخت و ساز‌ برنامه‌های متنوع نیز که حاصل همین ادغام‌ها بود؛ باعث شد که سال‌های بعد جوایز امی حداقل در تعدادشان تفاوت‌های اساسی با دوره‌های اولیه پیدا کنند و البته این روند به مذاق همه خوش آمد. کار به جایی رسید که در سال 1975 تعداد جوایز اصلی به حدود 70 جایزه رسید و در سال‌های بعدی البته این روند به صورت مسابقه‌ای انجام گرفت. فستیوال معتبر و درجهA  کن جزو اولین فستیوال‌هایی بود که در کنار برگزاری جشنواره سالانه خود نمایش تولیدات تلویزیونی مسابقه‌ای مناسب برگزار می‌کرد، اما به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن این بخش ــ به دلیل کمیت و کیفیت غیرقابل انکار کن سینمایی ــ از سال 1997 به صورت مستقل اقدام به برگزاری کن تلویزیونی نمود.

«فیپا» در حقیقت همان کن تلویزیونی است که حدود یک دهه از تولدش می‌گذرد. با این همه این استقلال هرگز به نفع کن تلویزیونی یا همان فیپا تمام نشد و از کیفیت این فستیوال که حتی تاریخ برگزاری‌اش را به ژانویه هر سال تغییر داده بود بشدت کاسته شد.

زمـیــن خـوردن‌هـای جـشـنـواره‌هـای قـدیـمـی تلویزیونی و همین که دخل «کن تلویزیونی» در آمده؛ باعث شده که جشنواره‌های تلویزیونی در سایر کشورها در این چندسال اخیر بتوانند سری میان سرها در آورند و حداقل خود را رقیب «امی» بدانند -‌‌فستیوال‌هایی که آینده نزدیک در هر شماره به معرفی یکی از آنها خواهیم پرداخت‌‌- و این رقم درحال حاضر (2008)‌ فقط برای بخش بسیار معروف و پرطرفدار «جوایز برنامه‌های تلویزیونی روزانه» به عدد 66 برسد.

یک اتفاق دیگر در آن سال‌ها افتاد که برای آکادمی و جایزه امی بسیار نقش پررنگی را ایفا کرد و این اتفاق تعمیم جایزه امی بود. در واقع آکادمی‌ای که خود مرکزیت اصلی را تشکیل می‌داد با حفظ استقلال و مرکزیت خود  برگزاری و اعطای جوایز در ایالت‌ها و مناطق را شروع کرد و باعث شد تا به معنای واقعی کلمه جایزه امی فراگیر شود. (شاید بشود این روند را به همان برگزاری جشنواره‌های رادیویی ــ تلویزیونی استان‌های خودمان تشبیه کرد.)

بر این اساس اعضای آکادمی هم بسیار زیاد شدند به طوری که تا ابتدای سال 2007 تعداد اعضای آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی به عدد 14000 نفر رسید. با گسترش و جا افتادن جایزه امی  تعدادی از جشنواره‌های سینمایی از حدود دهه 60 به بعد در کنار برگزاری فستیوال سینمایی خود در بخش جنبی، فیلم‌ها و تولیدات تلویزیونی را به صورت غیررقابتی جای دادند.

مهدی تهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها