سی‌وششمین اجلاس روسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش برگزار شد؛

مدیرعامل کانون پرورش فکری: به دنبال این هستیم که خلأهای حوزه کودک و نوجوان را پر کنیم

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

حذف نمره از یک سوم دبستانهای کشور

علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش از ارتقای مراکز تربیت معلم به دانشگاه‌ تربیت معلم، اجرای طرح کانون ـ مدرسه در مدارس ابتدایی سراسر کشور و همچنین اجرای ارزشیابی توصیفی در بیش از یک سوم مدارس ابتدایی به عنوان سه محور اصلی برنامه‌های نظام آموزش کشور در سال تحصیلی 87 ـ 88 خبر داد.
کد خبر: ۲۰۴۱۷۸

به گزارش ایسنا ، علی احمدی صبح روز سه‌شنبه دوم مهر ماه در مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی 87 ـ 88 ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقارن آغاز سال تحصیلی جدید با ایام شهادت حضرت علی (ع) ، گفت: خداوند را شاکریم که در ماه رمضان با بهره‌گیری از برکات این ماه ، به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رویم که همکاران فرهنگی نیز در سراسر کشور ، با ره‌توشه والای رمضان خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند، تا در خدمت نظام تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادهای بیش از 14 میلیون دانش آموز باشند.

وی با اظهار شکرگزاری مجدد به درگاه خدا نسبت به این که توفیق خدمت در آموزش و پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را به وی و سایر همکاران فرهنگی‌اش عنایت کرده است، افزود: هم اکنون در حالی سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم که مدارس ما نوسازی و زیباسازی شده‌اند و بخشی از فضای آموزشی که مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، شاداب‌سازی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که امسال فضاهای باطراوتی فراهم شده تا نونهالان و دانش‌آموزان با آرامش خاطر به فعالیت تعلیم و تربیت بپردازند از در نظر گرفتن برنامه‌های جدیدی برای نظام آموزشی کشور به تناسب نامگذاری سال جاری به نام سال نوآوری و شکوفایی خبر داد و اظهار کرد: امسال شیوه روخوانی قرآن مجید در پایه سوم ابتدایی مورد بازبینی قرار گرفته، تا دانش‌آموزان این مقطع، برنامه‌های جدید روخوانی را فرا گیرند.

علی احمدی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان در بیش از یک‌سوم دبستان‌های کشور برای اعطای نمره کیفی به جای کمی به دانش‌آموزان نیز خبر داد و با اشاره به این که شیوه ارزشیابی توصیفی به تدریج در پایه‌های مختلف ابتدایی پیاده‌سازی می‌شود، به بازنگری کتب درسی کشور نیز اشاره و عنوان کرد: کتب درسی همه مقاطع تحصیلی کشور مورد بازبینی قرار گرفته و البته برخی از آن‌ها نیز به طور کلی جدیدالتالیف هستند.

وزیر آموزش و پرورش در جمع دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی حاضر در مدرسه شهید سید کاظم موسوی، از پیگیری برنامه درسی ملی در افق بلند مدت نظام آموزشی کشور نیز خبر داد و با بیان این که این برنامه با توجه به تفاوت‌های زندگی شهری، روستایی و عشایری در حال تدوین است، یادآور شد: در برنامه درسی ملی به ویژگی‌های دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر، دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه نیز توجه شده است.

وی توجه به جنسیت دانش‌آموزان و تفکیک نیازهای دختران و پسران و خواسته‌های مشترک آن‌ها از یکدیگر که در برنامه درسی ملی به آن توجه شده است را از ملزومات این برنامه برشمرد و در ادامه گفت: از جمله طرح‌هایی که امسال در مدارس ابتدایی مختلف کشور به اجرا گذاشته می‌شود، طرح کانون ـ مدرسه است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مرحله اجرا خواهد رسید.

علی احمدی از ارتقای مراکز تربیت معلم به عنوان یکی دیگر از محورهای برنامه‌های جدید نظام آموزشی کشور در سال جاری نیز خبر داد و با اشاره به این که امسال مراکز تربیت معلم به دانشگاه تربیت معلم و سطح آموزش معلمان در این مراکز یک پله نسبت به گذشته ارتقا می‌یابد، در ادامه به برنامه‌های تجهیز مدارس در سال تحصیلی جدید نیز اشاره و عنوان کرد: همه قوای خود را برای ارتقای منزلت معلمان و فرهنگیان و همچنین رفع نیازهای معیشتی آن‌ها به کار خواهیم بست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سفر رییس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد که آن را سفری برای دفاع از حقوق ملت شریف ایران توصیف کرد، گفت: سال تحصیلی جدید را با پیام رییس جمهور و با حضور معاون اول ایشان در جنوب شهر تهران آغاز می‌کنیم، تا این آغاز، نویدبخش اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور باشد.

وی در پایان از زحمات همه فرهنگیان و معلمان کشور نیز تقدیر و برای یکایک دانش‌آموزان در سراسر کشور در سال تحصیلی جدید آرزوی موفقیت کرد.

ارسال لایحه تامین منابع مالی آموزش‌وپرورش به مجلس

وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در جمع خبرنگاران نیز از تامین منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش در قالب لایحه‌ای که طی 10 روز آینده به مجلس می‌رود، خبر داد.

وی در پاسخ به خبر خوش وزیر آموزش و پرورش در روز اول سال تحصیلی برای معلمان، گفت: معلمان و فرهنگیان با بهره‌مندی از فضایل معنوی ماه مبارک رمضان، با توان بالاتر در خدمت دانش‌آموزان خواهند بود و ما به عنوان خدمتگزار آموزش و پرورش، وظیفه خود دانسته‌ایم که نارسایی‌های موجود را رفع کنیم که یکی از این موارد، اقدام در رفع نیازهای مالی است.

وزیر آموزش و پرورش از ارتقای مراکز تربیت معلم به دانشگاه در راستای ارتقای سطح تحصیلی فرهنگیان نیز خبر داد و با اشاره به پیگیری وعده رییس جمهور در اجلاس روسای آموزش و پرورش مبنی بر تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه سراسری، در مورد نحوه فعالیت این دانشگاه‌ها زیرنظر وزارتخانه‌های علوم یا آموزش و پرورش، اظهار کرد: این دانشگاه‌ها زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند، البته تصمیم‌گیری در مورد فعالیت این دانشگاه‌ها زیر نظر هر یک از وزارتخانه‌های فوق، به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود.

علی احمدی از تشکیل کارگروهی در زیرمجموعه دولت و در راستای حل مشکلات مدارس استیجاری و قلع و قمعی متشکل از برخی وزرا نیز خبر داد و با اشاره به این که آموزش و پرورش قصد دارد، با مالکان این مدارس به گونه‌ای تعامل و رضایت آن‌ها را فراهم کند، عنوان کرد: در تابستان سال جاری، تعداد مدارس دو نوبته با همکاری ستاد مناطق و نواحی آموزش و پرورش، به 25 درصد کاهش داده شد و هم اکنون مدارس سه‌شیفته به ندرت در برخی مناطق فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مدارس استیجاری و قلع و قمعی، ملک مردم است و آموزش و پرورش وظیفه دارد که هر چه زودتر، ملک یا زمین معوض در اختیار این مالکان قرار دهد یا املاک آن‌ها را خریداری کند و البته قوه قضاییه نیز در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ، مشارکت دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دارای بلوغ فکری در اداره مدارس را نیز خواستار شد و همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سطح تجهیزات گرمایشی مدارس در زمستان امسال، گفت: از گذشته نیز تلاش ما بر این بوده که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد، اما شرایط آب و هوایی کشور در حال تغییر است و این تغییرات در مدارس تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به این که در سال گذشته، مدارس برخی استان‌ها دچار برف و سرمایی غیرقابل پیش‌بینی شدند که این موضوع تجربه‌ای شد، تا آموزش و پرورش، امسال با آمادگی بیشتری به استقبال زمستان برود، در ادامه پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر همکاری شهرداری تهران با آموزش و پرورش در بهسازی مدارس را این گونه پاسخ داد: در بسیاری کشورهای دنیا، ساخت و ساز مدارس را شهرداری‌ها انجام می‌دهند و دولت محتوای آموزشی را فراهم می‌کند، زیرا با عوارضی که شهرداری‌ها از مردم می‌گیرند و تامین مالی می‌شوند، انتظار است که کمک بیشتری نسبت به ساختار فیزیکی مدارس داشته باشند.

علی احمدی با بیان این که نقش مردم و شوراهای اسلامی شهر و روستا در زیباسازی مدارس یکی از اقداماتی عادی است که باید صورت گیرد ، ضمن تشکر از شهرداری‌های مناطق و نواحی که در نقاشی کلاس‌ها، تعمیر میزها و زیباسازی ظاهر مدارس نقش داشتند، تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده، با نیاز آموزش و پرورش فاصله زیادی دارد، لذا امیدواریم که روز به روز منابع مالی بیشتری بر نظام تعلیم و تربیت تخصیص پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد معاون جدید عمرانی آموزش و پرورش در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، عنوان کرد که هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها