کتاب محمد‌رسول‌الله (ص)‌ و... را ابوالحسن علوی طباطبایی نوشته است و انتشارات فارابی آن را منتشر کرده است. نویسنده کتاب در مقدمه آن چنین نوشته است: یکی از مواردی که در سینمای غرب موضوع بسیاری از فیلم‌های مذهبی قرار می‌گیرد تصویر پیامبران و پرداختن به زندگی آنهاست.
کد خبر: ۲۰۴۱۶۹

تعداد این فیلم‌ها در سینمای غرب کم نیست و کارگردانان بسیاری هستند که فیلم‌هایی با محوریت پیامبران ساخته‌‌اند. اما تصویری که از پیامبران در این فیلم‌ها ارایه شده معمولا با تصویری که مسلمانان از آنها به عنوان منجیان بشر دارند بسیار متفاوت و گاهی حتی متضاد است... از طرف دیگر در غرب به پیامبران نگاهی افقی و موازی دارند ولی وقتی خداوند می‌تواند صورت بشری پیدا کند، پیامبر (ص)‌ هم صورت بشری پیدا می‌کند... نقش ادبیات نمایشی در توصیف چهره پیامبران در غرب بستگی به ذهن فیلمساز و بحث‌های اجتماعی و سیاسی زمان او دارد و این محوراصلی است و البته به میزان ایمان فیلمساز نیز بستگی دارد. هرچه کارگردان فیلمی که قرار است درباره پیامبران و ائمه‌اطهار ساخته شود معتقدتر و با ایمان باشد، نگاه  او به پیامبران والاتر و ارزشمندتر است.

 کتاب محمد رسول‌الله(ص)‌ و مبارزان مسلمان بر پرده سینما از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. در بخش اول که با عنوان پیامبر اعظم(ص)‌ و تاریخ اسلام می‌باشد کلیه فیلم‌های ساخته شده مربوط به تولید فیلم‌هایی درباره حضرت پیامبر(ص)‌ و تاریخ اسلام پرداخته شده و وضعیت سینمای تاریخی و مذهبی در اروپا و آمریکا مورد بحث قرار می‌گیرد. بخش دوم کتاب فیلم «محمد رسول‌الله(ص)‌» را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این بخش از آخرین فعالیت‌های فیلمسازی در این خصوص و یک طرح پیشنهادی برای ساخت چنین اثری صحبت می‌شود.

بخش سوم کتاب به فیلم‌هایی که درخصوص مسلمانان مبارز ساخته شده اختصاص دارد. در آخر نیز بخش ویژه‌ای وجود دارد که سینمای مبارز فلسطین را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش در واقع مدخلی است تاریخی به سینمای مبارز فلسطین که همچنین به معرفی چهره‌های شاخص این سینما نیز می‌پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها