گروه سیاسی: همزمان با حرکت چراغ‌خاموش اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، اصلاح‌طلبان خیلی زود وارد این میدان شده‌اند و این حضور زودهنگام و البته آشکار، اختلافات درونی آنها را یک بار دیگر نمایان کرد. همزمان با تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع و مطرح کردن بحث محوریت مجمع‌روحانیون مبارز برای رسیدن به اجماع آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، برخی از احزاب دوم خردادی در موضعگیری آشکار اعلام کردند که مجمع روحانیون مبارز نمی‌تواند در این زمینه محور جبهه دوم خرداد باشد. در همین ارتباط رئیس شاخه روحانیت حزب اعتماد ملی تصریح کرد، مجمع روحانیون می‌تواند در کنار بزرگان و ریش‌سفیدان اصلاح‌طلب، محور جبهه اصلاحات باشد، اما قطعا مجمع روحانیون به‌تنهایی نمی‌تواند محور اصلاحات باشد. سیدعلی میرهادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سوابق مجمع روحانیون مبارز در جریان انقلاب و پیروزی جبهه دوم خرداد با محوریت این گروه در انتخابات هفتم گفت: امروز مطالبات مردم نسبت به سال 76 تغییرات اساسی کرده است و گروه‌های اصلاح‌طلب باید با محوریت عقلا، بزرگان و ریش‌سفیدان جبهه اصلاحات به اجماع برسند تا مشکلات مردم در سال‌های آینده حل شود.
کد خبر: ۱۸۸۱۴۳

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز گفت: این حزب اصولا با این که اشخاصی به نام بزرگان اصلاحات و یا حزبی به عنوان قیم برای اصلاح‌طلبان محوریت باشد، مخالف است. وی با اشاره به این که اگر قرار باشد جریان خاصی محوریت اصلاح‌طلبان را به عهده بگیرد مدعیان زیادی برای شیخوخیت در جبهه اصلاحات وجود دارد، گفت: راهبرد اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات در شورای هماهنگی دوم خرداد قابل تدوین است که تا مرداد منتشر می‌شود و بعد از آن است که احزاب کاندیداهای خود را به این شورا معرفی می‌کنند تا گزینه مناسبی که 21 حزب عضو این شورا برای آن به توافق برسند، معرفی شود.

همچنین محمد زارع فومنی، رئیس ستاد اصلاح‌طلبان جوان با بیان این که مجمع روحانیون مبارز را برای محور قرار گرفتن قبول نداریم، گفت: انسجام در میان اصلاح‌طلبان وقتی صورت می‌گیرد که همه گروه‌ها با یکدیگر همفکری کنند و به جمع‌بندی برسند، در غیر این صورت پیش‌بینی می‌کنیم نتوانند به ائتلاف برسند.

تشکیل ستاد انتخاباتی خاتمی و مخالفانی جدید

در همین حال اخباری مبنی بر تشکیل ستاد انتخاباتی سیدمحمد خاتمی منتشر می‌شود که در مقابل حزب کارگزاران و برخی دیگر از احزاب جبهه اصلاحات ضمن مخالفت با حضور خاتمی معتقدند چون خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رای نمی‌آورد، رسما با نامزدی وی مخالفند.

قاسم سعدی، عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس و از گروه‌های نزدیک به جبهه مشارکت گفت: شائبه رای نیاوردن خاتمی بالا رفته است؛ چون اگر افراد مستقل و کسانی که نزد افکار عمومی جایگاهی دارند کاندیدا شوند، در آن صورت خاتمی رای نمی‌آورد.

وی افزود: خاتمی اگر به عنوان رئیس‌جمهوری دور دهم انتخاب شود، عملکردش مثل دوره هفتم و هشتم خواهد بود ودستاورد خاصی نخواهد داشت. سعدی خاطرنشان کرد: قطعا خاتمی گزینه کارگزاران برای انتخابات دور دهم ریاست جمهوری نخواهد بود، زیرا گروه کارگزاران با خاتمی یکی نیست، همان‌طور که کاندیدای مجمع روحانیون مبارز هاشمی رفسنجانی نخواهد بود.

درخصوص کاندیدا شدن خاتمی میان حزب کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز نیز اختلاف وجود دارد، در حالی که حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران معتقد است خاتمی گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری دهم نیست، مقدم عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ضمن مخالفت با نظر کارگزاران تاکید کرد، همچنان بر کاندیداتوری خاتمی در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری تاکید دارد.

وی گفت: قطعا اولویت مجمع روحانیون مبارز برای انتخاب نامزد معتبرش در ریاست جمهوری دهم خاتمی است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد حزب کارگزاران مبنی بر اعلام حمایت و عدم حمایت از برخی کاندیداهای احتمالی در ریاست جمهوری دهم، تصریح کرد: اقدام حزب کارگزاران مبنی بر رای آوردن یا نیاوردن نامزدها در جبهه دوم خرداد صحیح نیست و خلاف نظر شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد است. زیرا قرار بر این بود که هر گروهی نامزد خود را انتخاب کند و سپس نگاه‌ها مطرح شود و طبق نظر جلسه شورای هماهنگی کاندیدای مورد نظر جبهه دوم خرداد انتخاب شود.

آنچه مشخص است اصلاح‌طلبان با ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست جمهوری قصد دارند از این فرصت طولانی برای رسیدن به اجماعی قابل قبول استفاده کنند؛ اما نبود ساز و کاری مشخص و مدون برای رسیدن به این هدف در کنار چند پارچگی گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب، تردیدهای بسیاری را برای رسیدن آنها به اجماع ایجاد کرده است. بخصوص آن که گروه‌ها و عناصر تندروی افراطی در این جریان هنوز از نفوذ زیادی برخوردارند. از همه مهم‌تر سابقه منفی است که هنوز افکار عمومی از این گروه در اذهان دارد، اختلاف، افراط‌گری، تنش و رعایت نکردن خطوط اصلی نظام مواردی نیست که به راحتی مردم آن را چه در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی، چه در مجلس ششم و چه در دوره‌های گذشته شوراها از یاد برده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها