پیشرفت فناوری های ارتباطات با افزایش تعداد شبکه ها و سیستم های تلویزیونی قابل استفاده ازجمله ماهواره دیجیتال بوده است .این پیشرفت ها باعث دسترسی روزافزون افراد به تعداد بیشتری از کانال های مختلف تلویزیونی کشورهای جهان شده
کد خبر: ۱۸۵۹۱
است . پژوهشی که در ذیل می آید، تلخیصی از گزارش الگوی استفاده از ماهواره درباره میزان استفاده قشرهای مختلف مردم از این وسیله و نیز تاثیرات احتمالی آن با بهره گیری از رووس پیمایشی است که مجموع نظرسنجی های آن چندی پیش از سوی گروه رسانه اداره کل پژوهش معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی انجام پذیرفته است . نگاهی دقیق و علمی به این نظرسنجی ، همزمان با بررسی طرح نحوه استفاده از تجهیزات ماهواره ای در مجلس شورای اسلامی ، شاید گویای نکات قابل توجهی باشد.
پاسخ دهندگان
بیش از نیمی از پاسخگویان ( 57درصد) زن و بقیه مرد هستند. میانگین سنی آنها 33سال است .8/63 درصد متاهل و بقیه مجردند. افراد زیردیپلم با 5/54 درصد بیشترین تعداد پاسخگویان را به خود اختصاص داده اند. 40درصد از پاسخگویان خانه دار و 24درصد شاغل هستند.
تفریح یا کنجکاوی !
بیش از دو سوم پاسخگویان این تحقیق از وجود ماهواره در میان افرادی که آنها را می شناسند، خبر داده اند. 7/69 درصد، تفریح و سرگرمی را دلیل عمده استفاده از ماهواره عنوان می کنند. زنان 5/79 درصد و مردان 67درصد تفریح و سرگرمی را دلیل اصلی استفاده از برنامه های ماهواره می دانند و مردان 12درصد، یعنی 2برابر بیشتر از آمار 5/5درصدی زنان ، آگاهی از رویدادهای دیگر کشورها را دلیل روی آوردن مردم به ماهواره می دانند. کنجکاوی محض 5/13 درصد، علاقه مندی به شناخت سایر فرهنگ ها 11درصد، عواملی است که بیشتر از سوی مجردها عنوان شده است.
جوانان استفاده کنندگان عمده
2/36 درصد پاسخگویان در میان برنامه های مختلف ماهواره فیلم ، سریال ، موسیقی و آواز را بیشتر تماشا می کنند. 6/69 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، جوانان را تماشاگران اصلی برنامه های ماهواره معرفی کرده اند. بیش از نیمی از پاسخگویان یعنی 6/54 درصد گفته اند که زنان و مردان به یک نسبت ، تماشاگران ماهواره هستند و 3/22درصد نیز اظهار داشته اند که مردان بیشتر برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.
تاثیر منفی برنامه ها
50درصد پاسخگویان گفته اند که تاثیر برنامه های ماهواره بستگی به تماشاگران آن دارد و 34درصد هم معتقد به تاثیر منفی این برنامه ها بوده اند. میزان کسانی که معتقدند تاثیر ماهواره به تماشاگر آن بستگی دارد در میان مردان4/55 و زنان 9/46درصد است ؛ 35درصد زنان و بیش از 9/46 درصد از مردان بر این اعتقادند که ماهواره تاثیرات منفی دارد. 7/35 درصد پاسخگویان دلیل عمده استفاده نکردن از ماهواره را مفید نبودن برنامه ها برای اعضای خانواده برشمردند و 3/19 درصد هم به دلیل وضعیت اقتصادی خود از ماهواره استفاده نمی کنند. 4/87درصد پاسخگویان به ماهواره دسترسی ندارند و 1/3 درصد نیز همیشه به ماهواره دسترسی دارند. در مورد شبکه منتخب پاسخگویان ، 4/87 درصد به این پرسش پاسخ نداده اند و 9/6 درصد صداوسیما و 5درصد ماهواره را انتخاب کرده اند.
فرهنگ و تحصیلات
70درصد از پاسخگویان گفته اند که پیشرفت فناوری ماهواره استفاده از آن را آسان تر خواهد کرد. با افزایش سطح تحصیلات پاسخگویان ، میزان مخالفت آنها با این نظر که «حتی اگر فناوری آینده ، استفاده از ماهواره را آسان کند، عده زیادی از مردم از آن استفاده نخواهند کرد» افزایش می یابد. ( 40درصد فوق لیسانس و 37درصد دیپلم و لیسانس). حدود یک سوم پاسخگویان با این نظر موافق بودند که «فرهنگ و زندگی مردم ایران به گونه ای است که ماهواره تاثیر مطلوبی بر آنان نخواهد گذاشت ». مخالفان این نظر بیشتر افراد جوان ( 25 - 34سال ) مجرد و با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر از آن بوده اند.

ماهواره و نیروی انتظامی
ضرغامی: صداوسیما
با طرح اصلاح قانون ماهواره موافق نیست

مجلس ، کلیات طرح استفاده
از ماهواره را تصویب کرد

ضرغامی:اجرای طرح مجلس درخصوص ماهواره
نیازمند یک اختراع جدید است

بررسی مصوبه استفاده از ماهواره به شرطهای خاص و عام
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها