معاون وزیر بازرگانی:

بنکداران عامل اصلی گرانی‌اند

گروه اقتصاد: معاون وزیر بازرگانی گفت: معتقدم سهم بنکدار در مخدوش بودن بازارو سهم‌خواهی آن در قیمت تمام شده، بیش از حد معمول است. صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی در بازرگانی داخلی در گفتگو با ایسنا با بیان بخشی از سیاست‌های تنظیم بازار اقلام پرمصرف مردم عنوان کرد: برقراری پلی‌ بین تولید و توزیع که در حال حاضر بنکدار است، یکی از اهداف سیاست‌های جدید بوده است؛ به شرطی که بنکداران نیز به حق قانونی خود قانع شوند.
کد خبر: ۱۶۵۳۸۴
وی تاکید کرد: واحد صنفی نه تنها عامل گرانفروشی نیست بلکه از گرانی ایجاد شده نیز متضرر می‌شود، چرا که با افزایش قیمت کالا، منفعت حاصل از فروش آن نیز کاهش می‌یابد.

مفتح با بیان این‌که منفعت کاسب در ارزان بودن کالاهاست، درباره اقدامات وزارت بازرگانی در کنترل عوامل گرانی، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های جدید به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش بنکداری عامل اصلی گرانی است و باید پلی‌ بین تولید و مصرف برقرار شود، البته اقتصاد بدون بنکدار هم قادر به حرکت نیست و عنصر بنکدار قابل حذف شدن نیست، بنابراین باید راهکاری پیش‌بینی شود تا این گروه نیز به حق خود قانع شوند.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه، با اشاره به طرح ذخیره سازی میوه و مرکبات افزود: ذخیره‌سازی میوه بر اساس الگوی جدید سال گذشته از سوی تشکل‌های تولیدی ایجاد شد و از سوی تشکل‌های توزیعی نیز به دست مصرف‌‌کننده رسید که در واقع حلقه بنکدار تعامل بین این دو گروه محسوب می‌شود.

وی گفت: همه اصناف ملزم به حضور در طرح توزیع میوه شب عید نبوده و این انتخاب در اختیار صنوف بوده است و کسانی که مایل به حضور در این طرح بوده‌اند، در آن مشارکت کردند البته سال جاری در اصل پرتقال دولتی توزیع نمی‌شود بلکه با برقراری پل بخش تولید و توزیع، امکان خرید مستقیم فراهم شد.

مفتح ادامه داد: در طرح مذکور، بنکدار حذف شد و با ایجاد حلقه‌ای از مکانیزم کنترل قیمت، بدون اعمال فشار، بنکدار نیز مجبور به رعایت موارد شد.

وی با موفق توصیف کردن این طرح، ضمن مقایسه قیمت‌های میوه با سال قبل گفت: سال گذشته، پرتقال به گران‌ترین قیمت (400450تومان) از باغداران خریداری شد و به قیمت حدود 800 تا 850 تومان در ایام نوروز در بازار عرضه شد؛ در حالی که در سال‌های قبل میوه باغدار به قیمت کیلویی 50 تومان هم خریداری می‌شد، بنابراین حذف بنکدار نفع تولید کننده را نیز به دنبال داشت.

مفتح تصریح کرد که در اجرای طرح مذکور از اهرم تعزیرات و بگیر و ببند هم استفاده نشده و با شناسایی واحدهای صنفی و ایجاد شبکه منتخب به مسوولیت اجرایی خود اصناف، صنف میوه‌فروش درگیر توزیع میوه شد در حالی که پیش از این خرید، ذخیره‌سازی و توزیع از سوی بنکدار انجام می‌گرفت.

وی در ادامه، از کمرنگ بودن همکاری سیستم بانکی در اعطای تسهیلات برای طرح ذخیره‌سازی مرکبات اظهار گله‌مندی کرد و افزود: کل تسهیلاتی که برای تنظیم بازار برخی کالاها شامل میوه و مرکبات، سیب‌ زمینی و حبوبات اختصاص یافته بود، بالغ بر 1400 میلیارد ریال بوده است که سیستم بانکی آن گونه که باید همکاری نکرد.

مفتح درباره دلایل ایجاد بحران پودر شوینده در زمستان 86 هم توضیحاتی را بیان کرد و گفت: مشکل پودرشوینده به دلیل سرمای بی‌سابقه ایجاد شد؛ به طوری که میزان تولید کارخانه‌های تولیدی 25 هزار تن در روز کاهش یافت، آب و گاز آنها قطع شد و حتی مواد اولیه مورد نیازشان بر اثر سرما از بین رفت، همچنین به دلیل مشکلات حمل‌ونقل مواد پتروشیمی، سوخت‌ جایگزینی به آنها نرسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها