وزیر کشور دلایل کاهش مشارکت را گفت؛

میزان شرکت در انتخابات 60 درصد

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور ، میزان مشارکت افراد واجد شرایط در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را 60 درصد بیان کرد و پذیرفت که اگر شرایط لازم مهیا می بود، این میزان فراتر از رقم یادشده می رفت.
کد خبر: ۱۶۴۵۱۸

 وی عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت: زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم جزء سخت‌ترین و شاید نامناسب‌ترین زمان‌ها برای رای گیری عمومی بود؛ چرا که مردم برای جشن سال جدید و خانه‌تکانی و آمادگی برای سفر فعالیت می‌کردند و حال و هوای مردم ما برای موضوع جدی انتخابات مناسب نبود،.

وزیر کشور افزود: با این حال، چاره‌ای نداشتیم، چون اگر بعد از سال جدید در فروردین، انتخابات را برگزار می‌کردیم، شورای نگهبان نگران بود  به موقع به زمان تشکیل مجلس جدید که ‌7 خرداد است نرسیم.

پورمحمدی همچنین قانون افزایش سن رای‌دهندگان به ‌18 سال را که باعث کاهش ‌3 سال در سن شرکت‌کنندگان شد از دیگر عوامل تاثیرگذار در مشارکت مردم بیان کرد و اظهارداشت: با ارای قانون یادشده ، تعداد ‌4 میلیون و ‌723 هزار و ‌291 نفراز واجدان شرایط که طبق قانون دوره‌های قبل می توانستند رای بدهند، مجوز شرکت در انتخابات این دوره را نیافتند. 

وی افزود: عامل دیگر بحث تبلیغات انتخاباتی بود که با قانون جدید و عدم امکان نصب تراکت، پوستر و بنر که روش تبلیغات را تغییرداد می‌توانست عامل بازدارنده و کاهنده باشد.

وزیر کشور گفت: عوامل دیگری مثل حمله تبلیغاتی سنگین رسانه‌های بیگانه مانند قطعنامه سوم شورای امنیت و برخی از مواضع تبلیغاتی در داخل که مورد حمایت دستگاه‌های خارجی قرار می‌گرفت و عوامل دیگر نیز  می تو اند موجب کاهش مشارکت مردم شده باشد. 

نزدیک به 44 میلیون نفر ایرانی که بالای 18 سال سن داشتند، در انتخابات روز گذشته واجد شرایط رای دادن بودند.

وزیر کشور تصریح کرد: در مجموع و با وجود همه شرایط یادشده، خوشبختانه نزدیک به ‌25 میلیون نفر یعنی ‌60 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند که از نظر ما عددی فوق‌العاده و معنادار است و پیام‌های متعددی در داخل و خارج از کشور به همراه دارد.

وی گفت: در عرصه داخلی حضور این جمعیت نشان می‌دهد ملت ایران راهی را که تا امروز آمده با استحکام ، هشدار و وسواس تمام تعقیب می‌کند و در آن استوار است، هم‌چنین حرکاتی را که در این ایام علیه منافع و آینده اش صورت می گیرد، هوشیارانه پیگیری و مواضع درستی اتخاذ می‌کند، و علاوه بر این، اقداماتی که از سوی دولت در داخل کشور صورت می‌گیرد مورد حمایت و توجه ملت است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد که مشارکت مردم در انتخابات نشان داد آنان خواهان تعقیب دراز مدت این روند در داخل کشور و تثبیت و پیگیری مواضع نظام در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی هستند.

انتخاب مردم، اصولگرایان

به گزارش ایسنا، وزیر کشور در این نشست مطبوعاتی اظهارداشت:‌ آمار به دست آمده از منتخبان، نشان می‌دهد از میان نتایج اعلام‌شده تا کنون بیش از ‌71 درصد دارای گرایش اصولگرایی و حمایت از مواضع جاری بوده‌اند - با احتساب افرادی که در دوره اول راه یافته‌اند و افرادی که به دور دوم وارد شده‌اند-، ‌29 درصد باقی‌مانده نیز به دیگر گراش‌ها مربوطند که البته یکی دو درصد این ترکیب جابه‌جا می‌شود، اما مبنای ‌70 درصد مبنای قابل اتکایی از جهت گرایش منتخبان و طبعا گرایش جامعه ما برای انتخاب نمایندگان خودشان در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

پورمحمدی افزود: کد ملی ‌22 میلیون و ‌832 هزار نفر ـ نزدیک به ‌23 میلیون نفر ـ روز جمعه ثبت شده است.

وی با بیان این نکته که نزدیک به ‌36 هزار و ‌996 یعنی ‌37 هزار شعبه اخذ رای نیز به صورت آن‌لاین به سایت انتخاباتی کشور وصل بوده و اطلاعات عمومی افراد شرکت کننده در انتخابات را منعکس کرده اند، توضیح داد: نسبت زنان شرکت کننده ‌68 / ‌48 درصد و مردان ‌33 / ‌51 درصد بوده است که نشانه حضور کامل و جامع و مشارکت آگاهانه مردان و زنان در این انتخابات است و پیام روشنی برای مدل مردم‌سالاری دینی به دنیا می‌دهد.

وزیر کشور افزود: ‌93 / ‌28 درصد یعنی حدود ‌29 درصد جوانان ‌18 تا ‌25 سال در این انتخابات شرکت کردند و ‌28 / ‌13 درصد یعنی حدود ‌50 / ‌13 درصد در سنین ‌25 تا ‌30 سال بوده‌اند. در مجموع ‌42 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات ‌18 تا ‌30 سال بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این پیام روشنی است که انقلاب و نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه همه جوانان قرار گرفته و با وجود برخی از دیدگاه‌ها و نظرات و امیال و آرزوهایی که می‌خواهند روی این قشر خیمه بزنند و اقداماتی روی تغییر گرایش این قشر انجام دهند، ارقام یادشده حکایت از مشارکت جدی و ارزنده جوانان در انتخابات دارد.

پورمحمدی همچنین با قدردانی از جامعه اطلاع‌رسانی و مجموعه خانواده بزرگ رسانه‌ای کشور گفت: هر چند در بحث انتخابات دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و عوامل امنیتی بار سنگینی بر دوش داشته‌اند، اما بی‌تردید ساماندهی این انتخابات پرشکوه و با مشارکت ارزنده ملت، بدون حضور فعالانه و خلاق و پیگیر و دلسوزانه احزاب، رسانه‌ها و مطبوعات محقق نمی‌شد.

وزیر کشور اظهار داشت: انتخابات روز جمعه ساعت ‌8 صبح آغاز شد و تا ساعت ‌11 شب ادامه پیدا کرد اما برخی از شعب هم چنان قبل از ساعت ‌12 شب در حال اخذ آرای هموطنان بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها