حسینی: هیچ بحثی پیرامون معاهده 1975 نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق در راستای تقویت و تحکیم روابط و سیاست همگرایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است .
کد خبر: ۱۶۲۳۰۷

 به‌ گزارش ایرنا ، سید محمدعلی حسینی روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ، افزود: دکتر محمود احمدی نژاد درسفر به عراق درخصوص مسایل دو جانبه ، اقتصادی، بازرگانی و انرژی و سرمایه‌گذاری های مشترک ، با مقامات عراقی بحث و گفت و گو خواهد کرد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درمورد قرارداد الجزایر نیز دراین سفر، گفت و گو خواهد شد، افزود: اهداف این سفر را از زبان آقای رییس جمهوری شنیدید. این سفر در راستای تقویت مناسبات دو جانبه و سیاست همگرایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درباره معاهده 1975 الجزایر بارها تاکید کردیم، آنچه نسبت به برخی مسایل مرزی زمینی و رودخانه‌ای مطرح بوده، در چارچوب معاهده 1975 طرفین گفتگوهای خوب و سازنده‌ای در تهران داشتند و قرار شد کمیته‌ای این مسایل را پیگیری کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه‌اظهارداشت: بنابراین ما هیچگونه صحبت یا بحثی پیرامون معاهده 1975 نداشتیم و نداریم.آنچه در مورد برخی از اختلافات مرزی بوده، در چارچوب این معاهده گفتگو کردیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

حسینی، همچنین به شهادت رسیدن تعدادی از مردم غزه را به دست رژیم صهیونیستی تسلیت گفت و افزود: طی روزهای اخیر شاهد نسل کشی در سرزمین فلسطین بودیم که اکثر این عزیزان، کودکان و زنان بودند.

وی اضافه کرد: این اقدامات از آثار سیاست‌های جانبدارانه قدرتهای غربی از جنایات مکرر رژیم صهیونیستی و بی‌تفاوتی معنادار برخی از نهادهای مسوول بین‌المللی است.

حسینی تاکید کرد: مردم آزاده جهان در انتظار اتخاذ تصمیمات قاطع و اقدامات موثر جهت متوقف ساختن این اقدامات مجرمانه و ضدانسانی رژیم صهیونیستی به وسیله کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستند.

شورای حکام، براساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ اظهار امیدواری کرد، تصمیمات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، براساس واقعیات موجود فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

سیدمحمدعلی حسینی در پاسخ به‌ سوالی مبنی براینکه با توجه به نشست آتی شورای حکام ، توصیه ایران به این شورا چیست ، افزود: برخی کشورها در تلاشند همان روندی را که در شورای امنیت طی می‌کنند ، در شورای حکام آژانس نیز دنبال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تصویب بیانیه جنبش عدم تعهد توسط اعضای این جنبش در حمایت از گزارش آژانس و همکاری‌های ایران با این نهاد بین‌المللی، گفت: ما نیز همین روند (همکاری با آژانس) را دنبال می‌کنیم و امیدواریم تصمیمات و گزارش‌هایی که در شورای حکام آژانس مطرح می‌شود بر اساس واقعیات موجود فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

حسینی در پاسخ به‌ سوال دیگری درخصوص واکنش ایران به‌اقدام «اولی هاینونن» معاون امور پادمان‌های آژانس در نشست توجیهی شورای حکام در به نمایش گذاشتن برخی اسلایدها، گفت: آقای سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بر اساس شواهدی که آنجا موجود بود، بحث مفصلی را در این‌باره مطرح کرد.

وی افزود: آقای البرادعی نیز موضعی اتخاذ کرد و تلاش کشورهای غربی برای مخدوش ساختن گزارش آژانس را اقدامی دانست که موجب ناخرسندی مسوولان آژانس است.

حسینی تاکید کرد: آنچه درمورد اسلایدها و مطالعات ادعایی می‌توان مطرح کرد این است که اساسا این تلاش غربی‌ها نشان می‌دهد آنها هیچگونه اعتقادی به سازمان‌های بین‌المللی و نیز تعهدات بین‌المللی خود ندارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: هر موضوعی که درطول مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب شش موضوع مطرح شده، در طرح اقدام (مدالیتی) طبقه بندی نشده است، به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای مطرح بوده و هست. چون براساس یکسری ادعاها مطرح شده است.

حسینی اضافه کرد: این ادعاها آنقدر ضعیف بود که مسوولان آژانس حاضر نشدند آن را به عنوان یک موضوع جداگانه محسوب کنند.

برخی کشورها در تلاشند همان روندی را که در شورای امنیت طی می‌کنند ، در شورای حکام آژانس نیز دنبال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: کسانی که این مدارک را در اختیار داشتند، در آخرین ساعات، ادعاهای خود را در اختیار آژانس قرار دادند. اگر آنها صادقانه به دنبال حل و فصل موضوعات بودند،اولا این ادعاها را به موقع در اختیار آژانس می‌گذاشتند و ثانیا به آژانس اجازه می‌دادند این ادعاها را در اختیار طرف مقابل بگذارد.

حسینی گفت: از مسوولان آژانس شنیدیم، کشور یا کشورهایی که این ادعاها را مطرح کردند، اجازه ندادند آژانس اینها را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.

وی اظهار داشت: آنچه هاینونن در تهران در دوجلسه مفصل مطرح کرد، همان مسایلی بود که در طرح اقدام نیز مطرح شده است و گفتند همه مسایل همین ها است و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: این یک اصل منطقی است که اثبات ادعا بر عهده کسی می‌باشد که مدعی است، نه اینکه کسی که ادعا به او وارد شده است.

وی اضافه کرد: آنها نتوانستند ادعاهای خود را به اثبات برسانند و در گزارش آژانس نیز تصریح شده است این اسناد و مدارک هیچ اعتباری ندارند.

ایران و عراق درباره ‌چاه‌های نفتی مشترک گفت‌وگو می‌کنند 

سخنگوی وزارت امور خارجه از گفتگوی ایران و عراق در مورد چاه‌های نفتی مشترک خبر داد.

حسینی با اشاره به اینکه درخصوص این موضوع در سفر اخیر هیات عراقی به تهران گفت و گو شده است، خاطرنشان کرد:  قرار شده کمیته‌ای مشترک در این مورد گفت و گو کند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی دو ماه آینده این کمیته کار کار خود را آغاز می‌کند.

حسینی در پاسخ به سوالی درخصوص زمان دور آتی گفت و گوهای ایران و آمریکا درباره عراق خاطرنشان کرد که زمان آن به طور قطعی مشخص نیست و ترجیح می‌دهیم که در این زمینه گمانه زنی نکنیم.


سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه آیا پس از سفر رییس جمهور اسلامی ایران به بغداد، شاهد اخراج منافقین از عراق خواهیم بود گفت: منافقین بر اساس دو مصوبه دولت عراق باید از آن کشور اخراج شوند.

حسینی خاطرنشان کرد که مسوولان عراقی دنبال اجرایی کردن این مصوبات هستند.


سفر هوشنگ امیراحمدی به ایران خصوصی بود

سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ به سوالی درخصوص سفر هوشنگ امیراحمدی به ایران نیز خاطرنشان کرد که این سفر خصوصی بوده و قرار نبوده که دیدار خاصی با کسی داشته باشد.

حسینی همچنین درخصوص تخصیص اعتبار وام یک میلیارد دلاری برای عراق نیز گفت: آن اعتبار براساس توافق دو کشور در پروژه‌هایی هزینه می‌شود که شرکت های ایرانی حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سووالی درخصوص توصیه اعضای گروه 1+5 برای تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکید کرد که تعلیق غنی‌سازی هیچ وجه منطقی و قانونی ندارد و در شرایط کنونی که در چارچوب مدالیته، موضوعات حل و فصل شده، طرح مسایل قدیمی جایگاهی ندارد و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی یادآور شد که آنچه هم اکنون بر آن تمرکز دارند «مطالعات ادعایی» است که مطرح می‌کنند و این امر جنبه تبلیغاتی دارد و در حقیقت هیچ بنیان و اساسی ندارد که بخواهد مطلب جدیدی علیه ایران مطرح کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد که در گزارش اخیر آژانس تصریح شده که اینها اسناد معتبری نیست.

 اختلاف در شورای امنیت

حسینی در پاسخ به سوالی درخصوص علت تعویق صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت، گفت که علت اصلی، اختلاف نظر است .

حسینی توضیح داد که برخی از اعضای شورای امنیت با توجه به گزارش البرادعی تاکید می‌کنند که نیازی به قطعنامه جدید نیست وبرخی دیگر از اعضا نیز می‌گویند باید موضع بسیار ملایم تری در فرایند قطعنامه اتخاذ شود بنابراین به توافق کلی دست نیافته اند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری، حضور ناو آمریکایی در آب‌های لبنان را یک اقدام مشکوک و تحریک آمیز دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست آمریکا دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه با توجه به تامین منافع رژیم صهیونیستی است یاد آور شد که برخی اتفاقات پس از اجلاس آناپولیس، از جمله سفر بوش به سرزمین‌های اشغالی، در راستای دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است.

حسینی، قتل عام مردم غزه را نیز درهمان راستا دانست و بار دیگر تاکید کرد که هدف از حضور ناو آمریکایی در آب‌های لبنان، متشنج کردن فضای داخلی لبنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سووالی درخصوص موضوع هسته‌ای گفت: پس از گزارش البرداعی و نتایج حاصل از مدالیته، تمامی اعضای شورای امنیت باید رویکرد گذشته خود را اصلاح کنند.

حسینی با بیان اینکه چیزی که به عنوان تحریم مطرح می‌کنند اساسا درست نیست، تاکید کرد که این روند را نادرست می‌دانیم.

وی با اشاره به گزارش اخیر آژانس و مختومه شدن 6 موضوع، خاطرنشان کرد: براساس توافق ایران و آژانس موضوع هسته‌ای ایران عادی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووال دیگری تاکید کرد که همکاری های ایران با آژانس در چارچوب ان پی تی ادامه می‌یابد.

شفافیت سیاست خارجی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تفاوت سفر روسای جمهور آمریکا و ایران به عراق و اینکه سفر احمدی نژاد با اعلام قبلی ولی سفر بوش به صورت پنهانی انجام شده است، گفت: این یگی از تفاوت‌های سیاست ایران و آمریکا است و نشانه شفافیت سیاست خارجی ایران می‌باشد.

حسینی بابیان اینکه این سفر نشانه اثبات سیاست ایران درحمایت از دولت عراق است، گفت: سفر دکتر احمدی نژاد به عراق نشانه عملی حمایت از فرایند سیاسی این کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها