دور باطل وعده‌های خودروسازان

گزارش‌های منتشرشده سه شرکت خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال ۱۹۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند در حالی که در بهار سال گذشته ۲۳۲ هزار و ۱۵ دستگاه خودرو تولید و روانه بازار شده بود.
گزارش‌های منتشرشده سه شرکت خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال ۱۹۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند در حالی که در بهار سال گذشته ۲۳۲ هزار و ۱۵ دستگاه خودرو تولید و روانه بازار شده بود.
کد خبر: ۱۵۰۹۶۲۲
 
براساس این گزارش، خودروسازان جاده مخصوص بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ هزار و ۲۹۰ دستگاه خودرو کمتر تولید کرده‌اند که افت ۱۶.۹درصدی را نشان می‌دهد. تولید خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه نخست ۱۴۰۴ در مجموع ۱۳۷ هزار و ۳۳۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳.۶درصدی داشته اما میزان تولید در خرداد روند نزولی پیدا کرد.
ایران خودرو طی سه ماه نخست امسال ۱۱۸ هزار و ۱۲۸ دستگاه خودرو تولید کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۷ هزار و ۹۵۴ دستگاه خودرو بود، ۰.۱درصد (۱۷۴ خودرو) بیشتر شده است. این خودروساز در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ رشد ۲۶.۳درصدی را ثبت کرده بود.
شرکت سایپا نیز ۵۶ هزار و ۵۲۷ خودرو در بهار سال جاری تولید کرد که این میزان در بهار سال گذشته ۸۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه بود که نشان می‌دهد، این خودروساز ۳۲ هزار و ۵۹۲ (۲۶.۵درصد) خودرو کمتر تولید کرده است. شرکت پارس خودرو که زیرمجموعه سایپا است در سه ماه نخست امسال ۱۸ هزار و ۷۰ دستگاه تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۵درصد(۶۸۷۲ دستگاه خودرو) افت تولید داشته است.
 
تولید به ۹۰۰ هزار دستگاه نرسید
عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته نیز نشان می‌دهد در مجموع ۸۹۷ هزار و ۶۲۷ دستگاه خودروی سواری تولیدکردندکه ۳۱درصد ازهدفگذاری وزارت صمت(تولید یک میلیون و ۳۰۰هزاردستگاه خودروی سواری) عقب‌تر بود. تولید خودروهای سواری خودروسازان جاده مخصوص در سال۱۴۰۲ حدود ۹۱۹ هزار و ۴۹۹ دستگاه بود که نشان می‌دهد تولید خودروسازان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن نیز ۲.۴درصد(۲۱هزارو۸۷۲ دستگاه)کمتر شده بود.تعداد خودرو‌های تولیدی در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشانگر کاهش ۱۶.۹درصدی است. با این حال خودروسازان می‌گویند این کاهش به دلیل شرایط مختلف ازجمله از بین رفتن بخشی ازمحموله قطعات وارداتی خودرو در حادثه بندرشهیدرجایی، ناترازی انرژی‌والبته شرایط ناشی ازجنگ تحمیلی اخیردرهفته پایانی خرداد بوده است. خودروسازان دلیل کاهش تولید سال گذشته را نیز به عواملی چون بلاتکلیفی درواگذاری، قطعی برق و تاخیر در دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود عنوان کرده بودند.
 
افزایش ۴۵ درصدی قیمت در ۷ ماه
کاهش تولید خودرو در سال گذشته و بهار امسال در حالی رخ داده که قیمت محصولات خودروسازان طی هفت ماه گذشته به طور میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته و امروز کمترین قیمت خودرو تولیدی کشور در محدوده نیم‌میلیارد تومان قرار دارد. قیمت محصولات خودروسازان در روزهای پایانی آبان سال گذشته با مجوز سازمان حمایت و سایر نهادهای قانونی و نظارتی، ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت که به طور میانگین ۳۰ درصد بود. پس از این افزایش قیمت، مدیران ایران‌خودرو و سایپا وعده دادند که با این افزایش، میزان تولید و عرضه محصولات‌شان افزایش پیدا خواهد کرد تا قیمت‌های بازار کاهش پیدا کند.با این حال از اواخر سال گذشته و پیش از افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات، مدعی بودند حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی عملا اثر افزایش قیمت ۳۰ درصدی را که برای جبران زیان تولید اعمال شد، از بین برده و با آغاز سال ۱۴۰۴، ساز افزایش ۳۰ درصدی قیمت را کوک کردند.
شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی دو ماه گذشته حتی اعلام کردند تا قیمت‌ها به‌روز نشود، فروش نخواهند داشت. این خودروسازان حتی تهدید کردند که اگر وزارت صمت و سازمان حمایت با افزایش قیمت موافقت نکند، خودشان قیمت‌ها را بالا می‌‎برند که با واکنش این وزارتخانه و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شدند.وزارت صمت اعلام کرد هر گونه افزایش قیمت بدون طی کردن مراحل قانونی، تخلف است اما سرانجام مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروسازان را در روزهای پایانی خردادماه صادر کرد.
حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد افزایش ۱۵ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو گفته بود: فرآیند افزایش قیمت خودرو پیش از شروع جنگ ۱۲ روزه، آغاز شده بود. این فرآیند افزایش قیمت غیرقانونی نیست و به طور رسمی اتفاق افتاده است.
براساس نامه یکم تیرماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان، قیمت‌های جدید خودروها به صورت رسمی اعلام و به شرکت‌ها ابلاغ شد. ایران‌خودرو در روز ۹ تیر لیست قیمت محصولات خود با افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی را اعلام کرد. براساس قیمت‌های جدید، دیگر محصولات این شرکت زیر ۵۰۰ میلیون تومان نیست. کمترین قیمت محصولات ایران‌خودرو برای مصرف‌کننده پژو ۲۰۶ با موتور TU۳ حدود ۷۲۲ میلیون تومان است.
سایپا هم روز ۷ تیر لیست قیمت‌های جدید ۱۴ محصول خود را اعلام کرد که کمترین قیمت خودروی این خودروساز به کوییک‌اس با استاندارد ۸۵ گانه و با قیمت ۴۶۷ میلیون تومان برای مصرف‌کننده اختصاص دارد. پارس خودرو نیز با مجوز افزایش ۱۵ درصدی، قیمت محصولات خود را منتشر کرد.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد افزایش قیمت کارخانه‌ای هم در پاییز سال ۱۴۰۳ و هم بهار امسال، در قیمت‌های بازار تاثیر گذاشته و تمامی محصولات خودروسازان، بدون استثنا، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها