پویشهایی براساس داستان
فرزاد مهر با بیان اینکه انیمیشن «ماجراهای نوید» حدود سه سال است که از شبکه کودک رسانهملی در حال پخش است، میگوید: داستان این پویانمایی درباره یک نونهال رویاپرداز و پرانرژی است که اهل حل مسأله است و کار اصلی او این است که از یک قهرمان ملی الگو میگیرد و بهدنبال رفع مشکل خود، خانوادهاش و جامعه است. وی خط اصلی محتوایی این مجموعه را معرفی الگوها و مشاهیر برجسته ادبی، فرهنگی، ورزشی و هنری کشور به نسل جدید میداند و میگوید: در واقع یک واسطه و رابطه برای معرفی هویت ملی و مشاهیری مرتبط با هویت ملی به نسل نوجوان و نونهال کشور است.
تهیهکننده این اثر میافزاید: ما در هرقسمت، پویشی را راهاندازی میکنیم؛ درواقع به محتوای آن قسمت ازطریق پویشی که فراخوانش را پویانمایی «ماجراهای نوید» اعلام میکند، ضریب میدهیم. مثلا در بچه مرشد ۱ که اسم یکی از قسمتهای این پویانمایی و محتوای آن بحث مقابله با ظلم است، شخصیت محوری ما کاوه آهنگر، کاوه دادخواه است و به این ترتیب شاهنامه و ادبیات غنی فارسی را به بچهها معرفی میکنیم و در واقع نوید از بچهها تقاضا میکند که شاهنامه بخوانند و ویدئو تهیه کنند و بفرستند و تاکنون حدود ۴۰۰۰ ویدئو بهدستمان رسیده که در شبکه پخش خواهند شد.
وی میگوید: در بچه مرشد ۲، که ادامه بچه مرشد ۱ است، قصه دیگری داریم که نوید را در مقابل دزدیده شدن شاهنامه قرار میدهد که استعارهای از در خطر قرار داشتن زبان فارسی است. در این داستان بچهها شاهنامه را نجات میدهند و در واقع نشان میدهد که بچهها در تلاش برای حفظ گنجینه زبان فارسی هستند و در اینجا از بچهها خواسته میشود که در صحبتهای خود از واژههای فارسی به جای واژههای بیگانه استفاده کنند؛ همچنین در جشن بزرگ بچهمرشد ۲ که در منطقه کوهسنگی مشهد بهمناسبت افتتاح این برنامه برگزار شد، دامنه پویش انیمیشن ماجراهای نوید گستردهتر شد که هم پویانمایی و هم پویشاش افتتاح شده است و الان بچهها در حال ارسال اثر هستند و تا حالا چند هزار اثر از سراسر کشور بهدستمان رسیده که در شبکه کودک آنها را پخش خواهیم کرد.
تأثیرگرفتن از شاهنامه
وی در تشریح این فصلهای پویانمایی میگوید: بچه مرشد۲ بهصورت موزیکال و بر وزن شاهنامه ساخته شده است، با شعرهایی که دوستان ما آنها را سرودهاند و در این فصل، نوید در برابر شخصیت شر و بد داستان مجدد ایستادگی کرده و اجازه نمیدهد که شاهنامه را بدزدند، گنجی که از سوی حکیم ابوالقاسم فردوسی به ما و نسل جدید رسیده است و لذا بچهها بایستی آن را در آغوش گرفته و از آن حفاظت کنند که جزو راهبردهای اصلی حوزه فرهنگی و رسانهای کشور و تولید محتوا برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است و این حس خوبی را در رابطه با زبان فارسی در بچهها ایجاد میکند و کودکان با نوید به زبان فارسی علاقهمند میشوند و نوید هم سعی دارد که پلی بین نسل جدید و موضوعات مختلف منجمله زبان و ادبیات فارسی و پیشینه غنی هویت ملی ما باشد.
جالب اینجاست که هرکدام از شخصیتهای ماجراهای نوید استعارهای از یکی از شخصیتهای اساطیری شاهنامه هستند. فرزادمهر در این باره میگوید: نوید در حقیقت شخصیت اسفندیار است که یکی از قهرمانان شاهنامه است؛ عباس از دوستان نوید در نقش رستم است؛ پارسا از دیگر دوستان نوید در قالب شخصیت کاوه ظاهر میشود و مهران در نقش زال و ساسان هم که شخصیت بد اصلی داستان است. بچهها به کمک حکیم ابوالقاسم فردوسی به نبرد علیه دشمن میپردازند. در واقع روح در مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی دمیده میشود و به کمک بچهها میآید و شاهنامه را از دزدیدهشدن نجات میدهد و ما شخصیتهای شاهنامه را هم در این پویانمایی به بچهها معرفی کردیم و در این انیمیشن لباسها، فضاها و محیط با توجه به هر شخصیتی طراحی و پرداخته شده است و دقت زیادی در نوع پوشش و لباس و فضا متناسب با آن مقطع داستان شاهنامه به عمل آوردیم که همان حس را به بچهها منتقل کند و خدا را شکر به کیفیت سینمایی مطلوبی در تولیدمان رسیدیم.
تکمیل زنجیره تجاریسازی
وی با بیان اینکه در تولید این پویانمایی و پویش آن، شهرداری مشهد مشارکت کرده و همکاری نزدیکی با سازمان صداوسیما و شبکه کودک دارد، درباره روند تولید این اثر میگوید: هرقسمت از این پویانمایی پس از تأیید ایده و انجام مراحل فنی و هنری، به فرآیند تولید میرسد و تولید هر اثر برای هرقسمت ۵ تا ۸ دقیقهای حدود ۲ تا ۳ ماه زمان میبرد و ما این پویانمایی را در قالب تیزر انیمیشن که برای آثار کوتاه و پرتکرار است، تولید میکنیم و هر قسمت، چیزی حدود ۴ تا ۵ بار در روز به مناسبتهای مختلف ممکن است پخش شود که بچهها این روند را دوست دارند و برای آنها جذاب است و هرچقدر پخش شود بچهها بیشتر استقبال میکنند.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه نوید در «کودک تلویزیون» کانال شاد، یکی از محبوبترین شخصتهای ایرانی است که در امتداد زنجیره بازارپردازی و تجاریسازی محصولات هم موفق بوده و پای ثابت نمایشگاه نوشتافزار و نمایشگاه محصولات نساجی و تیشرت شده است و تولیدکنندگان از آن استقبال میکنند، گفت: الان «نوید» یک شخصیت تمامعیار ایرانی شده است و البته هرکدام از شخصیتهای ماجراهای نوید هم محبوبیت خاصی دارند.
محبوبیت در شبکههای اجتماعی
وی با بیان اینکه ما این انیمیشن را برای استفاده بچهها در شبکه نهال تولید میکنیم اما چون این پویانمایی بسیار جذاب است مورد استفاده خردسالان، نوجوان، جوانان و حتی بزرگسالان هم قرار میگیرد، اضافه میکند: بزرگسالان هم چون به همراه فرزندانشان این پویانمایی را تماشا میکنند، مدام پیگیر هستند و شبکه کودک بهخاطر پرمخاطب بودناش در بین اعضای خانواده، این بستر را فراهم کرده تا بزرگسالان هم در کنار بچهها از مخاطبان پویانمایی باشند. همچنان که گفتیم نوید در حال حاضر جزو محبوبترین شخصیتهای پویانمایی شبکه کودک است و در بین همه مجموعههای در حال پخش انیمیشن جزو اولینهاست و حتی در مقطعی محبوبترین انیمیشن ایرانی بوده است. فرزادمهر در اینباره با بیان اینکه نوید در میان انیمیشنهای کشور و حتی آثار خارجی از نظر محبوبیت، جزو اولین هاست، تأکید میکند: خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی داشتهام و در تلوبیون، آپارات و شبکه شاد بیش از یک میلیون بازدیدکننده داریم و مخاطبان خیلی خوب با ما ارتباط برقرار کردند و در رویداد جشن پویش قسمت بچه مرشد ۲ در بوستان کوهسنگی مشهد که چند روز قبل برگزار شد، با استقبال بیسابقه کودکان و مخاطبان روبهرو شدیم و در صددیم که در رویدادهای بعدی در سایر شهرستانهای کشور شرکت کنیم و مجددا نوید میزبان بچههای سایر شهرستانها هم باشد.
ماجراهای نوید فیلم سینمایی میشود
از تهیهکننده این پویانمایی درباره فصل جدید ماجراهای نوید میپرسیم و او میگوید: ما در فصل جدید به موضوعات متنوع خواهیم پرداخت. ماجراهای نوید در فصل جدید با شخصیت شهید ابراهیم هادی ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین در یک قسمت جداگانه به شخصیت زندهیاد سعید کاظمی آشتیانی، موسس پژوهشکده رویان و در یک قسمت دیگر هم به شخصیت پوریای ولی خواهیم پرداخت. همچنین در یک قسمت دیگر به شخصیت ساره جوانمردی، بانوی قهرمان و ورزشکار المپیکیمان و همینطور پاسداشت مقام معلم خواهیم پرداخت و در صددیم که اواخر خردادماه رویداد رونمایی ویژه از فصل جدید را برگزار کنیم. وی با بیان اینکه درصدد رایزنی برای پخش بینالمللی این پویانمایی هستیم، میگوید: ما در تولید ماجراهای نوید از تکنیک سهبعدی سینمایی استفاده میکنیم و کیفیت ما کیفیت سینمایی ولی رسانه ما، تلویزیون است و این پویانمایی حتما مناسب اکرانهای بینالمللی و مناسب برای فستیوالهای بینالمللی است اما تاکنون متأسفانه در این زمینه نتوانستهایم اقدامات مؤثری انجام بدهیم. در حال حاضر بهویژه در بخش شاهنامه میتوانیم با کشورهای فارسیزبان ارتباط بگیریم. بهگفته وی تولید فصل بعدی نوید هم در راه است و تا پایان ۱۴۰۵ روی آنتن خواهد بود؛ از سوی دیگر امسال درصدیم انیمیشن سینمایی ماجراهای نوید را تولید کنیم؛ فرآیند پیشتولید آن انشاءالله امسال آغاز خواهد شد و امیدواریم تولید رسمی آن هم امسال کلیدبخورد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند
گفتوگو با افسانه حسامیفرد، اولین کوهنورد زن تاریخساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت هزاریها
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم