در دنیای امروز، موفقیت علمی در سنین پایین چیزی بیش از یک افتخار شخصی است. این موفقیت میتواند الهامبخش نسلهای آینده باشد و مسیر تازهای در پژوهش و آموزش بگشاید. آریا فاتحکرداری، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با افتخاراتی درخشان در المپیادهای نجوم، یکی از چهرههایی است که نشان میدهد چگونه علاقه و پشتکار میتواند راهگشای مسیرهای علمی شود. در این مصاحبه، او از چالشها و تجربیاتی سخن میگوید که در مسیر موفقیت علمی خود پشتسر گذاشته است.
آریا از شروع راه خود به دنیای المپیاد میگوید: «شروع مسیر برای من خیلی هدفمند نبود؛ بیشتر به صورت یک اتفاق بود. زمانی که در مدرسه انرژیاتمی قزوین درس میخواندم، فهرستی از مدالآوران المپیاد دیدم و آنجا برای اولین بار فهمیدم چیزی به نام المپیاد وجود دارد.»
او از علاقهاش به نجوم میگوید؛ علاقهای که در ابتدا بیشتر با تماشای مستندها و پیگیری مطالب عمومی نجومی شکل گرفته بود اما همین علاقه ساده، جرقهای شد برای ورود جدی به دنیای المپیاد نجوم.
سفر پرچالش اما هدفمند
موفقیت هیچگاه بدون چالشهای بزرگ به دست نمیآید. ورود به دنیای المپیادهای علمی، بهویژه در حوزه نجوم، مستلزم مسیری دقیق و برنامهریزیشده است. مراحل مختلف این رقابتها از غربالگری اولیه تا آزمونهای پیچیده، دانشآموزان را در معرض نوعی آموزش منحصربهفرد قرار میدهد که فراتر از درسهای مدرسه است. آریا درباره این مسیر توضیح میدهد و تجربههای خود را از رقابتهای علمی با ما در میان میگذارد:«شرکت در المپیادها معمولا از سال دهم و یازدهم امکانپذیر است ولی آمادهسازی برای آن معمولا از سالهای قبلتر شروع میشود و مراحل مختلف دارد. مرحله اول غربالگری است، سپس مرحله دوم و در نهایت دوره تابستانه برگزار میشود.» او توضیح میدهد که در دوره تابستانه، شرکتکنندگان به رقابت جدیتری میپردازند و در پایان، مدالهای طلا، نقره و برنز توزیع میشود. به گفته او، المپیادها معتبرترین رقابتهای علمی دانشآموزی در ایران و حتی جهان بهشمار میروند.
درسهایی فراتر از مدال
بسیاری از افراد، موفقیت را در دریافت مدالها و افتخارات علمی خلاصه میکنند اما واقعیت این است که دانشآموزان المپیادی چیزی فراتر از افتخار کسب میکنند. آنها مسیرخاصی از یادگیری و تفکر را تجربه میکنند که در زندگی حرفهای و علمیشان تأثیرگذار خواهد بود. آریا درباره روشهای یادگیری خاصی که دراین مسیر آموخته و تأثیر آنها بر آینده علمی خود توضیح میدهد و معتقد است بزرگترین درس المپیاد، نحوه یادگیری و تفکر است: «مهمترین چیزی که از المپیاد یاد گرفتم، این بود که چطور فکر کنم. المپیاد به من یاد داد چطور با مسائل پیچیده روبهرو شوم، چطور کتابهای مرجع بخوانم و روش درست یادگیری را پیدا کنم.» او بر این باور است که سرعت یادگیری افراد المپیادی بیشتر است، چون مسیر درست تفکر و یادگیری را زودتر شناختهاند.
مهندسی یا علوم پایه؟
انتخاب مسیر حرفهای یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر دانشآموز برتر باید آن را با دقت بررسی کند. بسیاری از مدالآوران المپیاد در نهایت وارد حوزههای مهندسی و فناوری میشوند، چراکه مسیر حرفهای علوم پایه در ایران با چالشهای زیادی روبهروست.با وجود موفقیت در المپیاد نجوم، آریا در رشته مهندسی برق ادامه مسیر داده است. دلیل این تصمیم از نگاه او بیشتر به محدودیتهای موجود در مسیر حرفهای علوم پایه در ایران بازمیگردد: «اغلب کسانی که مدال میگیرند در همان حوزه باقی نمیمانند. چون المپیاد اساسا برای ترغیب دانشآموزان به علوم پایه، طراحی شده اما مسیر شغلی امن و مشخصی در علوم پایه وجود ندارد؛ بهویژه در رشتههایی مثل فیزیک و نجوم که نیاز به زیرساختهای گرانقیمت دارد.» او معتقد است کشورهای معدودی، توان انجام پژوهشهای جدی در این زمینه را دارند، در حالیکه ایران با کمبود امکانات و فاصله زیاد با مرزهای علم مواجه است.
پروژههای علمی و محدودیتها
دانش نجوم، بهویژه درسطح رقابتی، نیازمند پژوهشهای گسترده وابزارهای پیشرفته است.درحالی که المپیادیها تجربههای علمی ارزشمندی کسب میکنند، بسیاری از آنها نمیتوانند پروژههای بزرگ علمی را در ایران دنبال نمایند. محدودیتهای زیرساختی و کمبود امکانات پژوهشی یکی از موانعی است که آریا به آن اشاره میکند. با این حال، او تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان میگذارد و در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه علمی خاصی انجام داده است، میگوید: «کارهای کوچکی با تیم جهانیمان انجام دادهایم اما نمیتوان آنها را پروژههای جدی آکادمیک دانست. سطح دانشی که از المپیاد به دست میآید برای کار آکادمیک کفایت نمیکند. کارهایی که انجام دادهایم بیشتر درحدتمرین و تجربه هستند، نه پژوهشهایی با ارزش علمی بالا.»
شگفتیهای کیهان؛ از آغاز جهان تا سیارات گازی
وقتی درباره جذابترین بخشهای نجوم از او میپرسیم، آریا با علاقه به آغاز جهان اشاره میکند: «اینکه چه روندی طی شده تا همهچیز اینقدر دقیق و هماهنگ باشد، برایم بسیار جذاب است. اندک تغییراتی در پارامترهای بنیادی، میتوانست جهانی کاملا متفاوت بسازد.»
همچنین آریا از علاقهاش به دیدن سیاره مشتری میگوید: «اگر قرار بود سیارهای را از نزدیک ببینم، مشتری انتخابم بود. هم بهخاطر ظاهر خاص، هم بهخاطر عظمت و ویژگیهای منحصربهفرد مثل طوفانهای معروفش.»
آیا علم نجوم در ایران همسطح جهان است؟
آریا با صراحت پاسخ میدهد: «نه، به نظرم نزدیک نیست. هرچند امکاناتی مثل تلسکوپ ملی ایران وجود دارد که در رده خود خوب است اما به لبه علم هم نمیرسد. پژوهشهای جدی نیاز به بودجه، فناوری و تخصص دارند که در ایران کمتر در دسترس است.»
پشیمانی؟ هرگز
وقتی از او درباره سختیها و احتمال تسلیم درمسیر المپیادمیپرسیم، لبخند میزند و با قاطعیت پاسخ میدهد: «نه، هیچوقت احساس نکردم که باید تسلیم شوم. چون همهچیز از روی علاقه بود. میتوانستم در هر لحظه رها کنم اما هیچوقت چنین نیازی حس نکردم. حتی اگر برگردم به گذشته، باز هم همین مسیر را انتخاب میکنم.»
آریا فاتحکرداری نمونهای ازنسلی است که بااتکا به علاقه، تلاش مستمر وکنجکاوی علمی،میتوانند درخششهای جهانی داشته باشند.اونهتنها درعرصه رقابتهای علمی افتخار آفریده بلکه نگرش دقیقی به مسیرآموزش و پژوهش و آینده حرفهای دارد.مسیر او نشان میدهد که موفقیت تنها با استعداد حاصل نمیشود بلکه نیازمند تعهد، پشتکار و عشق به دانستن است.