مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خبرداد

افتتاح ۲۵۰ واحد تولیدی در آذربایجان‌ شرقی در ایام دهه فجر

یک دهه کار مطالعاتی احداث پل سریز؛

جانی دوباره در کالبد حادثه خیزترین پروژه ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

بیش از یک دهه کار مطالعاتی احداث پل سریز در جاده ارتباطی یاسوج به سمیرم (به عنوان حادثه خیزترین نقطه ارتباطی استان) انجام شده بود اما در بلاتکلیفی به سر می‌برد و درنهایت سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز ولی معارضان محلی و کمبود اعتبار کمر این پروژه را خم و اکنون با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و شتاب بخشی به روند اجرای این پل در دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری برسد.
بیش از یک دهه کار مطالعاتی احداث پل سریز در جاده ارتباطی یاسوج به سمیرم (به عنوان حادثه خیزترین نقطه ارتباطی استان) انجام شده بود اما در بلاتکلیفی به سر می‌برد و درنهایت سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز ولی معارضان محلی و کمبود اعتبار کمر این پروژه را خم و اکنون با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و شتاب بخشی به روند اجرای این پل در دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۱۴۹۰۵۴۰

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا، طرح پل سریز در جاده یاسوج- سمیرم از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و اکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل این مسیر به دلیل معارضان محلی و کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رفت، اما اکنون موانع پیش روی این طرح در حال رفع شدن است و مسئولان نیز نوید افتتاح آن در دهه فجر سال آینده را داده‌اند.

محل احداث پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان است که در این سال‌ها شاهد بروز تصادفات و حوادث دلخراش زیادی هستیم و عبور از این مسیر را دلهره‌آور کرده است.

این مسیر به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل می‌شود، اما آنچنان اهتمام کافی برای تکمیل این پل وجود نداشت تا اینکه کلنگ آن ۲۰بهمن ۱۴۰۱ با اعتبار اولیه ۷۷۰ میلیارد ریال به زمین زده شد.

طبق گفته‌های کارشناسان پلیس استان، دو طرف پل چهار خطه است و به‌طور ناگهانی باریک می‌شود همین باعث افزایش تصادفات و گره ترافیکی می‌شود و وقت زیادی از مردم و مسافران در این جاده گرفته می‌شود.

اختصاص ۵۰۰میلیارد ریال به تکمیل پل سریز

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال۵۰۰میلیارد ریال اعتباربه تکمیل پل سریز به عنوان حادثه خیزترین محور ارتباطی استان اختصاص یافته است.

یدالله رحمانی اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث پل سریز در جاده یاسوج-سمیرم از تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. با این حال، روند تکمیل این پل به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رفت. هم اینک موانع پیش‌رو در حال برطرف شدن است و ما به تحقق این هدف نزدیک‌تر شده‌ایم. 

وی تأکید کرد: محل احداث پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز و خطرناک استان شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، این منطقه شاهد بروز حوادث دلخراش متعدد بوده است. به همین دلیل، تکمیل این طرح به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم ایمنی جاده را بهبود بخشیم. 

رحمانی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه پل سریز را ۵۰ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود که با رفع موانع، به‌زودی این پل به بهره‌برداری برسد تا مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، ضمن یادآوری صد‌ها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد و ناایمن از مسئولان خواست تا اعتبار لازم از منابع مالی مختلف، ازجمله اعتبار تخصیص‌یافته برای نقاط حادثه‌خیز، برای تکمیل پروژه پل سریز پیش‌بینی و تخصیص دهند.

محمد بهرامی تصریح کرد: پل سریز با طول ۱۵۴ متر در محور یاسوج به سمیرم در حال ساخت است. 

وی ابراز کرد: عملیات اجرایی این طرح که در خروجی شهر یاسوج به سمت پاتاوه واقع شده، با اعتباری بالغ بر ۷۳۶ میلیارد ریال آغاز شده است. 

ویتأکید کرد: تکمیل پل سریز می‌تواند به طرز قابل‌توجهی باعث تسهیل رفت و آمد در ورودی و خروجی شهر یاسوج شود و همچنین به بهبود جریان ترافیک در این محور کمک کند. این پروژه نقشی حیاتی در کاهش حوادث جاده‌ای و افزایش ایمنی عبور و مرور خواهد داشت. 

برآورد مقدماتی برای ارتقای راه‌های استان حدود ۶۶۰هزار میلیارد ریال

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: «شبکه راه‌های استان نیازمند ارتقای کمی و کیفی است. در حال حاضر، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه راه داریم که تنها ۲۶۷ کیلومتر آن بزرگراه است و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی داریم. بقیه راه‌ها فرعی و روستایی هستند.

اتصال استان به شبکه آزادراه‌های کشور از اولویت‌های ماست.» این نکته نشان‌دهنده اهمیت زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه اقتصادی استان است.

وی به چهار خطه کردن جاده‌های این بخش اشاره کرد و ادامه داد: ارتقای شبکه‌های راهها، اصلی‌ترین زیرساختی است که در استان دنبال می‌کنیم.

رحمانی با تاکید براینکه، حتما باید به آزادراه‌ها متصل شویم، افزود: راه‌های اصلی باید چهار خطه شوند راه‌های فرعی به راه اصلی ارتقا یابند و راه‌های روستایی را بهبود بخشیم.

وی تصریح کرد: برآورد مقدماتی برای ارتقای راه‌ها حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و برای تقویت زیرساخت‌ها در تمام بخش‌ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.» این برآورد‌ها نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای توسعه زیرساخت‌ها در استان است.

رحمانی بیان کرد: جلساتی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرمایه‌گذاری پروژه‌های مهم بخش راه و آب با حضور نمایندگان داشتیم و دستورات خاصی را دادند و در حوزه‌های مختلف مسائل استان را مورد پیگیری قرار دادیم.

دو راهی سریز نقطه‌ای حادثه خیز و حادثه آفرین بود، سال‌ها بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده بود، ولی به هر دلیلی اراده‌ محکمی برای شروع پروژه نبود، علاوه بر اینکه تاکنون چندین نفر و چندین خانواده در اثر پیچ خطرناک این مسیر، از بین رفتند و عزادار شدند.

اکنون عزم جدی دولت چهاردهم برای اجرای این پروژه بسان ده‌ها پروژه دیگر معطل مانده در استان کهگیلویه و بویراحمد جزم شده است.

در این سال‌ها افزایش طول بزرگراه‌ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می‌دهد، اما به علت همان عمق محرومیت‌ها زیرساخت‌های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی‌تر است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

از مجموع حدود شش‌هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی ازجمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محور‌های اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها