حالت اطاعت و تسلیمی که در بازیکنان و تماشاگران داربی مقابل داور خارجی دیدیم ، هیچ گاه از آنان در زمان قضاوت داور ایرانی سراغ نداشتیم.
کد خبر: ۱۴۸۹۶۸

این نکته مشترک صحبت های کارشناسان داوری بود و در نقد داوری شماره دیروز «جام جم» هم دیده می شد؛ نکته ای که البته قابل تامل است. هوشنگ نصیرزاده معتقد است این حالت تسلیم و آرامش به دلیل نبود پیشداوری در بازیکنان و تماشاگران است.
او می گوید: آنها هیچ شناختی از داور ندارند و می دانند داور هم آنها را نمی شناسد. پس تصمیماتش سهوی است. مطمئن باشید اگر یک داور ایرانی گل نیکبخت را مردود اعلام یا مرفاوی را اخراج می کرد، حتما جنجال بزرگی درست می شد. من معتقدم حتی این داور هم نباید برای بار دوم داربی را سوت بزند، چون تماشاگران در برابر او موضع می گیرند.
سعید مظفری ، داور چهارم داربی هم بر این باور است که اگر باشگاه ها برای تماشاگران خود فرهنگ سازی کنند که داور ایرانی هم بدون پیشفرض و ذهنیت کاملا بی طرف قضاوت می کند، فضای موجود شکسته خواهد شد، ولی متاسفانه باشگاه ها در اعتراض به قضاوت داور (چه درست باشد و چه غلط) پیشرو هستند.آنچه پس از پایان بازی به هواداران واقعی فوتبال حسرت هدیه کرد، خویشتنداری ورزشگاه در برابر داوران خارجی بود.
حال آن که به گفته نصیرزاده داور باید در دقیقه 10 به دلیل خطای مجیدی روی الونگ به او اخطار می داد که نداد و در دقیقه 17 هم نباید به پولادی اخطار می داد که داد. سعید مظفری دراین باره می گوید: متاسفانه داوران ایرانی عادت کرده اند در پایان هر بازی ، فارغ از آن که قضاوتشان خوب بوده یا ضعیف ، مورد حمله قرار بگیرند. داوران ایرانی بدون امکانات و حقوق بالا، در معرض بیشترین توهین و تهدید و تحقیر قرار دارند و هیچ اقدامی هم برای خروج فوتبال از این فضا صورت نمی گیرد.
تجهیزاتی که داوران اسپانیایی با خود به تهران آوردند، بسیاری از مشکلات آنها را از بین برد.
نصیرزاده تهیه این امکانات را برای داوران ایران یک ضرورت مسلم می داند: داوران داربی به 3 وسیله پرچم ، سوت و مکالمه از راه امواج رادیویی با هم در ارتباط بودند و به هم مشاوره می دادند.
داور آنقدر از کمک اولش اطلاعات گرفته بود که بلافاصله پس از نزدیک شدن به نیمکت استقلال ، مرفاوی را اخراج کرد. این سیستم برای داوران ما از هر چیزی واجب تر است.
مظفری هم می گوید: می شنیدم که داوران در طول بازی به زبان اسپانیولی با هم در ارتباط هستند و فقط زمانی که لازم بود با من صحبت کنند، انگلیسی حرف می زدند. حتی در مردود کردن گل ، کمک اول با داور صحبت کرد. من نمی دانم این وسایل ارتباطی و پرچم های مجهز به سیستم ویبره چقدر هزینه برای فدراسیون ایجاد می کند، اما مطمئن هستم داوران ما با وجود آنها مشکل کمتری برای قضاوت خواهند داشت.
به نظر می رسد همه باید در شیوه برخورد با داوری تجدیدنظر کنیم. اهالی فوتبال پیش از انتقاد از داوری باید ابتدا به فکر فراهم کردن امکانات برای این قشر باشند و فدراسیون نیز به تهیه تجهیزاتی که در کنار داوران داربی دیدیم ، به عنوان یک ضرورت بنگرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها