اما این قصهای است که بهواسطه توالی مکرر اخبار از اهمیت آن کاسته شده و آنچه دراین میان کمتر دیده شده، نه تعداد کشتهها که شمار بازماندگان آن است! آمارهای موجود نشان میدهد سال گذشته در ایران ۲۰ هزار نفر طی تصادفات جادهای جان عزیز خود را از دست دادهاند اما این تصادفات جادهای نزدیک به ۲۸۰ هزار مجروح بهجا گذاشته، به اینمعنا که احتمالا نزدیک به ۳۰۰ هزار خانواده گرفتار مصائب مجروحیت بهجا مانده از تصادفاتاند؛ میزانی که تنها رعایت استاندارد کیفیت خودرو میتواند به کاهش ۵۰ درصدی آن بیانجامد. علاوه براین، این تصادفات بهصورت سالانه منجربه هزینه گزافی میشود، هم برای خانوادههای بیمار و هم برای نظام سلامت ایران. شاید استدلال ابتدایی در مورد این موضوع این باشد که توان ارتقای کیفیت خودرو در ایران بهدلایل مختلف وجود ندارد اما گزارش تازه مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که افزایش ایمنی خودروهای ساخت داخل از لحاظ اقتصادی توجیهپذیر بوده و با تغییر پلتفرم در خودروهای فعلی تولیدشده در کشور و استفاده از فناوریهای روز بهبود ایمنی در خودروها، میتوان میزان مجروحان و کشتهشدگان تصادفات جادهای مربوط به سرنشین و راننده را حدود ۵۰ درصد کاهش داد. این میزان معادل ۳۰ درصد از تلفات و مجروحان مربوط به حوادث جادهای است. طبق آمارهای موجود، در ایران سالانه بهازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۱.۷ نفر جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند، درحالیکه این آمار در اروپا تنها هفت نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تصادفات جادهای سالانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار کشته برجای میگذارد. تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ۹۳ درصد کل تلفات جهانی را شامل میشود، اگرچه این کشورها تنها ۶۰ درصد از کل وسایل نقلیه ثبتشده را در جهان دارا هستند. مطالعات مختلفی بهمنظور بررسی و ارزیابی ایمنی خودروهای سواری کشورهای مختلف ازجمله ایران انجام شده است. از موارد فوق میتوان به پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ با هدف ارزیابی سطح ایمنی خودروهای موجود در ناوگان خودروهای سواری کشور ایران انجام شده، اشاره کرد. نتایج پژوهش فوق درخصوص ســطح ایمنی خودروهای تولید داخل و همچنین خودروهای تولیدی خودروســازان خارجی که در ناوگان خودروهای سواری کشور حضور دارند نشان میدهد در هر سه شاخص، خودروهای خارجی و عمدتا متعلق به کشورهای شرق آسیا بهترین عملکرد ایمنی را داشته و همچنین خودروهای تولید داخلی به نسبت خودروهای خارجی از ایمنی کمتری برای سرنشینان خود برخوردارند.