در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

اشتیاق عجیب به مخابره پیام ضعف | قمار روی آینده سیاسی کشور

یک پژوهشگر روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه علت علاقه شدید برخی برای برقراری رابطه با آمریکا مشخص نیست، گفت: چنین رویکرد بجز اینکه پیام ضعفی از سوی ایران به سمت آمریکا، اروپا و اسرائیل مخابره کند، هیچ اثری نخواهد داشت.
یک پژوهشگر روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه علت علاقه شدید برخی برای برقراری رابطه با آمریکا مشخص نیست، گفت: چنین رویکرد بجز اینکه پیام ضعفی از سوی ایران به سمت آمریکا، اروپا و اسرائیل مخابره کند، هیچ اثری نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۷۴۱۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، ثمانه اکوان درباره اینکه برخی در حال تلاش برای عادی سازی رابطه با آمریکا هستند و عنوان می‌کنند که باید به سمت تاسیس کنسولگری در دو کشور رفت، تأکید کرد: این اقدامات و رویکرد‌ها جز اینکه پیام ضعفی از سوی ایران به سمت آمریکا، اروپا و اسرائیل مخابره کند، هیچ اثر دیگری ندارد.

 

وی یادآور شد: در شرایطی که منطقه دچار تنش است و ایران نیز یک پای این ماجراست باید گفت تا مساله منطقه و سرنوشت جنگ غزه و نوع مواجهه آمریکا و اروپا بر سر مساله اوکراین مشخص نشود نمی‌توان مشتاقانه با شور و شوق در خصوص برقرار رابطه با آمریکا و ایجاد کنسولگری سخن گفت.

 

اکوان ادامه داد: نکته اینجاست که ما در اوج بحث‌های انتخاباتی داخل ایران نیستیم که وعده‌ای بدهیم که می‌دانیم صد درصد محقق نمی‌شود. در واقع به نظر می‌رسد برخی تازه در حال مطرح کردن شعار انتخاباتی هستند.

 

این پژوهشگر روابط بین‌الملل تأکید کرد: این درحالی است که آمریکا به بهانه‌ای فرستادن موشک به روسیه که هیچ سندی برای آن ندارد، تحریم‌ها را علیه ایران گسترش می‌دهد. به عبارت دیگر این رویکرد نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند اگر مذاکره‌ای در کار باشد دست‌شان پر باشد. اما ما چنین شرایطی نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از اتفاقاتی که اخیرا دولت جدید در کشورمان رقم زده است و تا حد زیادی مایه نگرانی است، عجله دولت برای بازگشت به نوع روابطی است که که ما در زمان آقای روحانی با آمریکا داشتیم.

 

اکوان  در گفتگو با جام جم آنلاین ادامه داد: با توجه به اینکه تیمی که در زمان آقای روحانی سیاست خارجه را هدایت می‌کرد، اکنون هم در دولت حضور دارند و گمان می‌کنند راهکار پیشین آن‌ها برای ارتباط گیری با آمریکا موفقیت آمیز بوده است. به عبارت دیگر آن‌ها در کارنامه شان توافق برجام را دارند و آن را توافقی موفق می‌دانستند، تلاش می‌کنند دوباره همان رویکرد را در پیش بگیرند.

 

این پژوهشگر روابط بین‌الملل تأکید کرد: این درحالی است که آن‌ها اصلا توجه ندارند که در طول چند سال گذشته نظم جهانی و سیاست بین‌الملل دچار تغییرات گسترده‌ای شده و نوع نگاه آمریکا به ایران نیز تغییر کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در منطقه افتاده یعنی جنگ غزه و لبنان و نوع سیاست گذاری برای مواجهه با مسائل نوین جهانی سبب شده که نوع نگاه آمریکا به ایران نیز تغییر کند و‌آن‌ها دیگر به دنبال رسیدن به مسائلی مانند توافق نباشند، زیرا اگر این طور بود در دولت آقای بایدن بازگشت به برجام صورت می‌گرفت، چراکه بایدن در شعار‌های خود گفته بود که یکی از اولین اقدامات او بازگشت به برجام خواهد بود. اما این اتفاق نیفتاد.

 

اکوان ادامه داد: این روز‌ها نیز با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم، دولت ما نباید در واقع روی هیچ یک از نامزد‌های آمریکا قمار کند و آینده سیاسی کشور را روی این بگذارد که بخواهد با هر کدام از نامزد‌ها توافقی داشته باشد که بعد از انتخابات سرنوشت این توافق مشخص نخواهد بود.

 

این پژوهشگر روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: علت علاقه شدید برخی برای برقرار رابطه با آمریکا مشخص نیست، زیرا اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی منافع ملی ایران را در منطقه زیر پا می‌گذارند و کل گروه‌های مقاومت در منطقه را نیز تحت فشار گذاشته‌اند. در واقع تا پرونده مسائل منطقه و نوع مواجهه آمریکا با غزه تغییر نکند به نظرم امکان گفتگو برای مسائل دیگر وجود نخواهد داشت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها