رئیس اسبق استخبارات سعودی طی اظهاراتی اعلام کرد؛

عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو در گرو حل مساله فلسطین

به‌رغم کثرت گزارش‌هایی که از عادی‌سازی قریب‌الوقوع ریاض با تل‌آویو سخن می‌گویند، رئیس اسبق استخبارات سعودی طی اظهاراتی این ادعا‌ها را رد و تأکید کرد که نهایی شدن این عادی‌سازی در وهله نخست در گرو مساله فلسطین است.
کد خبر: ۱۴۷۲۴۹۴

به گزارش‌جام‌جم‌آنلاین‌ازالعالم،به‌رغم کثرت گزارش‌هایی که از عادی‌سازی قریب‌الوقوع ریاض با تل‌آویو سخن می‌گویند، رئیس اسبق استخبارات سعودی طی اظهاراتی این ادعا‌ها را رد و تأکید کرد که نهایی شدن این عادی‌سازی در وهله نخست در گرو مساله فلسطین است.

حضور ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، در نشست گفت‌وگوی خاورمیانه- آمریکا در واشنگتن که در آن مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز مشارکت داشتند، رسانه‌های عبری‌زبان را نسبت به عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو و چه‌بسا قریب‌الوقوع بودن آن خوشبین کرده بود.

ایتامار آیچنر، خبرنگار سیاسی روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت پیام مشارکت سفیر سعودی در نشست مذکور را اینگونه بیان کرد: ریاض همچنان احتمال عادی‌سازی را در دستور کار گذاشته است.

این در حالی است که شاهزاده ترکی الفصیل، رئیس اسبق استخبارات سعودی، روز گذشته گفت: تا زمانی‌که یک کابینه اسرائیلی وجود داشته باشد که بر رد تشکیل یک کشور فلسطینی اصرار ورزد عادی‌سازی عربستان با اسرائیل انجام نخواهد شد.

الفیصل متذکر شد که کشتار اسرائیلی فقط علیه غزه نیست بلکه شامل کرانه باختری نیز است.

شاهزاده ترکی الفصیل در حال حاضر موقعیت رسمی در کشور ندارد، ولی او نوع نگاه عربستان سعودی به قضیه فلسطین را در سایه جنگ مستمر رژیم اشغالگر علیه غزه تبیین کرد.

الفیصل محدودیت در حمایت از فلسطین در عربستان سعودی را رد کرد و مدعی شد  رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این کشور پادشاهی از فلسطینیان حمایت کامل می‌کنند.

پیشتر دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه، پیام اعتراضی شدیدی برای شبکه‌های العربیه و الحدث سعودی به خاطر پوشش رسانه‌ای غیرحرفه‌ای اخبار جنگ غزه و تبلیغ روایت دروغین صهیونیست‌ها فرستاد.

در حالی‌که گفته می‌شود نبرد طوفان‌الاقصی روند عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو را متوقف کرد، شاهزاده الفیصل گفت که بر این عقیده نیست که حماس حمله ۷ اکتبر را برای متوقف کردن مذاکرات آمریکایی- سعودی (با هدف عادی‌سازی) صورت داد. 

ترکی الفیصل پیشتر نیز درجریان مصاحبه با سی ان ان در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا شما در برخی روزنامه‌ها خوانده و یا از برخی مردم شنیده‌اید که عربستان موافق جنگ (جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه) است، چراکه ریاض خواهان نابودی حماس است، گفته بود: طبعا ما روابط خوبی با حماس نداشته‌ایم به‌ویژه پس از برخی از موضع‌گیری‌های آن نسبت به تلاش‌های میانجیگرانه ما میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۰۶.  حماس توافق را زیرپا گذاشت و از آن تاریخ، روابط ما با حماس به‌طور جدی دچار تنش شد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها