ریشه قدرت درون‌زای انقلاب چیست؟

ساختار ضد بحران جمهوری اسلامی

کارزار تمام‌نشدنی

کارآمدی و مجهز شدن به شیوه‌ها و ابزارهای جدید برای مقابله با جبهه یزیدی، همواره یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است و البته برای این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه ایرانی، این مسیر را طی کند، نیازمند یک‌سری پیش‌نیازهایی هستیم. برای رسیدن به این مهم باید به یک الگوی مفهومی از اندیشه‌های رهبر انقلاب در سطوح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی برسیم.
کد خبر: ۱۴۷۲۰۲۱
نویسنده عباسعلی رهبر / استاد دانشگاه

 
درهمین زمینه، تأمل در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به‌عنوان یک تارنمای دنیوی- معنوی یا دنیوی -اخروی برای هدایت جامعه به سمت قله‌های مشخصی از تعالی و پیشرفت، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.در بیانیه گام دوم، بحث نظریه نظام انقلابی مطرح می‌شود که شامل شاخصه‌هایی مثل عدالت و رفاه نسبی برای جامعه ایرانی است.یکی ازمهم‌ترین مباحثی که در نظریه نظام انقلابی مورد توجه رهبرانقلاب بوده،بحث عقلانیت انقلابی است.ازبن‌مایه عقلانیت انقلابی چندراهبرد مهم استخراج می‌شودکه یکی از بااهمیت‌ترین موضوعات آن درک درست از تفاوت‌های اصلی بودن و فرعی بودن پدیده‌های سیاسی و اجتماعی است. نکته دومی که باید آن را مورد لحاظ قرار داد، توجه به مقتضیات زمانی و مکانی است. رهبر معظم انقلاب در پی توجه دادن جامعه ایرانی به این مهم هستند که کارزار میان جبهه حسینی و جبهه یزیدی، تمام‌شدنی نیست و شیوه برخورد و مواجهه در دوران‌های مختلف هم متفاوت است. در همین راستا باید نسبت نتیجه و تکلیف انسان مؤمن و انقلابی مشخص شود که چگونه می‌تواند مبتنی بر عقلانیت و محاسبه، کار خود را پیش ببرد. این نتیجه و تکلیف که ما همواره به دنبال آن هستیم و نگاه‌مان یک نگاه هم‌افزاست، علی‌القاعده در زمان‌ها و شرایط مختلف ممکن است با همدیگر متفاوت باشد. اگر عقلانیت انقلابی را مورد توجه قرار بدهیم، در یک زمان و مکان که هدف، اعتلای ایران اسلامی و درزمان ومکانی دیگر،هدف اعتلای جهان اسلام و بحث مبارزه با استکبار به معنای حقیقی و نمایشی آن است، باید به مسئولیت‌های مختلف خود هم توجه داشته باشیم؛ لذا از همین جهت است که در طول تاریخ ما می‌بینیم که ائمه اطهار و فقهای ما در اعصار و مقاطع مختلف، متناسب با شرایط روز و مقتضیات زمانی و مکانی، به‌خوبی مسئولیت‌های خود را تشخیص دادند. البته درک این مسئولیت‌ها به معنای این نیست که ما بخواهیم دچار نسبیت در هدف‌گذاری شویم. هدف و اصول کاملا مشخص و ناظر به اعتلای کلمه توحیدی است که از رهگذر سعادت انسان زمینی می‌گذرد تا بتواند در یک فضای اخلاقی به همنوعان و محیط پیرامونی خود خدمت کند و اصل کرامت‌مداری را رشد دهد. درعین حال توجه به این نکته هم حائزاهمیت است که در زمان‌های گوناگون باید به ابزارهای مختلفی مجهز شویم. زمانی شیوه برخورد با دشمن و معاند، نیزه، شمشیر یا تفنگ است ودرمقعطی دیگر باید به ابزارهای نوینی مثل اینترنت یا هوش مصنوعی تجهیز شویم. امروز هم می‌بینیم در فضای شناختی و در رویارویی‌هایی که در عرصه‌های بین‌المللی رخ می‌دهد، دیگر چندان موضوع جنگ زمینی، هوایی و دریایی مطرح نیست و حتی از جنگ‌های سایبری هم فراتر رفته است و ما وارد عرصه‌ای می‌شویم که به آن جنگ شناختی گفته می‌شود. معنا و مفهوم جنگ شناختی، مدیریت ادراک است تا بتوانند با این شیوه، رفتارهای جوامع را تحت پوشش خود قرار دهند و این در حالی است که ما چند سال پیش، اساسا با این مفهوم مواجه نبودیم. عرصه مواجهه و برخورد با جنگ شناختی دیگر توپ و تانک نیست بلکه افزایش بصیرت و آگاهی و اصل کرامت‌محوری مردم اهمیت دارد. به‌عبارت دیگر در این کارزار میان جبهه حسینی و اردوگاه یزیدی به همان اندازه که دشمن ما به ابزار نوین مجهز است جامعه ایرانی واسلامی هم بایدبا بازسازی ابزارخود و تجهیز شدن به فناوری‌های جدید بتواند قدرت رویارویی خود با جبهه یزیدی را بالا ببرد.
کارزار تمام‌نشدنی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها