گاهی به زندگی و آثار پدر نقاشی ایران

کمال‌ الملک؛ نامی که هرگز نمی‌میرد

نقاش درگاه رضوی

امام رضا‌(ع) درفرهنگ و هنر ایرانی مرکز ثقلی است که می‌توان کرم او را در هنرهای تجسمی ایران ردیابی کرد. بسیار نگارگران به حسن حضور امام هشتم شیعیان در خراسان آثار متعددی در هنر ایران خلق کرده‌ و تلاش داشته‌اند تا بخشی از زندگی ایشان را بازنمایی کنند و به دیده مردم برسانند.
کد خبر: ۱۴۷۱۵۵۴
 
شاه‌بیت این عرض ارادت‌ها، روایت ضامن آهوست که اوج بزرگی امام را نشان می‌دهد و از همین‌رو ده‌ها نگاره در تاریخ هنر ایران با این موضوع کشیده شده است اما با وجود این که بسیار کتب مکتوب درباره زندگی و زیست امام رضا(ع) وجود دارد سایر روایت‌های پیرامونی زندگی این امام همام، کمتر در نگاره‌های نگارگران و حتی بوم نقاش بازنمایی شده است. با این وجود در یک دهه اخیر یک نقاش جوان که هنر خود را وقف روایات تصویری از زندگی اهل‌بیت(ع) کرده، با تصویری‌سازی از فرهنگ رضوی، ابعاد تازه‌ای از زندگی امام رضا‌(ع) را برای مردم روایت کرده است.
     
بازنمایی شکوه مناظرات رضوی 
حسن روح‌الامین که تاکنون پنج تابلو با موضوع زیست امام رضا‌(ع) در سال‌های گذشته کار کرده بود، ۱۴ شهریورماه همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک ولایت، جدیدترین نقاشی دیجیتال خود با عنوان «عالم آل محمد» را در حرم مطهر رونمایی کرد تا طی یک دهه شش اثر فاخر با این موضوع آفرینش کرده باشد. در این اثر، روح‌الامین مناظره امام رضا‌(ع) با پیروان مکاتب مختلف در حضور مأمون عباسی را بازنمایی کرده است. تصویرسازی از یک روایت حقیقی که امام رضا‌(ع) با جاثلیق عالم بزرگ مسیحی، راس الجالوت پیشوای بزرگ یهودیان، نسطاس رومی عالم بزرگ نصرانی و علمای دیگر علم کلام مناظره مشهوری کردند.
حسن روح‌الامین در این اثر با قرار دادن تصویری از امام‌رضا‌(ع) در نقطه طلایی و مرکزی تصویر که در ثبات کامل قرار دارد، مامون را بر تختی متزلزل تصویر کرده و در مقابل امام، سایر عالمان و ادیبان دیگر را قرار داده که در شگفت از این همه دانش امام هستند. شیوه ایستایی که روح‌الامین برای تصویرسازی از امام در نظر گرفته در این اثر قابل توجه است زیرا به‌‌خوبی به مخاطب نشان می‌دهد که خلفای عباسی چگونه می‌خواستند پایه‌های حکومت نامشروع خود را با قرار گرفتن در حضور امام رضا‌(ع) محکم کنند و اتفاقا علم و دانش گسترده امام از همین پایگاه، ریشه‌های حکومت عباسی آنها را به لرزه درآورد و به سایر عالمان دین‌های توحیدی هم رحمت دین اسلام را نشان داد.

هنر به عنوان رسانه مذهبی
حسن روح‌الامین از نقاشان پرکار هنر دینی و انقلابی به‌شمار می‌رود که منتقدان هنری، آثار او را در سبک «گوتیک» می‌دانند که با مضامین اسلام و انقلاب پیوند خورده است. آثار این هنرمند سرشار از مضامین دینی و مذهبی است که با تأثیر از فضای نقاشی کلاسیسم خلق شده‌اند. ترکیب‌بندی، نورپردازی، پیکره‌سازی و رنگ‌آمیزی این آثار همگی ویژگی‌های هنر گوتیک را به یاد می‌آورند. نحوه برخورد وی با نقاشی آیینی حاکی از نگرش او به هنر دینی و شاخه‌ای است که در دوران معاصر کمتر به آن پرداخته شده است. طراحی قوی و قدرتمند و ترکیب‌بندی‌های سنجیده، کارهایش را از آثاری با مضامین مشابه متمایز می‌کند. آثار او پر است از زبان تکنیکی غنی و ویژگی‌های بصری خاص که در پیوند با روح جامعه ایرانی است. روح‌الامین تابلو‌های متعددی درباره تاریخ اسلام، روز عاشورا و تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرده زیرا روح‌الامین، هنرمندی است که نقاشی را رسانه‌ای می‌داند که باید نگاه عمیقی به شرایط جامعه داشته باشد و باورهای عمومی را بر بوم خود بازنمایی کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها