آخرین تلاش‌ها برای چراغ سبز بهارستان

ازدوشنبه هفته ‌جاری وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور باحضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای خود را برای وزارتخانه‌های مربوط تشریح کردند و نماینده‌ها با ایده‌های ایشان بیشتر آشنایی یافتند.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۶۰
 
بدین‌ترتیب تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای ‌اسلامی می‌بایست تا پایان شامگاه چهارشنبه (۲۴‌مرداد) گزارش‌های خود درباره وزرای پیشنهادی کابینه رانهایی وبه هیأت‌رئیسه ارسال می‌کردند. دیروز تعدادی از وزرای پیشنهادی مربوط به حوزه سیاست، امنیت و روابط ‌خارجی، آخرین تلاش‌های خود برای جلب‌نظر نمایندگان مجلس را صورت دادند. 
   
دومین جلسه عراقچی با اعضای کمیسیون امنیت ملی 
سیدعباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه صبح دیروز برای دومین ‌بار در هفته ‌جاری، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و برنامه‌های خود را تشریح کرد. بنابر اخبار منتشره در رسانه‌ها، عراقچی در این جلسه بر تقویت محور مقاومت به‌عنوان مؤلفه مهم قدرت جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود که سیاست خارجی بدون‌ قدرت جلو نمی‌رود. بر همین اساس و مطابق صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه، بایستی برای بازیگران محور مقاومت مشروعیت بین‌المللی ایجاد کرد و کمک شود که آنها رسمیت پیدا کنند. عراقچی ضمنا در این جلسه هماهنگی کامل بین دستگاه دیپلماسی با سایر دستگاه‌ها برای حمایت از محور مقاومت را اجتناب‌ناپذیر دانست.  دیپلماسی اقتصادی با محور مقاومت ازجمله عراق، سوریه و لبنان از دیگر تصریحات عراقچی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی بود، چراکه به‌زعم وزیر پیشنهادی امور خارجه این دیپلماسی برای امنیت ملی کشورمان واجد اهمیت بالایی است. عراقچی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم رفع تحریم‌ها با «ابزارهای شرافتمندانه» تاکید کرد و خواستار تفاهم، درک و نگاه مشترک با مجلس برای این موضوع شد. 
   
۲ سؤال حاشیه‌ای، ۲ جواب سرراست 
عراقچی در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این‌که آیا ادامه ظریف هستید، گفت:«من تجربه، سابقه، پایگاه فکری و ادبیات خودم را دارم. اگر مجلس به بنده اعتماد کرد، من وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی هستم وکسی حق دخالت در کارم را ندارد و به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم.» وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین درباره مسئولیت پیشین برادرزاده‌اش در بانک مرکزی گفت:«سفارشی برای وی نکرده بودم. مگر می‌شود که رئیس‌کل بانک‌مرکزی با سفارش معاون وزیر دیگر، معاونش رامنصوب کند؟برادرزاده من خودش شاگرداول دانشگاه و نخبه‌ بود و این انتخاب، انتخاب رئیس‌کل وقت بانک‌مرکزی بود و اتهام وی اداری است.»  همچنین لزوم اصلاح ساختار وزارت‌خارجه، قدردانی از نقش مثبت و موثر وزارت‌خارجه در عملیات «وعده صادق» و مدیریت تخاصم با آمریکا از دیگر مواضع عراقچی در جلسه دیروز با کمیسیون امنیت ملی بود. 
   
مومنی، مشروح برنامه خود را برای مجلس ارسال کرد 
اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور روز گذشته برنامه خود برای مدیریت و اداره این وزارتخانه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کردند، مومنی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و برنامه هفتم توسعه را مبنای اصلی نگارش برنامه خود قرار داده است.  موضوعات اساسی و راهبردهای وزارت کشور در حوزه اقتصاد و معیشت، تقویت سرمایه اجتماعی، مشارکت سیاسی و اجتماعی شهروندان، ارتقای امنیت و آسایش اجتماعی، مدیریت بحران‌های طبیعی و چالش‌های زیست‌محیطی کشور، ساماندهی عمران، مدیریت شهری و روستایی، تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور از مهم‌ترین برنامه‌های اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور است که برای مجلس ارسال شده است. وزیر پیشنهادی کشور روز گذشته همچنین برای دومین‌بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و برنامه‌های خود را تشریح کرد. لزوم تشکیل سازمان ملی مهاجرت، افزایش مشارکت در بخش‌های مختلف و رسیدگی به کارکنان وزارت کشور، کنترل مرزها و تعامل با همسایگان ازجمله مهم‌ترین اظهارات مومنی بوده است.  مومنی پیش از این در روز دوشنبه هفته‌جاری، مهمان کمیسیون امنیت ملی بود و در این جلسه برنامه‌های خود برای مدیریت اتباع بیگانه، تقسیمات کشوری و نظارت بر شوراها و... را شرح داد. 
   
​​​​​​​صلاحیت خطیب در کمیسیون شوراها تایید شد 
حجت‌الاسلام‌ سیداسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات معرفی شده است. روز گذشته کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت خطیب و مومنی پرداختند. در همین‌باره و پس از استماع و بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات که مرتبط با حوزه کاری کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور است، صلاحیت آنها به رأی گذاشته شد و اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور را تأیید کردند.

برنامه کدام وزرای پیشنهادی تایید شد؟ 
یکی از چهره‌هایی که بنابر اخبار نتوانسته نظر مساعد کمیسیون تخصصی در مجلس را به خود جلب کند، محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت بود. غلامرضا دهقان یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره گفته است: «آقای پاک‌نژاد شرایط عمومی را داشتند اما در دفاع از برنامه‌های خود نتوانستند برنامه مورد نظر کمیسیون را ارائه دهند و در پایان بعد از رأی‌گیری نیز نتوانستند نظر کمیسیون را جلب کنند و از ۲۳ نفر فقط ۷ نفر به ایشان رأی مثبت دادند.» 
همچنین طبق اخبار منتشرشده، صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دفاع، امور خارجه، اطلاعات و کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تایید شد. از طرف دیگر صلاحیت عبدالناصر همتی و محمد اتابک، وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت نیز روز گذشته در کمیسیون مربوطه به تایید رسید. فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره گفت: «کمیسیون اقتصادی برنامه‌های آقای همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد را به رأی گذاشت که اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند. همچنین برنامه‌های آقای اتابک وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون اقتصادی تایید شد و اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها