در مسیر پدر و مادر شدن

برای یک درمان موفق لازم است که همه مشکلات موجود در یک مسیر مشخص و به‌طور همزمان با همدیگر برطرف شوند؛ اتفاقی که در درمان‌های پیشرفته ناباروری رخ می‌دهد. ناباروری علت‌های گوناگونی دارد؛ علت‌هایی که می‌تواند مردانه، زنانه یا مشترک باشد و براساس بررسی‌های تشخیصی ومشخص شدن علت یا علل ناباروری، روش کمک‌باروری مناسب به زوجین نیازمند به درمان پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۸۱۹۶
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه

 
«طیف متنوعی از روش‌های کمک‌باروری و درمان‌های جایگزین برای ناباروری وجود دارد که همه این روش‌ها با کیفیت ممتاز و در استاندارد‌های جهانی در کشور ما دردسترس زوج‌ها قراردارد.» این رادکتر علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا می‌گوید و از روش‌های درمانی می‌گوید که تقریبا ناباروری مطلق را در کشور از بین برده است.
 
آقای دکتر، موضوع ناباروری، موضوعی است که بشر همیشه با آن درگیر بوده و چالش‌های مختلفی برایش به همراه داشته است؛ شما این روند پیشرفت درمان ناباروری را چطور می‌بینید؟
دقیقا همین‌طور است؛ ناباروری یکی ازچالش‌های قدیمی بشر بوده ومشکل بچه‌دارنشدن همیشه با درمان‌هایی سخت همراه بوده است.  به‌طور کلی ناباروری به این معنا ومفهوم است که یک سال اقدام صحیح ومستمر دربازه‌های زمانی درست انجام شود و در این بازه یک‌ساله، اگر به بارداری منجر شود، می‌گوییم این بارداری طبیعی وموفق است امازمانی که درحالت عادی هم تولید‌مثل انسان با سختی‌هایی همراه است، در فرد نابارور موضوع پیچیده‌تر می‌شود؛ موضوع پیچیده‌ای که هزاران سال است انسان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و۴۶سال پیش باموفقیت درانجام لقاح آزمایشگاهی،بشر توانست خارج ازبدن انسان وخارج ازرحم مادر،سلول آزمایشگاهی موفقیت‌آمیزی تولید کندوبعدآن را برای رشدبه درون مادرمنتقل کند.امابعد ازاین موفقیت‌ بود که راه‌های درمان ناباروری توسعه پیدا کرد و تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته‌تری روزبه‌روز به اجرا درآمدند. 
 
به‌طور کلی، درمان‌های ناباروری، در چه گروه‌هایی دسته‌بندی می‌شود؟
درحال حاضر، متخصصان برای زوج‌های نابارور، چهار دسته درمان را اجرایی می‌کنند؛ دسته اول، درمان‌های دارویی است که نیاز به بستری شدن نداردوصرفا با مصرف دارو، مشکلات پیش‌آمده در مسیر بارداری رابرطرف می‌کند. دسته دوم، درمان به روش IUI است در آن،اسپرم‌های سالم مردان درمحیط مخصوص آزمایشگاهی جداسازی وشست‌وشو می‌شودوتوسط متخصص زنان به‌طور مستقیم به داخل رحم زنان تزریق یا انتقال داده می‌شود. دسته سوم، روشIVF است که لقاح مصنوعی انجام می‌شود؛ روشی که در ابتدا به همه روش‌های کمک‌باروری اطلاق می‌شد اما با گذشت زمان به یک روش کمک‌باروری خاص اطلاق شد و نهایتا دسته چهارم، به کمک پیوند و اهدا انجام می‌شود. همان‌طور که اهدای عضو می‌تواند جان افراد بسیار زیادی را نجات بدهد، اهدای سلول جنسی از زوجینی که گامت کافی دارند، می‌تواند فرصت پدر و مادر شدن را به زوجینی که این توانایی را ندارند بدهد و باعث تشکیل جنین شود. در واقع روش درمان‌های اهدایی می‌تواند به باروری افراد کمک بسیار زیادی کند.
 
اما توصیه شما در قدم اول به زوجینی که با چنین مشکلی مواجه می‌شوند چه است؟
باتوجه به شرایط پزشکی امروز،روش‌های مختلف ومطمئنی برای حل مشکل ناباروری وجوددارد؛ در این میان لازم است که زوجین ناامید نشوند، کوتاه نیایند، درمان را به‌صورت مستمر وباصبر وحوصله پیش ببرند. آن وقت است که در این مسیر و با اتکا به هرکدام از روش‌های درمانی، به طریقی، بچه‌دار خواهند شد.
 
یعنی با چنین تفاسیری، شما معتقدید که درمان ناباروری به قطعیت رسیده است؟
بله همین‌طور است؛ درواقع در شرایط فعلی،دیگر ناباروری مطلق وجودنداردوبرای هرکدام ازمشکلاتی که برای بارورشدن وجود دارد،درمان و راه‌حلی وجوددارد.من باقطعیت می‌گویم که تمامی درمان‌هایی که درپیشرفته‌ترین کشورهاوجوددارد،با مطمئن‌ترین شکل در کشور ما انجام می‌شود. 
 
یعنی باروری هرچقدر هم مشکل باشد، درنهایت راهی برایش وجود دارد؟
همین‌طور است! اجازه بدهید بیشتر برایتان توضیح بدهم؛ مثلا گاهی سلول جنسی مناسب وجودندارد،گاهی تخمک مناسب وجود ندارد، گاهی جنین تشکیل‌شده اختلال دارد، گاهی رحم مادرآماده پذیرش نیست و گاهی هم درطول بارداری اختلال پیش می‌آید و‌...! برای حل هرکدام ازاین مشکلات،لازم است که همه آنها دروقت وشرایط مناسب باهمدیگرمدیریت شوند؛ یعنی ممکن است دردوره‌ای ازدرمان یکی ازاختلال‌ها برطرف واختلال دیگری باقی‌مانده باشدوخب طبیعتاجواب مناسبی نمی‌گیریم.برای همین است که ازصبرو حوصله و زمان برای درمان می‌گوییم چراکه برای یک درمان موفق،لازم است که همه این مشکلات با همدیگر برطرف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها