مدیرکل هواشناسی هرمزگان:

تعیین الگوی کشت با داده‌های هواشناسی

مدیر کل هواشناسی هرمزگان گفت: در هرمزگان یک ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در بندرلنگه، ۱۰۸ ایستگاه باران سنجی و ۱۶ ایستگاه سینوپتیک داریم که اطلاعات حاصل از آن‌ها در بخش‌هایی مانند کشاورزی و تعریف الگوی کشت اهمیت دارد؛ ایستگاه‌های کشاورزی ما در میناب و حاجی آباد مستقر است و در صورت درخواست جهاد کشاورزی امکان توسعه وجود دارد.
مدیر کل هواشناسی هرمزگان گفت: در هرمزگان یک ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در بندرلنگه، ۱۰۸ ایستگاه باران سنجی و ۱۶ ایستگاه سینوپتیک داریم که اطلاعات حاصل از آن‌ها در بخش‌هایی مانند کشاورزی و تعریف الگوی کشت اهمیت دارد؛ ایستگاه‌های کشاورزی ما در میناب و حاجی آباد مستقر است و در صورت درخواست جهاد کشاورزی امکان توسعه وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۶۸۰۶۱

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر کل هواشناسی هرمزگان گفت: در هرمزگان یک ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در بندرلنگه، ۱۰۸ ایستگاه باران سنجی و ۱۶ ایستگاه سینوپتیک داریم که اطلاعات حاصل از آن‌ها در بخش‌هایی مانند کشاورزی و تعریف الگوی کشت اهمیت دارد؛ ایستگاه‌های کشاورزی ما در میناب و حاجی آباد مستقر است و در صورت درخواست جهاد کشاورزی امکان توسعه وجود دارد.

سعید رنجبر در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و اشاره به جایگاه خبرنگاران در اطلاع رسانی، افزود: در این ایستگاه‌های هواشناسی یکصد پدیده هواشناسی و ۲۷ نوع ابر برای پیش بینی آب و هوای استان بررسی می‌شود.

رنجبر، عنوان کرد: با دریافت داده‌های هواشناسی از ایستگاه‌ها، اقلیم منطقه و الگوی کشت در استان تعریف و مدیریت منابع آب تأمین می‌شود.

وی، اذعان داشت: شهروندان با شماره گیری سامانه ۱۳۴ می‌توانند از آخرین وضعیت جوی استان مطلع شوند.

مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان با اشاره به ضرورت تأمین اعتبارات هواشناسی به منظور توسعه ایستگاه‌های هواشناسی بیان داشت: توسعه ایستگاه‌ها و نوع آن‌ها متناسب با نیازهای هر منطقه انجام می‌شود و افزایش تعداد ایستگاه‌ها در برنامه قرار دارد.

رنجبر با بیان اینکه تمام تجهیزات و اقدامات در مجموعه هواشناسی براساس استاندارد جهانی است تا به صورت جهانی قابل مقایسه و سنجش باشد، توضیح داد: درحال حاضر برای بندرسیریک و یک شهرستان دیگر کد ایستگاهی گرفته شده که درصورت تامین اعتبار که حدودا ۲۰ میلیارد تومان است ساختمان آن احداث و فعال می‌شود.

وی، بیان داشت: برای توسعه ایستگاه‌های هواشناسی و ارتقای شبکه و برای نگهداری و بهسازی ادوات هواشناسی هم باتوجه به وضعیت ویژه هرمزگان که بیشتر ایستگاه‌ها در دریا است و فرسایش زیاد آنها به توجه ویژه و به همکاری سایر نهادها نیاز داریم.

به گفته این مسئول، برای ایستگاه اقلیم شناسی شهر جدید علوی خود شهر همکاری داشت و ما صرفا ۲ میلیارد برای تأمین و تجهیز سنسورها هزینه کردیم.

وی مطرح کرد: سامانه هواگوی ۱۳۴ با ۳۰ خط همزمان در استان فعال است که ابزاری ارتباطی و اطلاع‌رسانی برای عموم مردم است همچنین سامانه پیامکی صوتی هم راه‌اندازی شده که پس از صدور هشدارها با مسئولان تماس گرفته و اطلاعات برای آن‌ها قرائت می‌شود.

رنجبردر خصوص اطلاع رسانی و اعلام آب و هوا گفت: وضعیت آب و هوا ۵ بار در روز در رادیو کیش اعلام و در مرکز استان نیز پخش می شود همچنین در زمان صدور هشدارها تماس‌های ورودی برای دریافت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: به‌روز بودن بانک اطلاعاتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و داده‌های آن‌ها در تفسیرهای مختلف کارایی دارد؛ همچنین اطلاعات هواشناسی در استعلام‌های بیمه هم تاثیرگذار است.

مدیرکل هواشناسی هرمزگان ادامه داد: توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در بخش‌های مختلف کشاورزی و دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که براساس آن، اطلاعات در اختیار جامعه هدف قرار گرفته و میزان اجرایی کردن آن هم سنجش می‌شود.

گفتنی است، خبرنگاران برای آشنایی بیشتر از روند فعالیت این اداره کل از ایستگاه هواشناسی بندرعباس بازدید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها