گفت‌وگو با کالین فارل

تحت تاثیر هالیوود نیستم

هالیوود در گردباد اکران آسیا

از دو کشور چین وکره‌جنوبی خبر می‌رسد که تولیدات داخلی آنها توانسته‌ جدول گیشه نمایش سینماهای کشورهای خود را قبضه کرده و انبوه تماشاگران را به سمت خود بکشاند. این موفقیت کلان در شرایطی نصیب این محصولات بومی شده که در رقابتی برابر با بلاک باسترهای هالیوودی،عموم مردم عادی ترجیح داده‌اند پول‌های‌شان را خرج کارهای هنرمندان داخلی کنند.
کد خبر: ۱۴۶۵۸۵۶
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
این موفقیت خیره‌کننده که البته دوراز انتظار هم نبوده و عموم تحلیلگران اقتصادی سینما آمادگی برخورد با آن راداشته‌اند،در شرایطی حاصل شده که تهیه‌کنندگان بلاک‌باسترهای آمریکایی تبلیغات بسیارزیادی برای تولیدات‌شان درزمان نمایش عمومی درسینماهای چین و کره‌جنوبی داشته‌اند.زمانی که به این نکته بسیارمهم توجه شودکه کره‌جنوبی‌وچین دو بازارعمده فروش محصولات سینمایی(در کنار آمریکا، هند وژاپن) هستند،بهتر می‌توان به موضوع موفقیت یاعدم موفقیت فیلم‌های بومی وهالیوودی درسینماهای این کشورها پی‌برد.
   
جانشین پولساز
چینی‌ها در سه روز آخر هفته شاهد اکران عمومی«جانشین» بودند. این کمدی درام خانوادگی، داستانی درباب فرار و رهایی از فقر را تعریف می‌کند و همزمان با اکشن فاجعه‌بار و پرسروصدای هالیوودی «گردبادها» روانه پرده سینماها شد.تماشاگران برای تماشای جانشین نزدیک به ۹۰ میلیون دلار پول پرداخت کردند ویکی از بهترین افتتاحیه‌های سینمایی سال را برای جدول هفتگی گیشه نمایش کشور رقم زدند. ادامه نمایش فیلم طی دو روزبعد از افتتاحیه هم عالی بود وکمک کرد تااین کمدی درام در پنج روز نخست اکران به رقم فروش خیره‌کننده ۲۱۹میلیون دلاری دست پیدا کند. البته اهل فن به این موضوع هم اشاره کرده‌اند که فروش پیش‌نمایش جانشین، یک روز قبل از اکران عمومی گسترده آن، کمک زیادی به افزایش رقم کلی فروش آن کرده است.
   
فاجعه در فاجعه برای هالیوود
طبق یک سنت قدیمی،تمام فیلم‌های جدید چینی درروزجمعه به روی پرده سینماها می‌رود.درمواردی استثنایی و به‌خاطر ایام تعطیلات فصل تابستان، برخی توزیع‌کنندگان سینمایی فیلم‌هایشان را یکی دو روززودتر هم روانه پرده سینماهامی‌کنند. جانشین هم از این روش تبعیت کرده است. با این حال، منتقدان بومی دلیل فروش عالی آن را نه در پیروی از این روش، که در داستان و حال و هوای جذاب و مردم پسند آن می‌دانند. فیلم را تیم دونفره یان فی و پنگ دامو کارگردانی کرده‌اند که ساخته‌های قبلی‌شان نیز با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو بوده است. چهار ستاره محبوب روز سینمای چین (که البته برای تماشاگران خارجی ناشناس به حساب می‌آیند) هم نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند.  نکته جالب این است که سازندگان فیلم قصد دارند اوایل ماه آینده آن را در کشورهای انگلیسی‌زبان اکران کنند و بسیاری عقیده دارند دو صنعت سینمای آمریکا و انگلستان تولید نسخه انگلیسی‌زبان این فیلم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.موفقیت کلان جانشین، مانع اصلی فروش گردبادها درچین شد.این فیلم با افتتاحیه بسیار فاجعه‌بار نزدیک دو میلیون دلاری خود، فاجعه حاضر در داستان فیلم را برای تهیه‌کنندگانش درکمپانی برادران وارنر زنده کرد! طبق نوشته رسانه‌های چینی: «اگر کاراکترهای این فیلم درداستان آن توانستند با گردبادهای سهمگین مقابله کرده وپیروز شوند اما برادران وارنری‌ها نتوانستند از گردباد جدول گیشه سینماهای چین جان سالم به‌در ببرند!»
   
«فرار» پرسود کره‌ای
در کره‌جنوبی هم وضعیت به همین منوال بود و محصولات بومی حرف اول را در جدول هفتگی گیشه زدند.«فرار» با حال و هوای اکشن و درام خود در یک ماه اخیر طوفانی در بین تماشاگران محلی ایجاد کرده است. داستان فیلم درباره سربازی کره‌ای است که در دوران خدمت خود با مسائل و مشکلات پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو می‌شود و تلاش دارد تا بر آنها فائق آید. لی جونگ پیل، کارگردان فیلم قبل از این با «کمپانی سامجین» در سال ۲۰۲۰ تماشاگران را شگفت‌زده و یکی از پرفروش‌ترین تولیدات سال را ارائه کرد. فیلم در سه روز آخر هفته توانست نزدیک به سه میلیون دلار فروش کند و فروش کلی خودبعداز۱۹روز نمایش عمومی را به رقم ۱۴ میلیون دلار برساند. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، تاکنون نزدیک به دو میلیون تماشاچی فرار را تماشا کرده‌اند. این استقبال بالا از کمدی درام فرار باعث شد تا انیمیشن پرسروصدای کمپانی والت‌دیزنی به نام «درون بیرون۲» نتواند به صدر جدول هفتگی گیشه برسد و به ردیف دوم جدول رانده شود.ردیف سوم جدول را یک اثرژاپنی به نام«فیلم سینمایی کارآگاه کونان»دراختیارگرفت. موفقیت این انیمیشن یک باردیگر نشان دادکارتون‌های ژاپنی همچنان محبوبیت بسیار بالا وزیادی در بین تماشاگران هردو کشور چین و کره دارند. فروش بالای این انیمیشن‌ها در جدول گیشه نمایش کشورهای همسایه، همیشه دلیل خوبی برای ادامه روند تولید و ساخت کارتون‌ها در بین انیماتورهای ژاپنی بوده است.
   
تشابهات فرهنگی
یکی ازمنتقدان کره‌ای در رابطه با استقبال بالای سینماروهای کشور ازانیمیشن‌های ژاپنی می‌گوید:«این فیلم‌ها در کنار داستان و پرداخت قوی و خوبی، از بسیاری جهات تشابهات فرهنگی زیادی با فرهنگ و نوع زندگی اهالی کره دارند. تماشاگران کره‌ای زمان دیدن این انیمیشن‌ها، معمولا گوشه‌ها و زوایایی از زندگی خود را می‌بینند و با کاراکترهای این داستان‌ها همذات‌پنداری می‌کنند. این نکته‌ای است که انیماتورهای ژاپنی هم از آن آگاه هستند و زمان ساخت فیلم‌هایشان روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. تشابهات فرهنگی همیشه عامل خوب و موثری برای موفقیت محصولات خارجی در بازار سینمایی داخلی کره بوده‌است.»
یکی ازمنتقدان سینمایی چینی می‌گوید:«تابه امروزانیمیشن‌هایی که توسط هرمندان بومی ساخته شده‌،داستان‌هایی بومی با کاراکترهایی محلی داشته است.طبیعی است که سازندگان این کارتون‌ها فیلم‌هایشان رابرای تماشاگران داخلی می‌سازند.پس دور از انتظار نیست که این فیلم‌ها نزدیکی بسیار زیادی با فرهنگ وسنن اهالی آن کشور داشته باشد.بعد از موفقیت کلان این انیمیشن‌ها و واکنش گرم و پرمهر تماشاگران با آنها، تصور می‌کنم وقت آن رسیده که انیماتورهای ما یک قدم به جلو برداشته و دست به تولید وخلق انیمیشن‌هایی بزنند که داستان‌هایی عمومی و جهانی با حضور کاراکترهایی همگانی دارد تا بتواند تماشاگران بین‌المللی را نیز جذب خود کند. بسیاری از انیمیشن‌هایی که توسط انیماتورهای کشورهای غربی ساخته می‌شود، از حضور شخصیت‌هایی بهره می‌گیرد که متعلق به یک فرهنگ یا کشور خاص نیست و عموم بینندگان می‌توانند با آنها همذات‌پنداری کرده و شریک داستانگویی‌شان شوند. مطمئن هستم که ما هم توانایی تولید این‌گونه انیمیشن‌ها را داریم تا بتوانیم بازار جهانی را نیز مثل بازار داخلی تحت اختیار بگیریم.»

موفقیت انیمیشن آسیایی
رقابت سخت سینمایی بین کشورهای آسیایی و هالیوود، تنها منحصر به فیلم‌ها نمی‌شود و ژانر انیمیشن هم شاهد چنین رویکردی است. تا مدتی قبل به نظر می‌رسید بسیاری ازکشورهای دنیا توانایی ساخت وتولید آثاری درخورتوجه در این ژانر را ندارندونوعی انحصار در زمینه تولید این نوع فیلم‌ها وجود دارد. این انحصار تاهمین اواخر دردست تولیدکنندگان هالیوودی بوده و بیشتر از هر تهیه‌کننده دیگری، دو کمپانی والت‌دیزنی و دریم ورکز بوده‌اند که خود راسردمدار تولیدو عرضه محصولات کارتونی معرفی کرده‌اند. اما شاید زمانی که مدیران کمپانی والت‌دیزنی در اواسط دهه ۹۰ میلادی به راه‌اندازی فعالیت‌های شرکت کامپیوتری پیکسار کمک کرده و پول لازم را برای بررسی طرح تولید انیمیشن‌های کامپیوتری که با کمک و امکانات کامپیوتر(و نه طراحی دست انیماتورها) تهیه می‌شود در اختیار طراحان مبتکر این شرکت گذاشتند،تصورش رانیزنمی‌کردندکه به پایان دوران یکه‌تازی وانحصارخودبردنیای کارتون‌سازی کمک می‌کنند. باپیدایش انیمیشن‌های کامپیوتری و به فراموشی سپرده شدن ساخت انیمیشن‌های سنتی(که از زمان شروع تولید تا زمان اکران عمومی،حدود پنج سال ساخت آنهاطول‌می‌کشید)،رقبای والت‌دیزنی هم دست به‌کارشده وبه تولید این‌گونه انیمیشن می‌پردازند.این رقبا نه‌تنها درداخل آمریکا، که دربقیه کشورهای دنیاهم سربرآوردند.دراین بین دوکشور چین وهند درقاره آسیا بیش از بقیه رقبا به فعالیت در این زمینه پرداختند. با این حال، چین درسال‌های اخیر توانست پایه‌های اقتصادی خود را آنچنان قوی کند که به صورت یکی از دوکشوربزرگ اقتصادی دنیا درآمده ودرتمام زمینه‌ها ورشته‌ها(وازجمله فیلمسازی ونمایش فیلم) توانسته با رقیب آمریکایی‌اش به نقطه برابری برسد. به همین شکل، انیمیشن‌سازی هم در کنار تولید فیلم‌های زنده در ژانرهای مختلف و متنوع سینمایی، به صورت دستور کار هنرمندان بومی درآمد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها