تحقیق ، توسعه و راه پیش رو

تحقیق و توسعه در صنایع دارویی مانند همه صنایع از اولویت برخوردار است و حفظ جایگاه شرکتهای دارویی و کسب بازارهای جدید همواره در گرو این تحقیقات بوده
کد خبر: ۱۴۶۴۵۸
و ارقام بزرگی از بودجه های شرکتها را به خود اختصاص می دهد.
در بررسی تحولات صنعت دارویی دنیا همواره با این واقعیت مواجهیم که شرکتهای بزرگ دارویی هرکدام سهم 10تا 20درصدی از درآمد خود را در مسیر توسعه محصولات جدید قرار می دهند که بالغ بر 800میلیون دلار برای هر فرآورده جدید برآورد می شود. موارد و اطلاعات مشابه ، این سوال را در ذهن مطرح می کند که جایگاه کشورهای درحال توسعه ، بازارهای کوچک و شرکتهای کوچکتر برای ورود به این عرصه از رقابت کجاست؛ آیا باید ناامیدانه پیرو بازیگردانی شرکتهای بزرگ دارویی بود؛ آیا محدوده های جغرافیایی تقسیم شده برای بازارهای دارویی راه را برای هرگونه تحرکی خواهند بست؛ آیا سرمایهگذاری های تحقیقاتی مراکز دارویی در این کشورها همگی بی ثمر خواهند بود؛ و چندین سوال و تردید دیگر.بدیهی است برای گذر از سدهای مطرح شده ، تکیه گاه هایی می توانند مدنظر قرار گیرند معرفی محصولاتی که ریشه در ظرفیت های داخلی کشور داشته باشند و توجه خاص به مقوله گیاهان دارویی در این رابطه ، جایگاه بس بالایی خواهند داشت البته انحصار در ماده اولیه و تامین یک دارو نقش تعیین کننده ای در تصاحب بازار دارد. تمرکز فعالیت ها و تولید ترکیباتی که هنوز در دوره انحصاری تولید هستند از دیگر فرصتهاست که میتواند هزینه های تحقق و توسعه را توجیه پذیر نماید، تجربه ای که در کشورهای دیگر نیز دنبال می شود. تحقیق و توسعه روی کاربردهای جدید محصولات موجود از دیگر زمینه هایی است که جایگاه تامل و توجه دارد و قبلا نیز به عنوان یک رویکرد جدید در عرصه رقابتی صنایع دارویی مطرح شده بود.
نکته ای که نباید از نظر دور داشت ، آن است که همین سرمایه گذاری محدودی هم که در کشور در امر تحقیق و توسعه دارویی در صنعت صورت می پذیرد ، اگر هدفمند و جهتدار شوند ، هم افزایی در تحقیق شکل خواهد گرفت . در مجموعه شرکتهای دارویی و بخصوص آنهایی که تحت محوریت یک سرمایه گذار واحد (هولدینگ ها) فعالیت می کنند ، این مساله باید تبدیل به یک شاخص ارزشیابی عملکرد مدیران شود. در این صورت است که مدیریتها در توسعه روابط تحقیقاتی با هم به رقابت خواهند پرداخت. شاید از فواید دیگر این رویکرد پرهیز از دوباره کاری ها و اتلاف منابع محدودی باشد که در این راه هزینه می شود.

دکتر سید مجید معنوی
دکترای داروسازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها