پرداخت روزانه ۱۷۷ میلیون ارز

هفته گذشته بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که ذخایر آزاد ارزی و طلای کشورمان افزایشی بوده و بدون شک بازار هیچ مشکلی به لحاظ کمبود ارز ندارد و از طرف دیگر برای واردات کالاهای مختلف و ترخیص آنها از گمرکات کشورمان ارز کافی تخصیص داده شده است.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۶۱
 
اخیرا نیز بانک مرکزی اعلام کرده که از ابتدای سال جاری تا۱۵تیرماه توانسته ۱۹میلیارد و۱۲۹میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات وخدمات تامین کند.برای ۱۰۸روزابتدایی سال جاری بانک مرکزی به‌صورت میانگین روزانه ۱۷۷میلیون و۱۲۰هزار دلار ارز برای واردات کالاها اختصاص داده تا روند تولید و توزیع این کالاها در کشورمان به مشکل برنخورد و آرامش بر بازارهای مختلف حاکم شود وزمینه‌ساز رشد تولید در کشور باشد. این در حالی است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تجاری و بانکی است اما تجارت همچنان انجام می‌شود. طبق آخرین آمار‌های اعلام‌شده توسط گمرک صادرات نفتی و غیرنفتی در سه‌ماهه اول سال۱۴۰۳معادل ۲۵.۵میلیارد دلار بوده که با افزایش چهار میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۸.۶درصدی را ثبت کرده است.به تفکیک، صادرات غیرنفتی ۷.۱درصد و صادرات نفتی ۳۴.۸درصد رشد داشته است. تراز تجاری کشور نیز در سه‌ماهه اول امسال، به مثبت ۱۱.۲میلیارد دلار رسیده که نشان از رشد ۵۱.۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.این درآمد‌های ارزی، به نیاز‌های واقعی مردم اختصاص داده شده و طبق آمار، روند تخصیص ارز پیشرفت قابل توجهی داشته است.ازابتدای سال تا دوم تیرماه۱۴۰۳، ۱۵میلیارد و ۹۰۵میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است. تأمین ارز بخش‌های مختلف اقتصادی نیز در سه‌ماهه گذشته به بیش از ۱۵.۵میلیارد دلار رسید که وزارت صمت با هشت میلیارد و۸۵۳ میلیارد دلار بیشترین سهم را داشته است.
     
جزئیات ارز برای واردات کالاهای اساسی 
بانک مرکزی برای کالاهای اساسی و داروچهارمیلیاردو۴۵۰میلیون دلار اختصاص داده که دراین بین سه رده کالای بخش کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و روغن خام و نهاده‌های دامی شامل سویا، کنجاله سویا، جو و ذرت دامی با تخصیص سه میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار سهمی ۸۲درصدی در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و سهمی حدودا ۲۰درصدی در واردات کل کالاها به کشور داشته‌اند.بدون شک این امر سبب شده هم‌اکنون بازار کالاهای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و لبنیات با آرامش زیادی همراه باشند، به‌طوری که این کالاها به‌وفور در بازار یافت شده و مشکلی به لحاظ کمبود یا عدم تامین در این بازارها یافت نمی‌شود.همچنین واردات نهاده‌های دامی و پرشدن انبارهای کالاهای اساسی سبب شده میزان جوجه‌ریزی مرغداران افزایش یابد، قیمت تخم‌مرغ و مرغ کاهشی شود، صادرات تخم مرغ رونق گرفته و صادرات لبنیات نیز در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، علاوه بر آن با بیشترین میزان توزیع گوشت قرمز به واسطه دامداری‌های صنعتی که با نهاده‌های دامی وارداتی تعلیف می‌شوند، روبه‌رو هستیم. برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی نیز بانک مرکزی ۸۳۷ میلیون دلار ارز طی این مدت تخصیص داده که این ردیف کالا سهمی ۱۸درصدی در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی داشته است. باید این نکته را نیز خاطرنشان کرد که واردات کالاهای اساسی با نرخ ۲۸هزار و پانصد تومان توسط بانک مرکزی و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شده است.
     
جزئیات ارز برای کالاهای تجاری و بازرگانی
همچنین بانک مرکزی اعلام کرده طی این بازه زمانی۱۰میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای تجاری و بازرگانی تخصیص داده که این نوع کالاها سهمی ۵۵درصدی در تخصیص ارز در واردات کل کالاها داشته‌اند. بد نیست بدانیم که تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌ونقل و خودرو»معادل یک میلیارد و ۳۳۵میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۳۰میلیون دلار،«صنایع معدنی»معادل ۷۶۷میلیون دلار،«ماشین‌آلات وتجهیزات تولید»معادل۸۵۹میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۴۷۳ میلیون دلار و برای سایر صنایع نیز پنج میلیارد و۶۴۸ میلیون دلار صورت گرفته است.  از طرف دیگر تا پایان ۱۵ تیرماه سال جاری این گروه‌های صنایع همچنین به‌ترتیب ۸۵۵، ۱۶۴، ۶۷۷، ۷۲۳، ۳۴ و ۱۲۵۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.
     
میانگین نرخ ارز در مرکز مبادله
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که میانگین موزون نرخ ارز یک‌ماهه منتهی به۱۶تیر، ۳۸هزارو ۹۹۸ تومان برای دلار، ۴۲هزار و۲۲۶تومان برای یورو،۱۰هزار و۶۱۹تومان برای درهم، پنج هزار و ۳۶۵تومان برای یوان،۴۴۰تومان برای روبل و ۱۱۹۲ تومان برای لیر محاسبه شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها