نگاهی به دیدار مخبر با رئیس‌جمهور منتخب

ایستگاه چهاردهم؛ تحویل خدمت

آیا رئیس جمهور منتخب باید از مجلس استعفا بدهد؟

تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی می‌گوید که آقای پزشکیان برای مسئولیت ریاست جمهوری، نیازی به استعفا از طرف مجلس شورای اسلامی ندارد.
تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی می‌گوید که آقای پزشکیان برای مسئولیت ریاست جمهوری، نیازی به استعفا از طرف مجلس شورای اسلامی ندارد.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، برخی نمایندگان از انجام تشریفات استعفای آقای پزشکیان از نمایندگی مجلس خبر داده بودند؛ اما پس از انتشار این خبر، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد نیازی به استعفای رئیس منتخب از مجلس نیست.
 
آقای پزشکیان پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده.
 
یک تفسیر از شورای نگهبان در ۲۷ خرداد ۱۳۶۰، به پرسشی پاسخ داده که حالا مشابه آن در سال ۱۴۰۳، در ساختار سیاسی کشور رخ داده؛ هیئت رئیسه وقت مجلس شورای اسلامی، از اعضای شورای نگهبان پرسیده بود «اگر نماینده مجلس شغل رسمی دولتی مانند استانداری را بپذیرد و استعفا هم بدهد، اما استعفای او در جلسه علنی خوانده نشود و پس از مدتی بخواهد به شغل نمایندگی برگردد، آیا از نظر قانون اساسی ممنوعیتی دارد؟»
 
شورای نگهبان هم در پاسخ به این پرسش، به اصل ۱۴۱ قانون اساسی استناد داشته؛ اصلی که در آن تأکید شده رئیس جمهور، معاونان او، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی و شغل‌هایی از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی را داشته باشند. 
 
در این پاسخ آمده بر اساس این اصل قانون اساسی، «نماینده مجلس شورای اسلامی با قبول و عهده دار شدن یکی از مشاغل دولتی اصل ۱۴۱ قانون اساسی، در حکم نماینده‌ای است که از نمایندگی مجلس استعفا داده است؛ هر چند به طور رسمی استعفا نداده باشد یا استعفایش در مجلس خوانده نشده باشد.»
 
آیا رئیس جمهور منتخب باید از مجلس استعفا بدهد؟
 
آیا رئیس جمهور منتخب باید از مجلس استعفا بدهد؟
 
پس از فقدان سید ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد، فرآیند انتخابات ریاست جمهوری برای دوره چهاردهم، طبق قانون اساسی آغاز شد. 
 
در رقابت‌های انتخاباتی زودهنگام ریاست جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس جمهور کشور، ۶ نفر احراز صلاحیت شدند و پس از انصراف ۲ نفر از آنها، انتخابات هشتم تیر برگزار شد؛ اما نامزدی نتوانست اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک) آراء را کسب کند.
 
مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزدی بودند که به ترتیب با بیشترین میزان رأی توانستند به مرحله دوم انتخابات بروند. 
 
در انتخابات مرحله دوم آقای پزشکیان توانست پیروز شود؛ او علاوه بر اینکه وزیر بهداشت و درمان دولت هشتم بوده، سابقه ۵ دوره نمایندگی مجلس را دارد.
 
آخرین مسئولیت او پیش از ریاست جمهوری دوره چهاردهم، نمایندگی مجلس دوازدهم بود که از هفتم خرداد امسال آغاز به کار کرد.
 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها