ایران در انتظار مردم

پرده آخر از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم به نمایش درآمد و کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات با فعالیت‌های متمرکز در عرصه‌های مختلف مردم را با دیدگاه‌ها ونقطه‌نظرات خود درحوزه‌های فرهنگی، سیاسی، دیپلماسی و...آشنا کردند تا بدین ترتیب بخت خود برای حضور در پاستور رابه رأی مردم بسپارند وتابع نظر آنها درخصوص انتخاب نامزد اصلح باشند. حالا ایران اسلامی فردا در انتظار ملت است  تا آنان با انتخاب بهتر و صریح خود،علاقه به پیشرفت کشور را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۱۲
نویسنده فرشته مسلمی - روزنامه نگار
 
حدود ۱۹ سال از زمانی که انتخابات به دور دوم کشیده و محمود احمدی‌نژاد با رأی بالا به‌عنوان رئیس‌جمهور شناخته شد می‌گذرد. وی که در دور نخست نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری موفق به کسب پنج‌میلیون و ۷۱۰هزار و ۳۵۴ رأی شده بود در نوبت دوم با ۱۷میلیون و ۲۴۸هزار و ۷۸۲ رأی به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران به نهاد ریاست‌جمهوری راه‌یافت. شاید این تجربه تاریخی در دور دوم انتخابات جاری نیز تکرار شده و حجم مشارکت مردم افزایش یافته و مردم‌سالاری دینی به تحقق برسد. شرایط حاکم بر کشور بعد از شهید جمهور و جایگاه ممتاز ایران در منطقه غرب‌آسیا توجه بر امر ضروری مشارکت را دوچندان کرده است. از همین رو برخورداری نهمین رئیس‌جمهور کشور از آرای حداکثری مردم یکی از اصول اساسی برای حفظ گفتمان غالب در نظام بین‌الملل است و همین مؤلفه کفایت می‌کند که هرکدام از ما سهمی در جهاد تبیین ایفا کرده و هموطنان‌مان را در قالب اعضای خانواده، همسایگان، همکاران، همفکران، همشهریان و... به حضور در پای صندوق‌های رای تشویق کنیم تا مرددین ارزش حق خود در اداره کشور را درک کرده و حماسه‌آفرین صحنه سیاسی کشور باشند.
 
میراث ماندگار انتخابات ۱۵ تیر
بدون تردید برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل است که دلسوزان انقلاب خواستار تحقق دو اصل مشارکت حداکثری و گزینش نامزد اصلح هستند تا منتخب مردم خود را با پشتوانه قدرتمند ملت، آماده حضور در این جایگاه مهم و حساس کند. درست است که برخی از جریانات و گروه‌های سیاسی در سال‌های اخیر ادعاهای شاذی نظیر این‌که رئیس‌جمهور قدرت و اختیارات چندانی ندارد و تدارکاتچی است را مطرح کرده‌اند اما بازخوانی و تأمل درباره اختیارات و جایگاه مصرح رئیس‌جمهور در قانون‌اساسی بیانگر عدم درستی چنین ادعاهایی است، کمااین‌که رئیس‌جمهور بالاترین مرجع اجرایی کشور را عهده‌دار است و با استفاده از دایره اختیاراتش می‌تواند سعادتمندی ملت در برهه‌های مختلف را تضمین کند. پای کار بودن مردم در مقطع کنونی که در آستانه انتخاب نهمین رئیس‌جمهور کشور هستیم علاوه‌بر این‌که خط بطلانی بر خیال‌های خام و آشفته دشمنان می‌کشد سهم بسزایی در به‌رخ‌کشیدن اقتدار ایران اسلامی در میان دوستان و دشمنانش دارد.انتخابات ۱۵ تیرماه ــ که امیدواریم همچون تجربه گذشته به یک حماسه ملی تبدیل شود ــ در نهایت یک برنده دارد که در اصل باید مطالبات همه گروه‌های مردمی را در فرآیند اجرایی‌شدن قرار دهد. رقابت‌های انتخاباتی، روز شنبه ۱۶ تیرماه جاری با همه فراز و فرودهایش به پایان می‌رسد و از این همه وعده و شعار که توسط نامزدها مطرح شد، دو میراث ماندگار به‌جا می‌ماند؛ نخست سهم مردم در تعیین مقدرات کشور و دیگری کاندیدایی که توان به سامان رساندن وعده‌هایش برای ارتقای ایران عزیز را داشته باشد. بدون‌شک حضور فراگیر و باشکوه آحاد مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گامی در راستای تجلی اراده مردم در انجام این وظیفه بزرگ ملی و تکلیف مهم سیاسی و دینی است و به نمایش اقتدار ملی و پایداری ملت در قبال آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران کمک شایانی می‌کند.
 
تبعیت نامزدها از قواعد بازی سیاسی 
از آنجا که ورود به عرصه انتخابات، به معنای پذیرش قواعد بازی از سوی کنشگران سیاسی است، پس کاندیداهای انتخابات، اعضای ستاد آنها و طرفداران‌شان نیز باید از قوانین انتخاباتی تبعیت کرده و اخلاق را قربانی رسیدن به جایگاه سیاسی نکنند. تاکیدات رهبرمعظم  انقلاب در این زمینه بسیار زیاد است و ایشان همواره نامزدها را به اخلاق‌مداری دعوت کرده و فرموده‌اند: «در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش‌روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی‌کردن، تهمت‌زدن و لجن‌پراکنی‌کردن کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش‌وواکش برای به‌دست‌آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به‌عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند.» معظم‌له در دیداری که همزمان با عید غدیر با جمعی از مردم داشتند به تبیین کاندیدای اصلح در انتخابات نیز پرداخته و اعتقاد قلبی و واقعی به مبانی انقلاب، کارآمدی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور را ازجمله مؤلفه‌های تعیین‌کننده دانسته و در تشریح آن فرمودند: «برخی از سیاسیون در کشور ما گمان می‌کنند باید آویزان به قدرت‌های دیگر شوند. یا همه راه‌های پیشرفت کشور از آمریکا می‌گذرد. این افرادی که چشم‌شان به خارج از کشور است این ظرفیت‌ها را نمی‌بینند و طبعا برنامه‌ریزی هم برای پیشرفت کشور ندارند. جمهوری اسلامی ایران تا امروز نشان داده است که بدون تکیه به بیگانگان و حتی با وجود چالش‌آفرینی بیگانگان می‌تواند پیش‌رود. در آینده هم ملت ایران اجازه نخواهد داد که سرنوشتش توسط دیگران نوشته شود.» مردم با استناد به این رهنمودها می‌توانند فرد معتمدی که در قواره ریاست‌جمهوری ایران اسلامی را انتخاب کرده و امورات کشور در چهار سال آتی را به وی بسپارند. البته نباید از این نکته مهم غافل شد که عرصه انتخابات، میدانی برای حضور منتقدان و موافقان گفتمان تغییر یا تثبیت شرایط موجود است و هرکدام از کاندیداها می‌توانند نسبت خود را با این مسأله تعیین کرده و نظرات‌شان را به‌صورت شفاف و کاربردی در اختیار افکارعمومی قرار دهند تا رأی‌دهندگان با بررسی برنامه‌ها، سیاست‌ها، رویکردها و نظرات موافق و مخالف نامزدها در مسائل مختلف اقدام به انتخاب یا رد آنها کنند.قانون حاکم بر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مثل هر انتخابات دیگری می‌طلبد که نامزدهای نهایی انتخابات در عرصه رقابت به خواست مردم و گزینش‌گری آنها احترام گذاشته و به فرآیند انتقال قدرت از طریق صندوق‌های رای تمکین کنند تا خاطرات ناگوار سال ۱۳۸۸ که کشور را با ناهنجاری‌های زیادی مواجه و زمینه مداخله کشورهای غربی ــ که مترصد چنین اتفاقی برای کلیدزدن پروژه‌های آشوب و اغتشاش هستند ــ را فراهم کرد تا جایی که عوارض ناشی از این اقدام غیردموکراتیک که توسط حامیان جنبش سبز و فتنه‌گران رقم خورد، تاکنون تداوم دارد. پذیرش نتیجه انتخابات بخشی از وظایف قانونی و تکلیف نامزدها و هواداران آنهاست و به بلوغ سیاسی جامعه کمک می‌کند، کمااین‌که رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است و باید توان و همت خود را صرف اداره کشور، هماهنگی امور و رفع مسائل و مشکلات مردم و اجرای وعده‌هایی که داده است کند و در این مسیر به طبقه‌بندی مردم نپرداخته و منابع و ظرفیت‌های مادی، معنوی و سرمایه انسانی نظام را در راه پیشرفت و اعتلای کشور بسیج به کار گیرد تا سهمی در تحقق اهداف والای انقلاب داشته باشد. 

رقابت را در پساانتخابات به رفاقت تبدیل کنیم
موضوع حائزاهمیت دیگر این است که نامزدها،جریان‌ها و هواداران نامزدها پس از۱۵تیرماه که منتخب مردم معرفی می‌شود از تکرار ادبیات دوره رقابت و دوقطبی‌هایی که در فرآیند انتخابات برآن می‌کوبیدند پرهیزکرده وفصل جدیدی ازخدمت به ایران اسلامی را ورق بزنند و از این بعد انسجام ملی را مهم‌ترین رویکرد خود دانسته و در کنار هم باشند، نه در مقابل یکدیگر. مطمئنا اتخاذ این رویکرد از سوی جریان‌های رقیب بیانگر میزان بصیرت، آگاهی وعرق آنها به سربلندی ایران مقتدر فارغ از بازی‌های سیاسی و جناحی وسندی برای پایبندی به مردم‌سالاری دینی است.به‌حاشیه‌راندن مسائل اصلی کشور،ازهم‌گسیختن انسجام میان نیروهای انقلابی، تبدیل اختلاف‌نظر‌ها به منازعه درمیان فعالان سیاسی و ایجاد ذهنیت منفی از تعامل مسئولان نظام و سران قوا ازجمله برنامه‌های دشمنان در زمان رقابت‌های انتخاباتی و پس ازآن است تا از این طریق بر شکاف‌های موجود عمق داده و فضای یأس و بی‌اعتمادی را بین مردم دامن بزنند. ازهمین رو نامزدهای انتخاباتی و حامیان آنها نباید بااقدامات واظهارنظرهایشان این فرصت را به معاندان دهند تا از این آب گل‌آلود شاه‌ماهی صید کنند.تمرکزدشمنان براختلافات در مانورهای رسانه‌ای آنها کاملا مشهود است و از هر منفذی برای افزایش اختلافات استفاده می‌کنند. ازهمین رو مردم، مسئولان ونامزدها باید از پرداختن به موج‌های منفی پرهیز کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها