عقد قرض چیست ؟ توضیحات کامل با وکیل نادری

با توجه به تعریف قانون از عقد قرض ، مشخص می شود که عقد قرض برای تعاون اجتماعی و کمک افراد جامعه به یکدیگر وضع گردیده است ، به دیگر سخن عقد قرض این امکان را فراهم آورده تا در مواقعی که افراد جامعه به کمک مالی نیازمند هستند با کمک گرفتن از دیگر افراد ، نیاز خود را رفع و مثل آن چیزی را که گرفته اند در موعد تعیین شده به شخص قرض دهنده برگردانند .
با توجه به تعریف قانون از عقد قرض ، مشخص می شود که عقد قرض برای تعاون اجتماعی و کمک افراد جامعه به یکدیگر وضع گردیده است ، به دیگر سخن عقد قرض این امکان را فراهم آورده تا در مواقعی که افراد جامعه به کمک مالی نیازمند هستند با کمک گرفتن از دیگر افراد ، نیاز خود را رفع و مثل آن چیزی را که گرفته اند در موعد تعیین شده به شخص قرض دهنده برگردانند .
کد خبر: ۱۴۵۸۳۲۲

عقد قرض به شما کمک میکند به راحتی به منابع مالی لازم دست پیدا کرده و نیازهای موجود را رفع و یا فرصت های سرمایه گذاری و شغلی خود را از دست ندهید . به همین خاطر است که در دین مبین اسلام قرض دادن را در زمره عبادات آورده است و برتر از صدقه شمرده اند . به قرض دهنده مقرض ، و به قرض گیرنده مقترض می گویند. برای توضیحات بیشتر در ادامه با وکیل نادری همراه باشید...

تفاوت عقد قرض با عقد بیع

هم عقد قرض و هم عقد بیع موجب تملیک می شوند و هر دو از عقود معوض هستند ، ولی مقتضای آن دو با هم فرق می کند . در عقد قرض ، مقترض ( قرض دهنده ) تعهد می نمایید که در موعد معین شده ،مثل مالی را که بدست آورده است به مقرض ( قرض دهنده ) پس دهد یعنی یک موضوع است که دست به دست می شود و در بار اول عین مال و در بار دوم مثل یا در شرایط استثنایی قیمت آن رد و بدل می شود و هدف اصلی تعاون اجتماعی می باشد ، ولی در عقد بیع دو مال به عنوان ثمن و مبیع باهم رد و بدل می شوند و هدف اصلی در بیع سود جویی و کسب منفعت می باشد .

آیا قرض فقط در اموال مثلی کاربرد دارد ؟

ظاهر قانون مدنی در ماده 648 ، قرض را ویژه اموال مثلی آورده است ، زیرا در ارتباط با تعهدات، مقترض بیان می دارد که : مقترض باید مثل آن را از حیث مقدار و جنس و وصف رد نمایید . لکن طبق نظر دکترین حقوقی قرض هم نوعی عقد می باشد و اراده طرفین بر آن حکومت می کند . مثلی و یا قیمی بودن از اوصاف ذاتی اموال نیست و اراده طرفین می تواند مالی را که عرفا مثلی می باشد در رابطه خاص خود آنرا قیمی در نظر بگیرند و برعکس ، مالی را که قیمی می باشد بعنوان مال مثلی در نظر گیرند .

تعهدات مقترض در عقد قرض

مقترض متعهد است در تاریخ مورد تراضی طرفین مثل مالی را که اخذ نموده از حیث جنس و وصف و مقدار به مقرض برگرداند

در موارد نادری پیش می آید که در زمان تادیه دین ، مثل مالی که موضوع عقد قرض می باشد نایاب می شود ، یا اینکه از ارزش می افتد ، در چنین شرایطی مدیون نمی تواند به تعهد اصلی خود در ارتباط با تهیه مثل عمل نماید و به ناچار باید قیمت یوم الرد آن مال را به مقرض پرداخت نمایید .

موعد تادیه عقد قرض

موعد تادیه عقد قرض به دو صورت است :

  1. موردی که تاریخ مشخصی برای تادیه قرض مشخص نشده است : در این صورت وام دهنده می تواند هر زمانی که بخواهد برای گرفتن طلب خود به مقترض مراجعه نماید ، و در مقابل نیز وام گیرنده می تواند هر زمانی که اراده نماید طلب را پرداخت نمایید . استثناء این موضوع ماده 952 قانون مدنی می باشد که به دادرس این اجازه را داده که با توجه به اوضاع و احوال برای مقترض مهلت یا اقساطی قرار دهد .
  2. مواردی که تاریخ مشخصی برای ادای دین در نظر گرفته شده است : در این صورت طبق ماده 651 قانون مدنی مقرض نمی تواند قبل از انقضا مدت طلب خود را مطالبه کند . مگر اینکه در زندگی مدیون حوادث خاصی رخ داده باشد که به حکم قانون موجب حال شدن دیون موجل او شود مثل موت و ورشکستگی .

از ظاهر قانون چنین برمی آید که مشخص کردن تاریخ پرداخت قرض فقط وام دهنده را پای بند می کند و مانع از این نیست که وام گیرنده هر زمان بتواند قرض خود را بپردازد . به دیگر سخن ، شرط اجل تنها به سود وام گیرنده هست و او می تواند از آن صرف نظر نماید و دین را زودتر بپردازد ، ولی هر گاه ثابت شود که وام دهنده هم بنا به دلیلی از شرط اجل سود می برد و در باقی ماندن مال نفع می برد وام گیرنده نمی تواند این توافق را نادیده بگیرد و دین خود را زودتر پرداخت نمایید .

عقد قرض چیست ؟ توضیحات کامل با وکیل نادری

راه حل قانونی برای عقد قرض

مقرض می تواند برای اینکه خیالش از لحاظ انجام تعهد مقترض راحت باشد ، شرط خسارت تاخیر تأدیه ناشی از عدم انجام به موقع تعهد را در ضمن عقد قرض بگنجاند .

شرط خسارت تاخیر تأدیه ناشی از عدم انجام تعهد خدشه ای به صحت عقد و موجب بطلان عقد قرض نیست . همچنین درج این شرط موجب ربوی بودن قرارداد نمی گردد ، زیرا اولاً مقترض در ضمن عقد قرض متعهد می شود که در تاریخ معین مثل مال دریافتی را مقرض تحویل بنماید که این مورد کاملاً قانونی می باشد. دومً شرط خسارت تاخیر تادیه ناشی از عدم انجام به موقع تعهد در ضمن عقد قرض می باشد که این شرط یک قرارداد جداگانه محسوب می شود و خدشه ای به صحت عقد وارد نمی آورد ، این شرط بدین صورت می باشد که در صورت عدم انجام تعهد ، به ازای هر روز تاخیر ، مبلغی بعنوان خسارت روزانه تعیین می گردد ، و اگر متعهد در تاریخ سررسید معین شده ایفای تعهد عقد قرض را انجام دهد ، دیگر ملزم به پرداخت خسارت معین شده ضمن عقد قرض نمی شود و از این جهت با معاملات ربوی فرق می کند . چرا که مبلغ تعیین شده به ازای هر روز خسارت تاخیر و یا عدم انجام تعهد می باشد و دارای ماهیت حقوقی و قانونی شرط صحیح ضمن عقد را داشته است .

وکیل متخصص در امور قرض

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و فشارهای مالی زیادی که بر روی افراد از نظر مالی وارد می شود ، ممکن است قرض گیرنده به دلایل متعددی مثل بدهی ها و نیاز های مالی زیاد ، و یا حتی فرصت طلبی از پرداخت دین مالی شما عزیزان خودداری ورزد ، تا به منافع شخصی خود برسد . همچنین بعضاً مشاهده گردیده که افرادی به دلیل بی اخلاقی ، به نقض تعهدات مالی خود اقدام می کنند و از این رو به نقض قوانین و تعهدات مالی خود روی می آورند . استفاده از وکیل متخصص در امور قرض در لحظه انعقاد عقد قرض ، می تواند به شما کمک کند تا از حقوق و منافع شما در این عقد تملیکی دفاع کند.

و با بررسی شرایط و شروط ضن عقد قرض و تطابق آن با قوانین و مقررات مربوط ، حقوق شما را در توافقات مالی محافظت کند ، همچنین وکیل متخصص در امور قرض می تواند به عنوان نماینده شما در مذاکرات با طرف مقابل شرکت نماید و شرایط قرارداد را به نحوی تنظیم نماید که منافع شما را حفظ نماید و از مواردی که در آینده ممکن است به مشکل تبدیل شود را پیش بینی ، و از این طریق از وقوع مشکلات آینده جلوگیری نماید . همچنین در مواردی که حقی از شما ضایع گردیده با طرح شکایت از طریق مراجع قانونی ، شمارا به حق و حقوق قانونی خود برساند .

مشاوره حقوقی با وکیل نادری

مجموعه ی حقوقی وکیل نادری مفتخر به داشتن مجموعه‌ای از وکلای متخصص و کاربلد در موضوعات حقوقی می باشد.

گروه وکلای وکیل نادری افتخار ارائه ی تخصصی ترین و کامل ترین مشاوره های حقوقی اعم از کیفری ، حقوقی ، ملکی و غیره به دست متخصص ترین وکلای شهر تهران را داراست و این افتخار مرهون تلاش و کوشش و پشتکار شبانه روزی وکلای این مجموعه است.

اطلاعات تماس :

وب سایت وکیل نادری : vakilnaderi.com

آدرس : تهران , تجریش ، ابتدای فناخسرو ، جنب مجتمع تجاری تندیس ، پلاک 16 ، واحد 1

سوالات متداول

اگر مقترض بیش از آنچه قرض کرده است ملزم به پرداخت شده باشد آیا معامله صحیح می باشد ؟

خیر معامله ربوی بوده و باطل می باشد

مدت زمان فرایند دادرسی مطالبه طلب چقدر می باشد؟

مدت مطالبه طلب به شرایط زیادی از جمله اینکه طرف مقابل به رای اعتراض نماید یا ننماید و .... بستگی دارد ولی حدوداً 12 ماه طول می کشد .

مدت زمان مشاوره حقوقی مطالبه دین چقدر طول می کشد؟

با توجه به پرونده و مستندات موجود بین یک ساعت تا دو ساعت زمان می برد .

هزینه مشاوره وقبول پرونده های مطالبه طلب به چه میزان می باشد ؟

با توجه به میزان خواسته طبق آیین نامه و تعرفه موجود محاسبه و به شما اعلام می گردد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها