مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز:

جریمه مادی و کیفری برای افراد و دستگاه هایی که درختان را قطع می کنند

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: دستگاه ها ، شرکت ها و افرادی که به راحتی به درختان آسیب زده و گزارش شده اند در حال بررسی و اجرای حکم هستند که جریمه مادی و کیفری برای آن در نظر گرفته شده است اما معرفی این موضوع و تعمیم آن به شهروندان بسیار مهم است تا اگر با همچین مساله ای مواجه شدند به سامانه 137 گزارش دهند.
کد خبر: ۱۴۴۶۵۰۷

 به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین – خوزستان، علی اصغر اسداللهی شامگاه جمعه 4 اسفند 1402 در حاشیه نخستین نمایشگاه روایت خدمت ( نمایشگاه جامع مدیریت شهری شهرداری کلانشهر اهواز) در نشست خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (ع) اظهار کرد: ایجاد محیط زیست شهری مناسب شهروندان، ایجاد تفرجگاه مناسب برای قشرها و سنین مختلف، ایجاد محیط با درختان بومی و سازگار و گیاهانی دارای هویت رسالتی است که برعهده سازمان پارک ها و فضای سبز قرار داده شده است که برای رسیدن به این رسالت همراهی و همکاری نیاز است..

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه همیشه شعار ما شهر ما خانه ما بوده، تصریح کرد: نمایشگاه روایت خدمت برای ما بازخورد خوبی داشت چرا که اعلام کرده بودیم هر خانواده اهوازی به همراه اعضای خانواده یک نهال بکارد و عکس آن را به روابط عمومی ارسال کند که در این نمایشگاه استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت و نهادینه شد. برای این موضوع در هر منطقه براساس موقعیت ها کارشناسان بررسی انجام دادند و بوستان های میوه محلی تعریف و درخت های بومی و سازگار مثل نخلستان، کنارستان، توتستان، نارنجستان، انجیرستان و ... کاشته شد.

وی اضافه کرد: درختان میوه داری که مناسب شهر باشد کاشته شد که شهروندان نسبت به حفظ و نگهداری از آن ها علاقمندی فراوان نشان دادند، وقتی احساس تعلق وجود داشته باشد از مسئولیت نگهداری سازمان پارک ها به میزان زیادی کاسته می شود. البته این مساله نیازمند برگزاری کلاس های آموزشی، برنامه ها و همایش های بین شهرداری، سازمان و مردم است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز با اعلام اینکه در خصوص برنامه های پایان سال و استقبال از نوروز چندین کار انجام شده است، عنوان کرد: سال گذشته بجای کاشت گیاهان در بهمن ماه، کار را از آبان ماه آغاز کردیم تا مدت گل دهی، زیبایی و لذت برای شهروندان بیشتر شود، امسال نیز برای کاشت گیاهان گل دار به همین صورت عمل کرده ایم.

اسداللهی گفت: یازده هکتار از فضای سبز به گل های فصلی اختصاص پیدا کرده که محل هایی مثل میادین، قطعات ترافیکی، پارک ها و آیلندها برای شب عید گل کاری و زییاسازی شده است؛ اهواز در خصوص گل ها با مشکل مواجه است زیرا گل های تابستانه که مقاومت داشته باشند کم هستند.گیاهانی مثل بومادران و خورنال در خوزستان وجود دارد که مرتعی هستند اما زیبایی دارند، گل می دهند و می توان در تابستان ان ها را جایگزین گل های این فصل کرد تا در طول سال زیبایی را برای شهروندان داشته باشیم.

وی افزود: درختانی مثل انجیر، بلوط، بنگال و ...، درختان دیرزی و مقاوم هستند که سالیان سال می توانند درخت باشند که بر اساس پروژه هایی برای این درختان محلی در نظر گرفته می شود تا آنهایی که گل دار هستند ایجاد گل کنند، برخی سایه سار ایجاد کنند، بنابراین می توان گفت درختان براساس پروژه ها و نظرات کارشناسی کاشته می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه برای اطمینان از درختان و فضای سبز پایدار به شبکه آب خام نیاز است، تصریح کرد: این شبکه نیازمند یک طرح جامع است، طرح ها آماده و به مناقصه گذاشته شده است که 6 طرح آب خام را از کارون به مناطق می رساند و با تعیین پیمانکار مناطق می توانند از سال آینده شبکه های توزیع خود را گسترش دهند.

اسداللهی تصفیه فاضلاب و پساب را موضوع دیگر این سازمان اعلام و عنوان کرد: اولین پکیج تصفیه فاضلاب شهر به مناقصه گذاشته شده است که از شرکت های متخصص در شهر، استان و کشور دعوت می کنیم تا در این مناقصه شرکت کنند که انشالله در مرحله اول به اجرا برسد. با توجه یه بازخوردی که از طرح گرفته می شود نیاز آبی فضای سبز شهر را تامین می کنیم تا پایدارترین روش باشد.

وی ادامه داد: در طرح تفصیلی شهر، 22 میلیون متر مربع فضای سبز اختصاص داده شده است که 14 میلیون و 850 هزار مترمربع فضای سبز اعم از بوستان، پارک، آیلندو ... کار شده است، مابقی فضا نیاز به توسعه دارد تا بتوانیم آنچه که در طرح تفصیلی پیش بینی شده انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز بیان کرد: از هنرمندانی که برای فضای سبز و المان طرح دارند دعوت کرده و 2 سال است که فراخوان داده ایم تا اگر طرحی برای گل جای دارند ارائه دهند که با هزینه سازمان ساخته و در شهر نصب شود، به طرح برنده هم جایزه اهدا خواهد شد. سال گذشته طرح فنجان قهوه و بلم نصب شده اند. همچنین 6 طرح دیگر که برگرفته از معماری قدیمی شهر مثل سرای معنی التجار، ستون های معبد شوش، زنان قیماقی و .. طراحی شده اند که به دنبال مشارکت کننده هستیم تا با هزینه شهرداری ساخته شوند و علاوه بر اینکه در آنها گل کاشته می شود، در معرض دید شهروندان قرار گیرد و هویت شهری داشته باشد.

اسداللهی اظهار کرد: شناسنامه فضای شهری اکنون به صورت سنتی انجام می شود ، برلایه های جی آی اس، شناسنامه الکترونیک درختان و شناسنامه های پلاک کوبی درختان به صورت الکترونیک سه موضوع برنامه های سال آینده هستند؛ همچنین برای طرح جامع یا طرح راهبردی فضای سبز شهر اهواز پس از تصویب در شورای شهردر بودجه دیده شد که سال آینده مراحل اجرایی آن طی خواهد شد.

وی با اشاره به مساله قطع درختان گفت: با پیگیری هایی که صورت گرفته، شورای تشخیص مصلحت نظام مصوبه جدید و کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز را ابلاغ کرد که در این کمیسیون شرکت ها، افراد متخلف و موضوعات درخواست شده بررسی می شوند. 2 نفر از اعضای شورای شهر، یک قاضی معرفی شده از سوی دادستانی، معاون خدمات شهری شهرداری اعضای این کمیسیون را تشکیل می دهند که دبیری و مسئولیت آن با سازمان پارک ها و فضای سبز است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز اضافه کرد: دستگاه ها ، شرکت ها و افرادی که به راحتی به درختان آسیب زده و گزارش شده اند در حال بررسی و اجرای حکم هستند که جریمه مادی و کیفری برای آن در نظر گرفته شده است اما معرفی این موضوع و تعمیم آن به شهروندان بسیار مهم است تا اگر با همچین مساله ای مواجه شدند به سامانه 137 گزارش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها