حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با برگزاری یک همایش منطقه‌ای اقدام به بررسی و آسیب‌شناسی " گاگریو خوانی" در منطقه زاگرس‌نشنیان کرد. 
کد خبر: ۱۴۴۴۱۷۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، حوزه هنری چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین همایش منطقه‌ای گاگریو، با حضور گاگریوخوانان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان در شهرکرد برگزار شد.

 

گاگریو نوعی آیین عزاداری و سوگواری است که در بین مردم زاگرس جنوبی و میانی از گذشته رواج داشته است و این روزها رویکرد موسیقایی نیز از سوی گاگریوخوان به آن اضافه شده است.

 

برخی از کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که تغییرات فرهنگی به سبب ماهیت تدریجی خود، در طی تغییر از سبک زندگی سنتی به سبک زندگی مدرن، یک فرایند فراگیر اجتماعی شده باشد که یکی از مهمترین عرصه‌هایی که به عنوان نماد تغییرات ذکر شده قابل رویت و رصد است «آیین سوگواری و عزاداری یا گاگریو» است.

 

آسیب‌های پیش‌روی

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در این همایش گفت: یکی از ویژگی‌های ایران عزیز، هم‌زیستی کنار هم فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است، بختیاری‌ها از صدر تاریخ دغدغه اصلی شان میهن و وطن بوده و شیعه مذهب و پیرو حضرت امام علی(ع) بوده‌اند که هیچ افتخاری بالاتر از این نیست.

 

احسان قائدی افزود: همایش گاگریوخوانی با هدف همدلی بین فعالان عرصه فرهنگ بختیاری و آسیب‌شناسی و پالایش انحرافات احتمالی که در بعضی از مراسم‌های مختلف و فرهنگ بختیاری ظهور کرده است، برگزار شد. 

 

رییس حوز هنری استان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با حضور استادان برجسته فرهنگ بختیاری و نشست‌های مختلف آسیب‌شناسی، از فرهنگ غنی بختیاری پاسداری کنیم و این فرهنگ غنی و بزرگ را به نسل جوان امروز به درستی معرفی کنیم.

 

آسیب‌های پیش‌روی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فرهنگ بختیاری یکی از فرهنگ‌های بزرگ ایران زمین است و از دیر باز باعث افتخار بوده است، به طور مثال در ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، جمع از بختیاری‌ها با حضور در تهران و حمایت از امام خمینی (ره)، مشت محکمی بر دهان بختیار زدند و با امام(ره) و انقلاب اسلامی بیعت خود را اعلام کردند.

 

سید نصرالدین صالحی افزود: در فرهنگ بختیاری و مراسمهای آنان، گاگریوخوانی یکی از خرده فرهنگ‌های است که این روزها دچار انحرافات و آسیب‌هایی شده است که نیاز است مرتفع شود.

 

صالحی با اشاره به اینکه برخی از اشعار خوانندگان گاگریو، روحیه تقابلی، خشونت‌طلبی و جنگ جویی در جوانان بختیاری را اشاعه می‌کند، گفت: این‌گونه اشعار مخرب است و باید از پرداختن به اشعاری که جوانان را به سمت روحیه داشتن سلاح و خشونت‌طلبی سوق می‌دهد، پرهیز شود.

 

صالحی اظهار داشت: در برخی از مراسم‌ها، بزرگ‌نمایی بسیاری دیده می‌شود که نیاز است این بزرگ‌نمایی‌ها اصلاح شود.

 

وی یادآور شد: استفاده از اشعاری با مضمون داشتن سلاح‌های غیرمجاز در مراسمات نوجوانان و جوانان از لحاظ انسانی کار درستی نیست و برخی از گاگریوخوانان با ارائه اشعاری در مراسم‌ها یک دشمن فرضی را معرفی می‌کنند و این جوانان را تحریک به درگیری با سلاح با این دشمن فرضی می کند که ممکن است در یک شرایط خاص این تحریک‌ها در نوجوانان و جوانان باعث اتفاقات ناگوار شود.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها