رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد؛

ورود به فاز واکسیناسیون عمومی؛ پایان خرداد

آمادگی صادرات واکسن نوترکیب پاپیلومای انسانی

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه واکسن‌های موردنیاز کشور فعالیت خود را از آذر۱۳۹۷ آغاز کرده است. این شرکت با هدف ارتقای سلامت جامعه، اقدام به تولید واکسن‌های انسانی کرده و دراین راستا با توجه به اولویت‌های کشور اقدام به توسعه سه واکسن انفلوآنزای فصلی، روتاویروس و اچ‌پی‌وی کرده است. این شرکت همچنین توسعه چند محصول جدید را نیز در برنامه پیش روی خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۴۰۶۸۳
 
با توجه به نیاز گسترده به واکسن‌های انسانی در جهان و محدودیت در تولیدکننده‌های منطقه و ظرفیت تولید جهانی، تمرکز این شرکت بر توسعه بازار صادراتی محصولات ازمسیر اخذ مجوزهای بین‌المللی به‌ویژه مجوز سازمان بهداشت جهانی پس از ورود به بازار هر محصول خواهد بود.دانش فنی تولید واکسن اچ‌پی‌وی(پاپیلومای انسانی عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم) از پیچیده‌ترین فناوری‌های ساخت واکسن دردنیاست که این مجموعه توانسته تمامی وکل ساخت این واکسن را بومی‌سازی کند. مطالعات بالینی این واکسن، پس از گذراندن تست‌های کنترل کیفی و مطالعات پیش‌بالینی، درتیر۱۳۹۸ روی داوطلبان سالم آغاز شده و پس از اثبات اثربخشی واکسن در افزایش تیتر آنتی‌بادی وایمن بودن آن، دراسفندسال۱۳۹۹ تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران را برای ورود به بازار دریافت کرده است.
امین قبادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص اهمیت ساخت این واکسن گفت: در سال‌های اخیر بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سرطان دهانه رحم ازرتبه پنجم به رتبه دوم درشیوع سرطان‌ها رسیده است. ازآنجا که برنامه‌های تشخیصی این ویروس، تحت پوشش بیمه در کشور ما نیست و همچنین واردات واکسن‌های ضد این ویروس برای ریشه‌کن کردن آن در سطح کشور، هزینه سرسام‌آوری به همراه دارد، می‌توان گفت بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی و روحی این ویروس به مردم تولید انبوه و به صرفه این واکسن در داخل کشور است.
وی همچنین مزیت رقابتی این واکسن نسبت به نمونه‌های خارجی را قیمت پایین‌تر در عین کیفیت مشابه آن دانست و تصریح کرد: ایران، سومین کشور تولید کننده این واکسن است و این جایگاه، سهم چشمگیری دربازار بین‌المللی این واکسن دارد. پیش‌بینی می‌شود با تولید انبوه این واکسن درسال‌های آینده، شاهد ورود سالانه نزدیک به ۵۰میلیون دلار ارز به کشور باشیم.
قبادی با بیان این‌که پاپیلوگارد یک واکسن نوترکیب برای ایجاد محافظت کامل در برابر سویه‌های ۱۶و۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی است، خاطرنشان کرد: این ویروس عامل حدود ۷۰درصد سرطان‌های وابسته به HPV است و واکسیناسیون به عنوان بهترین راه برای پیشگیری از سرطان‌های ناشی از HPV معرفی می‌شود.
وی با بیان این که داده‌های حاصل از چندین کارآزمایی بالینی جهانی در مورد واکسن HPV اثربخشی بسیار بالای واکسن را در برابر ابتلا به عفونت مقاوم به انواع HPV نشان داده است اظهار کرد: نمونه خارجی واکسن پاپیلوگارد با نام تجاری گارداسیل در بازار موجود است ولی نمونه داخلی دیگری ندارد.هزینه تمام شده واکسن ایرانی یک‌چهارم نمونه خارجی است.
قبادی خاطرنشان کرد: شرکت ما ظرفیت تولید ۱۵میلیون دوز در سال واکسن را دارد و می‌توانیم نیاز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را کاملا برطرف کنیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها