فخر هسته‌ای مُهر پایان بر خط سازش

 روزهای سیاه کرونایی، کشور را در بر گرفته بود و جهان یکی از تلخ‌ترین حوادث را در پهنه گیتی می‌گذراند و محققان در پی این بودند که راهکار و فرمولی را برای گذر از این بحران پیدا کنند.
کد خبر: ۱۴۳۳۵۱۲
نویسنده امین صبحی - سردبیر

 
موضوعی که دانشمندان گمنام ما نیز روی آن متمرکز شده بودند و در آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی به دنبال این بودند که دستاوردهای درمانی‌شان را در اختیار جامعه بشری قرار دهند. در همین شرایط خبر کوتاه و شوکه کننده‌ای روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت که محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی در آبسرد دماوند ترور شد. نامی که برای اکثر ما ناآشنا بود اما همه پس از یک خاطره جمعی و شهادت حاج قاسم چشم‌مان بیشتر از گذشته ترسیده بود و دل خوشی از خبرهای کوتاه و آنی نداشتیم. با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر و تایید آن توسط نهادهای ذی‌ربط، بازتاب‌های خبری آغاز و گویی بمب دیگری در رسانه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی منفجر شد و سیاستمداران داخلی و نهادهای بین‌المللی نسبت به این اقدام تروریستی واکنش نشان داده و گمانه زنی‌های متفاوتی درخصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده ارائه کردند.
مسئولان، نهادها و مقامات لشکری و کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای این اقدام غیرانسانی را محکوم کرده و رد آن را در تحرکات چند وقت اخیر رژیم صهیونیستی پیدا کردند، زیرا منابع اسرائیلی از سال ۲۰۱۸ اعلام کردند سازمان اطلاعات این کشور (موساد) اقدام به ترور محسن فخری‌زاده کرده اما موفق نشده است و نتانیاهو با نام بردن از فخری‌زاده و اعلام این‌که وی در صدر یک پروژه هسته‌ای در ایران قرار دارد، خطاب به حاضران گفته بود «این اسم را به خاطر بسپارید». بنا بر اخبار و گزارش‌های رسیده نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده از طریق فهرست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته و وی با عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک» معرفی شده بود و همین انگیزه مضاعفی به اسرائیل و ارباب آمریکایی‌اش داده بود تا به هر ترتیبی شده گلوگاه‌های علمی ایران را مسدود کند؛ گاهی با تحریم و گاهی با ترور.
اما ضربه کاری وقتی به پیکر ملت وارد شد که مسئولان دولت وقت اظهارات ضد و نقیضی را درخصوص هویت واقعی شهید فخری‌زاده منتشر کردند به طوری که ساعاتی پس از این اقدام تروریستی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور و در اظهاراتی قابل تأمل گفت: «همه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند و برای هیچ‌کدام آنها حادثه‌ای پیش نیامده است» بعد از آن متن پیام علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی که خطاب به امیرحاتمی، وزیر دفاع صادر شده بود بر این تناقضات افزود. در بخشی از این پیام آمده بود: «خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال‌های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقای توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.»
 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت یازدهم و دوازدهم نیز در بیانیه خود از شهید فخری‌زاده با عنوان «دانشمند برجسته و مدیر موفق» یاد کرد. در پیام حسن روحانی نیز اشاره‌ای به خدمات هسته‌ای این شهید والامقام نشده و فعالیت شهید فخری‌زاده در وزارت دفاع لحاظ شده بود. این اقدام معنادار حکایت از سانسور چهره علمی شهید فخری‌زاده در صنعت هسته‌ای و نادیده گرفتن خدمات ارزشمند ایشان در این عرصه حساس داشت. البته تعجبی ندارد که مسئولان دولت تدبیر و امید که در ذیل توافق‌نامه، بیشترین خسارت را به صنعت هسته‌ای کشور وارد و مقدمات نابودی آن را فراهم کرده بودند با مجاهدت‌ها و خدمات شهدای هسته‌ای ازجمله شهید محسن فخری‌زاده بیگانه باشند.
اما این پروژه تحریف با پیام نافذ رهبر معظم انقلاب در پی شهادت محسن فخری‌زاده خنثی شد. در بخش ابتدایی این پیام آمده بود «دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید.»
در موضوع حمایت شهید فخری‌زاده از توافق‌نامه برجام هم فقط به اظهارنظر فرزند ایشان در برنامه ثریا بسنده می‌کنیم که گفت: برجام اشک پدرمان را درآورد و فشاری که در برجام روی پدرم آمد در دوران زندگی ایشان سابقه نداشت.
حالا سه سال است که از عروج شهید فخری‌زاده می‌گذرد؛ شخصیتی که آذر۹۹ برای بیشتر ما غریبه و تنها یک اسم بود اما حالا برای‌مان تا حد یک قهرمان ملی سرافراز عزیز است و هرکدام می‌کوشیم به سهم خودمان گامی برای اعتلای ایران مقتدر برداریم و به این ترتیب دین خودمان را در قبال کارهای مجاهدانه این شهید بزرگ که خدمات دفاعی و هسته‌ای زیادی را برای کشور به ارمغان آورد، ادا کنیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها