تعبیر رویای تراموای تهران

وزیردفاع و شهردار تهران صبح دیروز در ستاد وزارت دفاع، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که براساس مهم‌ترین بند آن، پایتخت پس از سال‌ها صاحب تراموا می‌شود. راه افتادن این قطار سبک شهری در خیابان‌های همیشه شلوغ تهران سال‌هاست که در حد رویایی برای خلاصی از گره‌های ترافیکی باقی مانده اما اگر این تفاهم‌‌نامه هرچه زودتر وارد فاز اجرایی شود، پایتخت نیز به یکی از شهرهای صاحب تراموا در جهان تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۲۲۴۵۳

خط یک تراموای تهران قرار است در یکی از مستقیم‌ترین و طولانی‌ترین مسیرهای شهری ساخته شود، جایی در حدفاصل میدان آزادی تا چهارراه تهرانپارس؛ مسیری کاملا غربی ـــ شرقی که از نقاط پرتراکم و پرتردد شهر تهران عبور می‌کند و می‌تواند از بار ترافیک این مسیر بکاهد. شرکت متروی تهران، کارفرمای طرح تراموای پایتخت و شرکت صنایع الکترونیک ایران که وابسته به وزارت دفاع است، پیمانکار و مجری این طرح خواهد بود که با مشارکت فنی و مالی یکدیگر تراموا را دقیقا در مسیری که اولین بار خط اتوبوس بی آر تی یعنی همان اتوبوس‌های تندروی چپ در، در آن به راه افتاد، خواهند ساخت. 
این در حالی است که پیش از این درباره کارایی تراموا در پایتخت شلوغ کشور اظهارات ضد و نقیضی مطرح شده بود به نحوی که عده‌ای آن را وسیله‌ای مناسب و برخی دیگر مترو را بر آن ارجح دانسته بودند. با این حال تراموا نیز یکی از انواع وسایل حمل و نقل عمومی است که تجربه جهانی بر فواید آن به‌خصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا صحه گذاشته است. 
پیش از این سازمان شهرداری‌ها نیز برآوردی از حجم جابه‌جایی مسافر توسط وسایل مختلف حمل و نقل شهری ارائه داده بود که نقش مؤثر تراموا در شهری مانند تهران را تایید می‌کند. بر این اساس گفته می‌شود متروی زیرزمینی در هر ساعت بیش از ۴۰هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. همچنین منوریل قادر به جابه جایی بیش از ۸۵۰۰ مسافر در یک ساعت است. اتوبوس‌های تندرو یا بی آر تی هم بیش از ۲۷۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا می‌کنند و تراموا نیز قادر به جابه جایی بیش از ۴۵۰۰ نفر در هر ساعت است، البته با ذکر این نکته که هزینه ساخت تراموا تقریبا سه برابر هزینه ساخت خطوط اتوبوس تندروست، گرچه می‌تواند تقریبا دو برابر بیشتر از این اتوبوس‌ها مسافر حمل کند. 

فواید تراموا

جابه‌جایی بیش از ۴۵۰۰ مسافر در ساعت 
کاهش آلودگی هوا به واسطه دودزا نبودن
آلودگی صوتی کمتر نسبت به اتوبوس
بی‌نیازی از سیستم تهویه اضافه و پله برقی
ایمنی بالاتر نسبت به مترو هنگام سوانح 
طول عمر بالا نسبت به اتوبوس

newsQrCode

نیازمندی ها