تظاهرات علیه نتانیاهو وارد سی‌امین هفته خود شد

سریال‌ سقوط در تل‌‌آویو

بررسی دلایل مهاجرت معکوس در سرزمین‌ های اشغالی

وضعیت‌ قرمز‌ رژیم‌ سیاه

موضوع جمعیت صهیونیست‌ها همواره برای آنها را سراسر جهان حیاتی و بنیادین تلقی می‌شود؛ زیرا بدون این جمعیت، رژیم‌صهیونیستی بی‌معناست. برای تحقق این هدف، صهیونیست‌ها در سال‌های گذشته با مهاجرت به سرزمین‌ های اشغالی با وعده‌‌ بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و دستیابی به زندگی آرمانی، سعی کردند اهداف راهبردی خود را محقق کنند.
کد خبر: ۱۴۱۷۵۰۶

با وجود این اقدامات، در سال‌های اخیر آمار مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی نه‌تنها کاهش چشمگیر داشته‌است، بلکه با افزایش مهاجرت معکوس، این رژیم ‌بنیان خود را در معرض تهدید می‌بیند.

هفته گذشته مؤسسه تحقیقاتی ERI در تل‌آویو با انتشار پژوهشی نوشت، اعتماد جوانان صهیونیست به رژیم‌ و نهادهای آن به شدت کاهش یافته‌است.

طبق گزارش این مؤسسه، در حالی که ۶۶درصد جوانان ۱۸ تا ۴۴ساله صهیونیست در سال گذشته گفته بودند «حتی اگر امکانش را داشته باشند، رژیم‌ صهیونیستی را ترک نخواهند کرد»، این میزان در پژوهش جدید به ۴۶درصد رسیده و ۵۴درصد از این جوانان گفته‌اند مایلند امکان مهاجرت را به طور عملی بیازمایند.علاقه به ماندن در رژیم‌صهیونیستی همچنین میان ساکنان عرب فلسطین اشغالی به ۳۲درصد کاهش یافته و این یعنی ۵۴درصد از آنها و ۶۴درصد از عرب‌ها در فکر مهاجرت از فلسطین اشغالی  هستند. دلایل متعددی در مهاجرت معکوس یهودیان از فلسطین اشغالی مطرح است.با توجه به ماهیت تأسیس رژیم‌صهیونیستی، جامعه آن از ترکیب ناهمگونی از یهودیان (۷۵درصد)، اعراب (۲۰درصد) و سایر قومیت‌ها (۵درصد) تشکیل شده‌است. 

 تبعیض داخلی
بر همین‌ اساس، یهودیان که خود را از اعراب برتر می‌دانند، تبعیض‌های زیادی علیه آنها اعمال می‌کنند. از سوی‌ دیگر در میان یهودیان نیز اشکنازی‌ها خود را از سفاردی‌ها برتر می‌دانند و بهترین موقعیت‌های شغلی را نصیب خود می‌کنند. این موضوع سبب شده جامعه رژیم‌صهیونیستی با گذشت بیش از شش دهه نتواند گروه‌های مختلف را حول تعریف واحدی از هویت متمرکز کند. پژوهش جدید مؤسسه تحقیقاتی ERI نیز حاکی از آن است که ۵۲درصد جوانان صهیونیست احساس می‌کنند رژیم، ‌سیاست تبعیض‌آمیزی را در پیش گرفته‌است. به طور کلی، رژیم‌صهیونیستی شهروندان خود را به سه دسته تقسیم‌ کرده‌است؛ به گونه‌ای که شهروندان این رژیم‌ عملا با ساختار تبعیض نژادی شدید مبتنی بر کاست طبقاتی مواجه هستند.  تقسیم‌بندی صهیونیست‌ها به یهودیان غربی‌تبار اشکنازی و شرقی‌تبار سفاردی و آفریقایی‌تبار موسوم به «فالاشه‌ها» نمایانگر رفتارهای نژادپرستانه رژیم‌صهیونیستی است. این تبعیض‌ها باعث شد یهودیان سفاردی که نیمی از جمعیت سرزمین‌های اشغالی است برای فرار از این تبعیض مجبور به مهاجرت شده و رژیم‌صهیونیستی را با پدیده‌ای به نام «مهاجرت معکوس» مواجه کرده‌اند. 
 
بحران امنیت
بحران امنیت نیز از عوامل اساسی افزایش مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود. در دو دهه اخیر رژیم‌صهیونیستی با صلح ناپایدار و وضعیت داخلی آشفته، بی‌ثبات و ناامن مواجه بوده‌است. در همین راستا بسیاری از صهیونیست‌های ساکن فلسطین اشغالی در حالتی از اضطراب و ناآرامی مستمر به سر می‌برند. در این میان حملات دهه‌ اخیر رژیم‌صهیونیستی به غزه و همچنین اقداماتی که علیه حزب‌ا... لبنان انجام می‏‌دهد، مهم‏ترین نقش را در افزایش میزان مهاجرت معکوس داشته‌است. تجربه نشان داده پس از هر جنگ و درگیری نحوه نگرش شهرک‌نشینان به امنیت داخلی تغییر می‌یابد و مهاجرت معکوس شدت می‌گیرد. علاوه بر این، حملات راکتی مقاومت به سرزمین‌های اشغالی در نیمه نخست سال جاری به زخمی‌شدن ۳۶۲ صهیونیست‌ منجر شده‌است. این آمار حاکی از ناامن شدن سرزمین‌های اشغالی برای صهیونیست‌هاست که در آینده نیز تمایل به مهاجرت را افزایش می‌دهد.
 
اعتراضات گسترده شهرک‌ نشینان
در کنار تشدید مقاومت رزمندگان فلسطینی در کرانه باختری و عملیات مستمر آنها در سرزمین‌های اشغالی، اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان در ماه‌های اخیر به لایحه کابینه نتانیاهو برای اصلاحات قضایی و همچنین اختلاف میان احزاب راست‌ افراطی شرایطی را به وجود آورده که بسیاری از صهیونیست‌ها به فکر مهاجرت معکوس افتاده‌اند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی به‌تازگی در گزارشی از تشدید مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی به کشورهای اروپایی به دلیل برنامه‌های کابینه بنیامین نتانیاهو خبر داد. در گزارش این شبکه عبری‌زبان آمده‌است، شبکه‌های اجتماعی صهیونیست‌ها پر از تبلیغ آژانس‌های مسافرتی و ارائه خدمات مسافرتی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی شده‌است. افرادی نیز می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به اروپا به‌دلیل بد شدن وضعیت سرزمین‌های اشغالی و افزایش خطر دیکتاتوری هستند.   

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی نیز همواره یکی از قوی‌ترین انگیزه‌ها را برای مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و این مقوله در نظر ساکنان رژیم‌صهیونیستی اهمیتی ویژه‌ یافته‌است. افزایش مالیات و کاهش درآمد در سال‌های اخیر پیامدهایی نامطلوب بر زندگی صهیونیست‌ها به‌ویژه طبقه متوسط جامعه بر جای گذاشته و این در شرایطی است که شهروندان صهیونیست با سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم‌اشغالگر مواجه هستند.  با توجه به ضعف اقتصادی رژیم‌صهیونیستی در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس نیز سرعت بیشتری گرفته‌است. در واقع مهاجرانی که با وعده‌های رویایی به سرزمین اشغالی آمده‌اند، با افزایش مشکلات مربوط به امنیت و اقتصاد، اکنون در حال فرار هستند و مهاجرت به به کشورهای دیگر به ویژه آلمان و آمریکا در جریان است. 
 
فرار مغزها
مهاجرت معکوس برای رژیم‌ صهیونیستی چالش‌های متعددی به همراه داشته و یکی از مهم‌ترین آنها پدیده فرار مغزهاست. علاوه بر گسترش مهاجرت شهروندان عادی، مهاجرت و خروج متخصصان و دانشمندان صهیونیست از فلسطین اشغالی، موضوعی فاجعه‌آمیز را برای رژیم‌صهیونیستی  رقم زده‌است. به تعبیر دیگر، یکی از ابعاد خطرناک پدیده‌ مهاجرت معکوس، مهاجرت نخبگان یا همان فرار مغزها و نیز بدنه فعال جامعه صهیونیست است. افزایش مهاجرت نخبگان تأثیری منفی بر جمعیت و ساختار اجتماعی رژیم‌صهیونیستی دارد. اطلاعات و داده‌های دفتر مرکزی آمار نشان می‌دهد، بیشترین صهیونیست‌هایی مهاجرت کرده‌اند، فارغ‌التحصیلان و متخصصانی هستند که فرصت اشتغال در سرزمین‌های اشغالی برایشان فراهم نشده یا پایین بودن سطح دستمزدها در مقایسه با سطح علمی و تحصیلی‌شان، عامل مهاجرت آنها از رژیم‌صهیونیستی شده‌است. 
 
ضررهای اقتصادی برای رژیم‌ صهیونیستی
علاوه بر این، مهاجرت معکوس، زیان‌های اقتصادی سنگینی به رژیم‌صهیونیستی وارد می‌کند؛ زیرا شمار زیادی از مهاجران به خارج را افراد دارای تخصص‌های علمی بالا به‌ویژه در حوزه فناوری‌های مدرن و پیشرفته تشکیل می‌دهند؛ در حالی‌که انتظار می‌رفت این افراد نقشی اساسی در پیشرفت و برتری فنی رژیم‌صهیونیستی ایفا و موجبات رشد و پیشرفت اقتصاد این رژیم ‌را فراهم کنند. این در حالی است که صنایع پیشرفته، از جمله منابع پردرآمد این رژیم‌اشغالگر قدس ‌به‌شمار می‌روند و سالانه حدود هفت میلیارد دلار درآمد عاید این رژیم ‌می‌کنند. 
 
کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی
پدیده مهاجرت معکوس همچنین کاهش چشمگیر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سرزمین‌های اشغالی را در پی داشته‌است. این موضوع باعث شده رژیم‌صهیونیستی فرصت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی را از دست بدهد و هزینه‌های مضاعفی را متحمل شود. هنگامی که رژیم‌صهیونیستی به عنوان مکانی ناامن شناخته شود، جهانگردان و شهروندان در آن امنیت نخواهندداشت و جذابیت سرمایه‌گذارى خارجى نیز در آن کاهش می‌یابد. بر این اساس، بانک مرکزى رژیم‌ اشغالگر قدس همواره با ابراز نگرانى از کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌هاى خارجى، نسبت به عواقب وخیم این معضل به مقام‌‏هاى رژیم‌هشدار داده‌است.

آسیب‌پذیری عرصه‌های نظامی و امنیتی
نتیجه و تبعات منفی ناشی از مهاجرت معکوس در رژیم‌صهیونیستی فقط به عرصه اقتصادی محدود نمی‌شود، بلکه عرصه‌های نظامی و امنیتی را نیز در برمی‌گیرد. صهیونیسم، سیاست‌هاى خود را از زمان ورود نخستین مهاجران به سرزمین‌های اشغالی تاکنون بر پایه نظامى‌گرى و خشونت استوار کرده‌است. اساس پیشرفت ارتش در مراحل گوناگون و تقویت آن به‌وسیله جذب نیروهاى تازه نفس، ارتباطی تنگاتنگ با روند مهاجرت صهیونیست‌ها دارد. از همین‌رو جمعیت، عامل مهمی برای قدرتمندی نیروهای مسلح رژیم‌صهیونیستی است. برای این رژیم ‌که دائم خود را در معرض تهدید مقاومت می‌بیند، جمعیت بالای نیروهای مسلح، اصلی مهم است. رژیم‌صهیونیستی در جنگی طولانی ‌مدت و فرسایشی نمی‌تواند از مردمش حمایت کند؛ زیرا کمبود جمعیت، بخش‌های عمده و مختلف را فلج‌خواهد کرد. به هر ترتیب، مهاجرت‌ معکوس در رژیم‌صهیونیستی بازتاب‌ منفی گسترده‌ای بر حوزه‌های امنیتی  و نظامی خواهدداشت و همین موضوع بیش‌ازپیش بر نگرانی مقام‌های‌صهیونیستی افزوده‌است.
 
خطر حیاتی برای صهیونیست‌ها
فرآیند شکل‌گیری و تقویت صهیونیسم در رژیم‌ صهیونیستی بر دو اصل اساسی، یعنی اشغال اراضی فلسطینیان و مهاجرت‌ صهیونیست‌ها از اقصی‌نقاط‌جهان به این سرزمین استوار بوده‌ است. به‌نحوی که کاهش میانگین مهاجرت به داخل سرزمین‌های اشغالی و در کنار آن، افزایش روند مهاجرت معکوس زنگ خطر را برای این رژیم ‌به صدا درآورده‌است.  امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی رژیم‌صهیونیستی مهاجرت معکوس است. مهاجرت معکوس پدیده‌ای است که می‌تواند خطر حیاتی برای این رژیم ‌به‌دنبال داشته باشد. در حقیقت، مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی ضربه شدیدی به مهم‌ترین پایه‌های فلسفه اندیشه صهیونیسم وارد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها