«جام‌جم» سفر استانی دولت به کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کرده است

گره‌گشایی بعد از ۱۷‌سال

گره پتروشیمی گچساران بعد از ۱۷سال به دست دولت سیزدهم گشوده شد؛ آن هم در حالی که زندگی شهروندان گچسارانی با نفت و گاز آمیخته شده به طوری که ۲۰درصد از نفت کشور در این سرزمین تولید می‌شود اما حدود پنج دهه است که اهالی این منطقه در کنار تاسیسات نفتی روزگار می گذرانند و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از این صنعت، مهمان ناخوانده همیشگی‌ آنهاست و در عین حال نقش چندانی هم در چرخه صنعت نفت ندارند.
گره پتروشیمی گچساران بعد از ۱۷سال به دست دولت سیزدهم گشوده شد؛ آن هم در حالی که زندگی شهروندان گچسارانی با نفت و گاز آمیخته شده به طوری که ۲۰درصد از نفت کشور در این سرزمین تولید می‌شود اما حدود پنج دهه است که اهالی این منطقه در کنار تاسیسات نفتی روزگار می گذرانند و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از این صنعت، مهمان ناخوانده همیشگی‌ آنهاست و در عین حال نقش چندانی هم در چرخه صنعت نفت ندارند.
کد خبر: ۱۴۱۶۵۹۹
البته خام فروشی بلایی بود که گریبانگیر این صنعت شده و این مردم حق خود می‌دانستند که ساز و کاری ایجاد شود تا آنها هم از این موهبت بهره‌ای ببرند. درواقع بهترین وجه این ساز و کار صنعت پتروشیمی بود که مردم گچساران همیشه امید داشتند با بهره‌برداری از یک کارخانه پتروشیمی زمینه رونق اقتصادی در منطقه‌شان فراهم شود و حالا روز گذشته ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور همزمان با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس‌جمهور در شهرستان گچساران افتتاح شد. 
 
رئیس جمهور علاوه بر افتتاح بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد(پتروشیمی) از بخش‌های مختلف این مجتمع تولیدی هم بازدید کرد. طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ برای توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش‌بینی شده ۱.۳میلیارد یورو آغاز شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رئیسی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و بالاخره پس از دودهه راه‌اندازی شد.  برای اجرای این طرح اقتصادی بیش از ۱.۳میلیارد یورو هزینه شده و حتی به گفته جواد اوجی وزیر نفت برای اجرای این طرح اقتصادی بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است. اما شاید بد نباشد بدانید که محصول این کارخانه به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار می‌گیرد. 
   

تحول بزرگ 

همزمان با دومین سفردو روزه(۲۶و۲۷تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می‌کند.
 
طرح های مهم عمرانی از جمله سد 
چم‌شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره‌برداری شد. در سفر اول رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.
     

کارگران گچساران بیکار نمی‌شوند 

یکی از نکات مهم این سفر درخواست کارگران پروژه پتروشیمی از رئیس‌جمهور بود. از آنجا که کارگران زیادی در این منطقه مشغول کار هستند از رئیس جمهور خواستند برای جذب آنها فکری شود که رئیس‌جمهور هم گفت: هیچ یک از کارگران بیکاری نمی‌شوند و برای اتمام دیگر پروژه‌های استان از نیروهای بومی استفاده خواهد شد.
سید ابراهیم رئیسی دیروز دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران با اشاره به این‌که صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند، بیان کرد:بهره‌برداری از کارخانه‌های پتروشیمی به عنوان واحدهای فرآوری منابع نفت و گاز، راه توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند.
رئیس جمهور تاکید کرد:ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی از مزایا و ویژگی‌های کارخانه پتروشیمی گچساران و جمع‌آوری مشعل‌های گازی از دیگر ارمغان‌های کارخانه پتروشیمی گچساران است که ضمن فراهم کردن شرایط کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی به تولید و پیشگیری از خام فروشی منجر می‌شود. وی بیان کرد:جذب ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار و انجام مراحل احداث در سه شیفت برای تکمیل پتروشیمی گچساران طی دو ساله گذشته، جلوه‌ای از خودباوری و ما می‌توانیم است. از این رو بهره‌برداری از کارخانه پتروشیمی بعد از سال‌ها انتظار آن هم در استان غنی اما کمترتوسعه یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایطی که برای توسعه ایجاد می‌کند جای خرسندی دارد. رئیسی پتروشیمی گچساران را نتیجه دسترنج کارگران و کارشناسان همین منطقه دانست و گفت: این مجتمع ۲۶۰۰ میلیارد تومان مسئولیت اجتماعی به نسبت استان دارد.
     

سد چمشیر هم افتتاح شد

همچنین در جریان سفر دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد، رئیسی سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا افتتاح شد. مطالعات ساخت این سد در سال۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت‌ مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱متر و طول تاج ۵۸۰متر، دارای مخزنی به حجم ۲.۳میلیارد مترمکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱کیلومترمربع در تراز نرمال است. همچنین نیروگاه برق‌آبی چمشیر سه واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵مگاوات (جمعا ۱۷۶مگاوات) دارد که از طریق پست ۲۳۰کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود. مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود. آبگیری سد چمشیر ۲۷دی سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین دست است.  رئیس جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافت و ضمن گفت‌وگو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آنها صادر کرد.
     

احیای کارخانه قند یاسوج

هدف اصلی احیای کارخانه قند یاسوج خروج مردم کهگیلویه و بویراحمد از بن‌بست ناامیدی است هرچند این کارخانه آورده‌های اقتصادی برای استان هم خواهد داشت، در هر کوی و برزن یاسوج که می‌گشتی و از هرکه می‌پرسیدی، بزرگ و پیش‌قدم صنعت استان کیست، نشانی کارخانه قند یاسوج را می‌داد. معروف بود به مادر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد. از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را شروع کرده بود و همه او را به عنوان گل سر سبد صنعت قند کشور می‌شناختند. در طول سا‌ها با وجود فراز و فرودهای بسیار توانسته بود خود را سرپا نگه دارد اما سال‌ها مدیریت ناشایست و گاه همراه با تبانی حال این کارخانه را روز به روز نامساعدتر می‌کرد.  پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با معضلات فراوان، سایه مشکلاتی نظیر معوق ماندن حقوق و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات وکمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمرش را خم کرد.  داستان غم‌انگیز کارخانه قند یاسوج به همین جا ختم نمی‌شود. پس از تعطیلی کارخانه، خبری همگان را در بهت و حیرت فرو برد چون بررسی‌های وضع کارخانه خبر از تاراج اموالش می‌داد. بالاخره گرچه واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه‌گذار ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد اما تا بازگشت آن به نقطه ایده‌آل راه زیادی بود.  دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کار، خط و مشی خود را در جهت محرومیت‌زدایی و توجه به استان‌های کم برخوردار ترسیم کرده بود و در سفر مهر ماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، احیای دوباره کارخانه قند یاسوج در دستور کار قرار‌ گرفت و شادی و شعف کارگران در لحظه شکستن پلمب کارخانه قند یاسوج در حافظه‌ تاریخی مردم این خطه ماندگار شد. البته از همان زمان برای حمایت از مردم و اشتغال‌زایی، کارخانه راکد قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) واگذار شد و.در واقع ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مالک ۵۱درصد این مجموعه و بانک تجارت ۳۲ درصد و کارگران و باقی افراد هم به میزان ۱۷ درصد، دیگر سهام‌دارانش بودند.
 

سهامداران

پتروشیمی کازرون                ۱۰.۸۰درصد
صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس     ۴۶.۳۷ درصد
پتروشیمی ممسنی                ۱۰.۸۰درصد
پتروشیمی دهدشت               ۱۰.۲۳ درصد 
گروه مالی سپهر صادرات      ۱۱.۷۰ درصد
پتروشیمی بروجن               ۹.۰۵درصد
 

مشخصات طرح پتروشیمی گچساران

۱- میزان سرمایه‌گذاری‌: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو 
۲- محصول:  تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+
۳- محل احداث: استان کهگیلویه‌وبویراحمد شهرستان گچساران
۴- هدف اجرای طرح: تامین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله 
۵- سهم تجهیزات ساخت داخلی: ۸۳ درصد 
۶- داخلی‌سازی تجهیزات حساس‌: ۳۳ میلیون یورو
۷- میزان صرفه‌جویی ارزی‌: ۲۶۹ میلیون  یورو 
۸- میزان اشتغال‌زایی: بیش از ۳۰۰۰ نفر
۹- ملاحظات زیست‌محیطی‌: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها