پروژه ۲۵ساله بالاخره تمام می‌شود؟

آزادراه تهران- شمال به‌منظور تامین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی طراحی و اجرا شده است.
آزادراه تهران- شمال به‌منظور تامین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی طراحی و اجرا شده است.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۱۴
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده‌ای را بر عهده خواهد داشت. آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون سه قطعه از چهار قطعه آن به بهره‌برداری رسیده است. احداث این آزادراه، زمان سفر از تهران به شمال را از چهار ‌یا پنج ساعت، به حدود دو ساعت و نیم کاهش می‌دهد.

قطعه یک
قطعه یک آزادراه با طول تقریبی ۶۰ کیلومتر پس از گذشت ۲۴ سال از اولین کلنگ‌زنی در اسفند ۹۸ افتتاح شد.
از تقاطع غیر‌همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو‌آب شهرستانک می‌شود.

قطعه دو
با بهره‌برداری از قطعه دوم حدود ۳۰ دقیقه از زمان سفرها کم شده و نسبت به جاده چالوس مسیر پنج کیلومتر کوتاه‌تر است.
مسیر رفت قطعه دوم این طرح ملی به طول ۲۳ کیلومتر منطقه دوآب شهرستانک در استان البرز تا پل زنگوله در استان مازندران را دربر گرفته است.

قطعه سه
قطعه سوم به طول تقریبی ۵۴کیلومتر از تونل البرز آغاز و تا مرزن‌آباد مازندران ادامه دارد.
۷۰ درصد این بخش با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت ایجاد شده و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد. مهم‌ترین شاخصه این قطعه آغاز آن در ارتفاع ۲۲۰۰متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریاست.

قطعه چهار
قطعه ۴ آزادراه تهران شمال در حدفاصل سه‌راهی دشت‌نظیر مرزن‌آباد چالوس قرار دارد و حدود ۲۰ کیلومتر است.
این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج - چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیر‌همسطح به کمربندی چالوس تنکابن وصل می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها