کمدی انتقادی ــ اجتماعی مصری «بیت الروبی/ خانه روبی» با یک افتتاحیه بسیار قوی در سینماهای عربستان نمایش عمومی خود را آغاز کرد. این موفقیت کلان مالی در شرایطی نصیب این محصول عربیزبان شد که اکشن ابرقهرمانانه «فلش» با هیاهوی بسیار در سالن سینماهای عربستان روی پرده رفته بود. با وجود تبلیغات بسیار زیاد برای این اکشن کمپانی برادران وارنر، خانه روبی توانست رقیب قدر هالیوودی را شکست داده و به ردیف دوم جدول گیشه براند. کریم عزیز و کریم محمد عبدالعزیز، دو سوپراستار و کمدین مشهور مصری نقشهای اصلی خانه روبی را بازی کردهاند.
به نوشته نشریات محلی، تعداد ۷۳هزار تماشاچی به دیدن خانه روبی رفتهاند و بیش از یکمیلیون دلار در افتتاحیهاش فروش کرده است. تحلیلگران اقتصادی سینما این رقم فروش را عالی و خیرهکننده ارزیابی کردهاند که کمتر فیلمی میتواند به آن دست پیدا کند. همین تحلیلگران اقتصادی از رقم فروش بالای یکمیلیون دلاری فیلم، بهعنوان پنجمین افتتاحیه عالی یک فیلم عربیزبان در سینماهای عربستان اسم میبرند. هنرمندان صنعت سینمای مصر از این موفقیت کلان بسیار خشنود هستند و رسانههای مصری مینویسند محصولات صنعت سینمای این کشور باید بازار رقابت را از دست تولیدات هالیوودی در عربستان گرفته و از آن خود کند.
خانه روبی، داستانی درباره تاثیرات شبکههای اجتماعی در زندگی مردم کشورهای عربزبان منطقه دارد و با نگاهی انتقادی مشکلات مربوط به این شبکهها را در بین نسل جوان و خانوادهها به بحث و تحلیل میگذارد. این فیلم داستان ابراهیم الرودی و خانوادهاش را به تصویر میکشد که ناگهان تصمیم به ترک محل اقامت خود در یک شهر شلوغ گرفته و راهی دهکدهای دوردست میشوند. علت مهاجرت، تاثیرات خواسته و ناخواستهای است که شبکههای اجتماعی بر زندگی و فعالیت آنها داشته است اما اعضای خانواده در کمال تعجب متوجه میشوند در این دهکده دورافتاده هم از حضور و وجود شبکههای اجتماعی در امان نیستند و باید راهحلی قاطع و بهتر برای مشکل خود پیدا کنند. لحن کمدی فیلم توانسته به موفقیت بیشتر آن در بین جمع خانوادهها کمک زیادی کند.خانه روبی طی چند روز اکران عمومی خود در تعداد دیگری از کشورهای عربی منطقه هم توانسته موفقیت بسیار خوبی کسب کند. به گفته سازندگان این کمدی اجتماعی، بیش از ۲۵۵هزار تماشاچی تاکنون به تماشای آن نشسته و فروش کلی بسیار بالای نزدیک سهمیلیون دلاری را برایش فراهم کردهاند. رسانههای عربی مینویسند سهم تولیدات غیرعربستانی در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور، نزدیک ۳۵درصد کل فروش این جدول است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، سه فیلم از پنج فیلم موفق و پرفروش جدول گیشه سینماهای عربستان متعلق به فیلمهای این کشور و دیگر کشورهای عربزبان بوده است. منتقدان بومی این نکته را برگبرنده صنعت سینمای عربی ارزیابی کردهاند و میگویند تماشاگران داخلی علاقهمند دیدن فیلمهایی به زبان خودشان و براساس فرهنگ بومی خودشان هستند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد