مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه؛

بساط دستفروشی در معابر نابینایان پهن نشود

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه گفت: بارها در مسیری که مناسب سازی اجرا شده، خطراتی وجود دارد از جمله اینکه دستفروشان در این مسیر بساط پهن می کنند و یا به محلی برای پارک خودرو تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۴۱۳۷۱۵

زهره کریم زاده-جام جم آنلاین؛سجاد سنجری ، با بیان اینکه این انجمن در سال 97تاسیس شده است، افزود: کرمانشاه سالها تنها استانی بود که انجمن نابینایان نداشت و اکنون یکی از مشکلات، نداشتن مکان ثابتی برای انجمن است.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه 6هزار و 500نابینا در سطح استان وجود دارد، مکان انجمن باید به گونه ای باشد تا برای نابینایان در دسترس باشد تا به راحتی بتوانند در دوره های آموزشی شرکت کنند و این چالشی است که در طی این پنج سال هنوز نتوانسته ایم آن را برطرف کنیم.


سنجری افزود: هنگامی که یک نابینا به درون شهر می آید با مبلمان شهری نامناسب، عدم مناسب سازی کافی و استاندارد و برخورد نامناسب برخی شهروندان روبه رو می شود که بخشی به مشکلات فرهنگی برمی گردد.

این روشندل کرمانشاهی اظهار داشت: از مردم درخواست داریم رفتار ترحم آمیز با ما نداشته باشند و هنگامی که قصد یاری دارند در ابتدا سوال کنند که آیا ما کمک میخواهیم؟ و تنها در زمینه ای که نیاز داریم کمک دهند و اصرار بر دخالت در کاری که توان داریم نداشته باشند.


سنجری ادامه داد: از سوی دیگر برخی از رانندگان اصرار دارند تا درب خودرو را برای سوارشدن نابینایان باز کنند که این کار موجب لطمه به نابینا می شود چون فرد متوجه بازبودن درب نمی شود و اطراف درب به صورتش میخورد، بهترین لطف رانندگان این است اجازه دهند فرد نابینا خود دستگیره درب را پیدا کند.


مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه با بیان اینکه میزان نرخ بیکاری در نابینایان استان بالاتر است، افزود: نابینایان با تحصیلات بالا در آزمون های استخدامی شرکت می کنند و نمره قبولی را بدست می آورند و با وجود توانایی به هنگام مصاحبه، با دیدگاه ظاهری که اکثر مدیران دارند فرد نابینای متقاضی را نمی پذیرند.


سنجری افزود: در بحث مناسب سازی ضعیف هستیم ولی با آمدن مهندس نوروزی شهردار کرمانشاه، وضعیت بهتر شده چراکه جلساتی را با حضور معلولان برگزار می کنند و به مناطق ابلاغ کرده اند که در این زمینه بیشتر فعالیت کنند اما این تغییرات کافی نیست و بخشی به مردم و کسبه و بازاریان ارتباط دارد.


وی اضافه کرد: بارها در مسیری که مناسب سازی اجرا شده متوجه می شویم دستفروشان در این مسیر بساط پهن می کنند و یا آن را به محلی برای پارک خودرو تبدیل می کنند که می طلبد شهرداری و راهنمایی و رانندگی نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.


سنجری ادامه داد: در برخی مسیرها که مناسب سازی شده کار کارشناسانه ای انجام نشده چراکه به تیرچراغ برق و باجه مطبوعاتی، درخت کهنسال و... منتهی می شود که برای معلولان خطرآفرین است و درخواست داده ایم و امیدواریم به سمتی رویم تا دوستان ما برابر با بقیه شهروندان در شهر حاضر شوند و از امکانات تفریحی و پارک ها استفاده کنند و بتوانند نیازهای روزمره را به تنهایی رفع کنند.


این مسئول در بخش دیگر از سخنانش یادآور شد، ورزش راهی برای تخلیه نابینایان و داشتن جسم و روح سالم است و باوجود داشتن هیات ورزشی، نابینایان کرمانشاهی تقریبا از انجام فعالیت های ورزشی محروم مانده اند و درخواست داریم فرد مسوولیتی را نپذیرد و یا اگر پذیرفت به صورت شایسته به مخاطبان حوزه خدمت رسانی کند.


نویسنده: زهره کریم زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها