جام جم آنلاین اولویت‌های وزیر جدید آموزش وپرورش را بررسی می‌کند

از اجرای سند تحول ‌تا احیای جایگاه معلمان

بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش معتقدند اجرای سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، احیای جایگاه معلمان، بهبود شرایط مدارس دولتی و رفع معضل کمبود معلم باید از اولویت‌های وزیر جدید آموزش و پرورش باشد.
بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش معتقدند اجرای سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، احیای جایگاه معلمان، بهبود شرایط مدارس دولتی و رفع معضل کمبود معلم باید از اولویت‌های وزیر جدید آموزش و پرورش باشد.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش درباره لزوم توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ما درباره سند تحول بنيادين آموزش و پرورش خیلی صحبت می‌کنیم، اما حدود 13 سال است که در این حوزه اتفاق مناسبی نیفتاده است.

وی ادامه داد: البته این سند ممکن است ایرادهایی داشته باشد. به همین دلیل نیاز به اصلاح و به روز رسانی نیز دارد، زیرا بسیاری از مسائل در دنیا در حال تغییر است و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نیز ‌باید به روز شود‌.

سحرخیز عنوان کرد: مشکل اینجاست که وزیران مختلف آموزش‌ و پرورش در ابتدای کار خود درباره لزوم اجرای این سند بسیار صحبت می‌کنند، اما پس از گذشته چند سال ادعا می‌کنند به دلیل وجود برخی مشکلات نتوانسته‌اند آن را اجرا کنند‌.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش هشت هدف و 131 راهکار را در بر می‌گیرد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین افزود: لازم نیست وزیر جدید آموزش و پرورش همه این اهداف و راهکارها را عملیاتی کند، بلکه باید بگوید که در این مدتی که وظیفه هدایت آموزش و پرورش را به عهده دارد کدام یک از این راهکارها را می‌خواهد عملیاتی کند‌.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره دیگر اولویت‌های سکاندار جدید آموزش و پرورش نیز توضیح داد: در این بین بحث معیشت معلمان نیز جدی است، زیرا‌‌ تا این مساله برطرف نشود به قول معروف معلمان انگیزه لازم را برای فعالیت نخواهند داشت.

به گفته وی معلمان موتور محرکه تحول در آموزش و پرورش هستند و باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که معلمان انگیزه کافی برای فعالیت داشته باشند.‌

سحرخیز درباره لزوم اجرای رتبه بندی معلمان نیز عنوان کرد: مساله رتبه بندی نیز باید به شکل درست حل شود، زیرا بسیاری از معلمان هنوز دراین خصوص اقناع نشده‌اند و نیاز است که وزیر جدید آموزش و پرورش به گونه‌ای شرایط را مدیریت کند که معلمان از رتبه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده رضایت داشته باشند و درباره شرایط در نظر گرفتن رتبه‌ها اقناع شده باشند.‌

معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به شرایط نامناسب مدارس دولتی در کشور تاکید کرد: نکته مهم دیگری که باید برای وزیر آموزش و پرورش در اولویت باشد، حفظ جایگاه مدارس دولتی است، زیرا برون‌سپاری آموزش و پرورش سبب شده جایگاه مدارس دولتی پایین بیاید و بسیاری از این مدارس نتوانند از پس هزینه‌های ابتدایی خود نیز برآیند.‌

سحرخیز یادآور شد: مساله دیگر ساماندهی مدارس دو نوبته و کلاس‌هایی است که با بیش از 40 دانش آموز تشکیل می‌‌شوند.‌

به گفته وی ‌ بحث کمبود معلم در آموزش و پرورش نیز جدی است، زیرا اکنون مدارس کشور با کمبود حدود 300 هزار معلم رو به رو هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها