دایون، وجه اشتراک ایلیا موتور و مکث موتور

خودروهای چینی چند سالی است که در ایران پذیرفته شده‌اند و روز به روز مشتریان بیش‌تری را جذب می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۱۱۸۸۱

دایون، وجه اشتراک ایلیا موتور و مکث موتور

دایون، وجه اشتراک ایلیا موتور و مکث موتور

خودروهای چینی چند سالی است که در ایران پذیرفته شده‌اند و روز به روز مشتریان بیش‌تری را جذب می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا به تعداد خودروسازان بخش خصوصی و محصولات آن‌ها افزوده شود.

شرکت ماموت خودرو قبلا نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش محصولات فولکس واگن بود. اما تحریم‌ها ادامه فعالیت این شرکت را تحت تاثیر قرار دادند و واردات فولکس واگن متوقف شد. ماموت خودرو روش دیگری را برای ادامه حیاتش در نظر گرفت و با شرکت چینی دایون همکاری کرد.

ماموت خودرو برند جدیدی را با نام «مکث موتور» تاسیس کرد تا محصولات چینی را در ایران عرضه کند. اولین محصول این شرکت، پیکاپ دایون V5 است که با نام «کلوت» در ایران عرضه شد.

اما دومین محصول دایون در ایران، زیرمجموعه مکث موتور محسوب نمی‌شود؛ بلکه آن را شرکتی جدید با نام ایلیا موتور وارد کرده است. ایلیا موتور درواقع وابسته به همان شرکتی است که قبلا محصولات بورگوارد را وارد کرده بود. خدمات فروش و پس از فروش ایلیا موتور، توسط شرکت کیان موتور وارنا ارائه می‌شود.

خودرویی که ایلیا موتور از شرکت دایون به ایران آورد، یک شاسی‌بلند به نام Y5 است که در ادامه بیش‌تر با آن آشنا می‌شویم.

ایلیا موتور دایون Y5

دایون Y5 یک شاسی‌بلند چینی است. توجه داشته باشید که این خودرو پلتفرم مستقل دارد و یک شاسی‌بلند واقعی محسوب می‌شود. سه ردیف صندلی برای آن در نظر گرفته شده و 7 نفره است.

موتور Y5 را شرکت میتسوبیشی ساخته که از نوع 2 لیتری توربوشارژ است و 202 اسب‌بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ( با حالت اسپرت و برفی) به سیستم چهار چرخ محرک منتقل می‌شود. این سیستم دو دیفرانسیل، 3 حالته بوده و قفل مکانیکی عقب دارد.

دایون، وجه اشتراک ایلیا موتور و مکث موتور

از سال 1401، این خودرو با داشبورد جدید و پنل‌های لمسی ارائه شد. یکی از دیگر ویژگی‌های مهم دایون Y5 ایلیا موتور، دارا بودن لاستیک‌های آفرودی است. امکانات و تجهیزات خودرو عبارتند از کنترل پایداری، نمایشگر 8 اینچی لمسی کابین، دوربین عقب، میرر لینک، کی‌لس استارتر، سانروف و ... .

مکث موتور کلوت

همان طور که اشاره شد، اولین محصول دایون در ایران، پیکاپ V5 بود که در سال 1400 و توسط مکث موتور عرضه شد. مکث موتور نام این پیکاپ چینی را به کلوت تغییر داد.

کلوت به موتور 2.4 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی مجهز شده که 215 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نیروی تولید شده توسط گیربکس 6 دنده دستی به سیستم دو دیفرانسیل سه حالته (با قفل عقب) منتقل می‌شود. توانایی آفرودی کلوت در سطح متوسط قرار می‌گیرد و زاویه ورود و خروج 29 و 24 درجه‌ای دارد. این پیکاپ چینی در هر صد کیلومتر حدود 10.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. لازم به ذکر است که ظرفیت بارگیری آن تا 1000 کیلوگرم تعیین شده است.

مکث موتور از همان ابتدا قصد داشت نسخه اتوماتیک کلوت را نیز عرضه کند. کلوت اتوماتیک نهایتا اواسط سال 1401 وارد بازار شد. برای این محصول، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، داشبورد کلوت اتوماتیک نیز نسبت به نسخه دنده‌ای تغییر یافته و مشابه نسخه جدیدتر دایون Y5 است. این داشبورد جدید پنل لمسی تهویه دارد و نمایشگر آن 8 اینچی است.

از امکانات پیکاپ کلوت می‌توان به کروز کنترل، کنترل پایداری، ترمز کمکی، دوربین عقب، کی‌لس استارتر و ... اشاره کرد.

 

مکث موتور تیارا

تیارا مکث موتور، در واقع محصول چینی بایک روژیانگ X5 است. این کراس‌اور سایز متوسط 7 نفره، اواخر سال 1401 به مشتریان تحویل داده شد. تیارا به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تجهیز شده است. این موتور می‌تواند 155 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس تیارا از نوع 6 سرعته اتوماتیک بوده و نیروی تولید شده را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

دایون، وجه اشتراک ایلیا موتور و مکث موتور

فضای صندوق این خودرو 145 لیتر است؛ اما اگر صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید، این فضا به 1380 لیتر می‌رسد. برای سرنشینان ردیف سوم دریچه تهویه تعبیه نشده است؛ اما صندلی‌های ردیف دوم را می‌توان تنظیم کرد.

امکانات و تجهیزات تیارا مکث موتور عبارتند از کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، دو حالت رانندگی نرمال و اسپرت، رادار نقطه کور، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی، نمایشگر 10.25 اینچی کابین، دوربین 360 درجه، نمایشگر 12.3 اینچی صفحه کیلومتر، دوربین ثبت وقایع رانندگی، ایربگ پرده‌ای، گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و ... .

منبع: باما، مرجع مشخصات فنی خودرو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها