رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: با آزاد‌سازی پول‌ های بلوکه و تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، پیش‌ بینی می‌شود عرضه ارز در مقابل تقاضا بیشتر شود و با رویکرد دیپلماسی اقتصادی که ایران در پیش گرفته است، آتیه خوبی در حوزه اقتصاد و درآمدهای ارزی خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت آزاد‌سازی پول‌ های بلوکه شده کشورمان، اظهار داشت: حدود 10 میلیارد تومان از پول‌ های بلوکه‌ شده ما در کشور عراق بلوکه بود که از این مقدار 2.7 میلیارد دلار آزاد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به صادرات گاز و برق ایران به عراق، معمولا میزان پول‌ های بلوکه شده ایران نزد عراق تغییر می‌کند اما به‌طور متوسط معمولا همان مقدار 10 میلیارد دلار نزد این کشور بلوکه است.

وی افزود: در رابطه با آزاد‌سازی پول‌ های بلوکه شده ایران از کره جنوبی نیز مذاکراتی انجام شده است و به زودی بخشی از این پول‌ها نیز آزاد می‌شود.

آل‌ اسحاق بیان داشت: به غیر از مقادیر عنوان شده، 4 میلیارد دلار از پول‌های ایران نزد سایر کشورها بلوکه است.

وی با اشاره به انجام توافقاتی برای برداشت 6.7 تسهیلات از صندوق بین‌المللی پول، اظهار داشت: با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده و تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود عرضه ارز در مقابل تقاضا بیشتر شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در مجموع با اتفاقات صورت گرفته و رویکرد دیپلماسی اقتصادی که ایران در پیش گرفته است، پیش‌بینی می‌شود آتیه خوبی در حوزه اقتصاد و درآمدهای ارزی داشته باشیم.

وی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی نیز درآمدهای کشور افزایش خواهد یافت و درآمدهای غیرنفتی بیشتر می‌شود و با شرایط بهتری نفت کشورمان به فروش رود.

وی اظهار داشت: بنابراین در مجموع اتفاقات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود آتیه خوبی در حوزه اقتصاد و درآمدهای ارزی داشته باشیم.

ایران به‌زودی عضو بریکس می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه به‌زودی ایران عضو بریکس می‌شود، گفت: آثار مثبت دیپلماسی همه جانبه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی شروع کرده در حال نمایان شدن است.

وی اظهار داشت: ایران و عربستان مذاکراتی را انجام دادند که در نتیجه آن سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری دو کشور باز شد و با کشورهای همسایه نیز تعاملاتی آغاز شده است.

آل‌ اسحاق افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت اقتصاد، سیاست‌های پولی و ارزی و مجموعه همدلی که بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کشور وجود دارد، فضای امید در کشور ایجاد شده و لذا آن فضای روانی که در انتظار افزایش نرخ ارز و دلار بود در حال فروکش کردن است.

بعد از خروج آمریکا از برجام بخشی از پول‌های صادرات گاز و نفت ایران که حدود 21 میلیارد‌ دلار است در کشورهای مختلف از جمله عراق بلوکه شد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وصول مطالبات نفتی و گازی در کنار افزایش صادرات نفت و گاز مورد توجه قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها